Dela sidan:

Bryggan mellan digitala kampanjer och kundernas köp i fysiska butiker kan ibland vara svår att få på plats, men för Gina Tricot såg man vikten av att att förstå värdet som deras kampanjer genererar. Tillsammans med Facebook kunde de mäta offline-konverteringar och på så sätt se vilken effekt annonserna hade på butiksförsäljningen.

– En av retailbranschens stora utmaningar är att besöksantalen i de fysiska butikerna minskar. Och man har även haft svårt att följa upp den digitala marknadsföringen, och se hur den påverkar butiksförsäljningen, säger Niclas Winroth, online marketing manager på Gina Tricot.

Kan optimera marknadsföringen

– Vi kan se att en fjärdedel av offline­köpen har påverkats av våra Facebook­kampanjer. Nu kan vi dessutom använda de siffrorna för att, tillsammans med vår byrå Precis Digital, optimera den digitala marknads­föringen. Med vår nya strategi kan vi börja optimera mot konvertering både online och offline, istället för att gå brett och fokusera på antal klick och views, vilket ger både lägre kostnad och ökad försäljning, säger Niclas Winroth.

Genom att jämföra försäljningen med en grupp som inte har exponerats för annonserna kan man se att Facebook-kampanjerna gett 166 procent ökad försäljning per investerad krona, samt 30 procent lägre kostnad per köp.

Styr mot försäljning

– I praktiken handlar det om att vi säger åt Facebook annonssystem att styra mer mot försäljning, och mot de som är mest sannolika att konvertera i fysisk butik. Dessutom kan vi styra om reklamen så att de som redan köpt ett plagg inte behöver se samma annons igen, vilket sparar pengar och ger en bättre kund­upplevelse, säger Niclas Winroth.

Genom detta kan Gina Tricot nu få insikter kring påverkad online- och offlineförsäljning för varje annons, förstår vilka aktiviteter som driver vad, och kan optimera kampanjerna för att maximera den totala försäljningen.

– För de flesta av våra svenska retailers står fysiska butiker fortfarande för majoriteten av den totala försäljningen, och då är det inte optimalt att enbart titta på onlinesiffror – när du faktiskt kan få hela bilden, säger Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige.

Kommer göra fler tester

Gina Tricot kommer att fortsätta arbeta med metoden framöver.

– Det är jätteviktigt för oss att arbeta vidare med optimeringen, så vi har en plan för att göra fler tester. De ger oss otroligt mycket insikter som hjälper oss att hela tiden bli bättre. Vi är verkligen bara i början på den här resan, och väldigt taggade på att driva ännu mer mot omniförsäljning, avslutar Niclas Winroth.



Dela sidan: