Dela sidan:

FMCG-jättarna Unilever och Procter & Gamble, som också är världens största annonsörer, har under flera års tid propagerat för standardiserade och kontrollerade mätmetoder inom det digitala marknadsföringslandskapet. Det senaste året har Unilever själva jobbat på ett verktyg för att mäta effekt över flera olika medieslag, ett verktyg man nu hoppas att publicisterna själva ska hoppa på. För att kunna skriva under avtal med Unilever är publicisterna tvungna att dels sätta den personliga integriteten i första rummet men även samarbeta med tredjepart för att säkerställa att deras mätmetoder är tillförlitliga.

– Vi vill jobba med publicister som är öppna för tredjepartsmätningar, de som är redo att faktiskt göra något åt det här problemet och som slutligen inte är rädda för att leverera på de löftena, säger Luis di Como, executive vice-president på Unilevers medieavdelning, det rapporterar AdWeek.

Under gårdagen talade di Como under branschveckan Advertising Week i New York. Utöver krav på transparens pratade han även om sin tilltro till röststyrning och vilken påverkan det kommer ha på annonslandskapet. I dag kommer cirka 20 procent av mobilsöket i USA via röst.

Giphy börjar mäta sponsrade GIF:s

Vare sig varumärken vill det eller ej har GIF:s de senaste åren vuxit ut till ytterligare en marknadsföringskanal. Ett företag som satsat hårt på medieslaget är Absolut Vodka. Världens största GIF-plattform Giphy aviserar nu att man kommer börja erbjuda annonsmätningar på plattformens sponsrade GIF:s. Plattformen kommer framöver leverera data till Oracle Data Clouds Moat. Den enda miljön där GIPHY inte kommer att mäta är i meddelandetjänster som Messenger och WhatsApp, det rapporterar The Drum.

AdWeek rankar snabbast växande byråerna

Sedan någon vecka tillbaka har bolag världen över levererat sina bokslut för 2018. Nu tar den amerikanska branschsajten AdWeek och tittar på vilka bolag inom byråbranschen växer allra snabbast. De 100 snabbast växande byråerna i världen hade en genomsnittlig tillväxt på över 300 procent och den absoluta majoriteten hade en omsättning på mellan 10 och 50 miljoner dollar. Ta en närmre titt på listan här.

Resumé Insikt har under hösten kartlagt den svenska byråmarknadens bokslut där man tittat på alltfrån snabbväxare till de som lyckas hålla högst vinstmarginal.

Yahoo presenterar ny logotyp

Under gårdagskvällen svensk tid presenterade Yahoo sin tredje logotyp i företagets 24-åriga historia. Den nya logotypen är framtagen av byrån Pentagram och för AdAge berättar de att den nya logotypen precis som de äldre ska vara en symbol för lycka och något som nästan bör skrikas ut. Den nya logotypen har typsnittet Centra No. 2 Extra Bold och alla bokstäver är gemener. Precis som vi de senaste åren sett många andra företag göra är den även enklare rent grafiskt för att fungera bättre i digitala miljöer, det rapporterar AdAge.

Louis Vuitton tar fram kläder till League of Legends

Varumärken har de senaste åren blivit allt bättre på att marknadsföra sig mot e-sportpubliken. I våras hyllades exempelvis den amerikanska snabbmatskedjan Wendys för sitt sätt att göra sig till en del av Fortnite-hajpen. Nu är det Louis Vuittons tur. Inom ett par veckor kommer League of Legends-spelare, ett av världens största, utrusta sina karaktärer med kläder från varumärket. Kläderna, som i spelvärlden kallas skins, kommer vara tillgängliga från mellan 9 och 25 dollar, det rapporterar AdAge.



Dela sidan: