Dela sidan:

Reklamsajten Adland har drivits av den frilansande art directorn Åsk Wäppling i 23 år. Utöver regelrätt nyhetsbevakning har Adland även ett av världens största och mest detaljerade reklamarkiv där 50 år av Super Bowl-reklamer finns arkiverade.

Nu hotas sajtens existens. Åsk Wäppling berättar för Resumé att hon flera gånger i månaden får hot från olika advokater, så kallade DMCA-complaints, om att ta ned vissa reklamfilmer. Vanligtvis brukar situationerna lösas relativt enkelt men i början av veckan kom dock ett klagomål som fick Åsk Wäpplings bägare att rinna över. Den här gången gäller klagomålet kampanjen "A Dog's Life" framtagen av BBDO Bangkok för Bridgestone år 2003. I ett mejl menar advokaten i fråga att Adland och Åsk Wäppling genom att nämna "Bridgestone" skadar företagets varumärke, något som enligt hen bryter mot internationell upphovsrätt. Adland ligger sedan klagomålet kom in nere och istället möts läsare av ett meddelande från Åsk Wäppling.

– Jag har blivit så van att få de här kraven att jag i princip har ett standardsvar som jag kan rabbla utantill. Nu känner jag att det måste få ett slut och letar därför en advokat, berättar hon för Resumé.

LÄS MER: Åsk Wäppling – en outsider i reklamvärlden

Åsk Wäppling berättar att det i slutändan handlar om hur mycket tid hon lägger på Adland snarare än en monetär fråga. Arbetet med sajten, som hon utvecklat själv, tar i nuläget cirka 40 timmar i veckan utöver hennes vanliga jobb. I nuläget uppskattar hon trafiken till sajten till cirka 140 000 sidvisningar i veckan.

– För att det ska fungera måste Adland tas över av någon eller några som har tid att sköta om den. Som situationen ser ut nu kommer jag inte försöka hitta en ny server till Adland.

Sedan 2012 är Adland portat från Googles annonsnätverk Google Adsense. Bakgrunden är ett inlägg där Åsk Wäppling diskuterade sexistisk reklam efter en kampanj från underklädesmärket Sloggi. Google ansåg bilderna vara stötande och stängde temporärt av sajten från annonsnätverket. Samma typ av konflikt dök upp ett år senare och efter en kritisk post mot djurrättsorganisationen PETA:s sexistiska kampanjer stängdes hon av för gott. Sedan dess är sajten annonsfri.

För att finansiera den juridiska hjälpen har Åsk Wäppling bett sina läsare om ekonomiskt stöd. Hon berättar att det hittills främst är studenter som bidragit. Hon för även diskussioner med brittiska "History of Advertising Trust" om att de eventuellt ska ta över Adland.

– Jag tycker det vore synd om en reklambransch som är så digital och kunnig inte kan jobba för att bevara sin historieskrivning. I slutändan kanske det även är ett bevis på hur feg och styrd branschen är, säger hon till Resumé.



Dela sidan: