Dela sidan:

Genom att bygga team från en talangpool som omfattar såväl hungriga studenter som erfarna proffs har Berghs Studio lyckats skapa en miljö som möjliggör verkligt innovativa processer och kreativa samarbeten.

– Vi kan skapa exakt rätt team för alla möjliga tänkbara projekt. Vi kan lätt skala upp och ner, och utnyttja olika spetskompetenser tack vare teamens olika uppsättningar. Det är vårt hemliga vapen, säger Adam Horne, som själv övervakar det kreativa arbetet – bestående av allt från varumärkesrådgivning och "growth hacking" till videoproduktion och marknadsföring i sociala medier.

Krävs mod

Berghs Studio tar sig an alla möjliga projekt, men föredrar sådana som har en specifik start- och slutpunkt, eftersom det passar bäst med Berghs-studenternas utbildning.

– För det första älskar vi projekt med kunder vars arbete faktiskt gör skillnad. Världen har tillräckligt med fysiska saker, så vi försöker att uppmuntra och ta oss an idéer som verkligen betyder något. För det andra är vi en skola med begåvade och ambitiösa kreatörer, så våra kunder måste vara modiga nog för att på allvar våga utmana status quo och inte redan vara insnöade på en viss typ av lösning.

Ett exempel på ett lyckat projekt från Berghs Studio var när de tog fram konceptet "Whiff-a-Gram" för Gucci. Där ville man på ett kul och originellt sätt nå ut till en ny generation av potentiella kunder. Genom riktade annonser på Facebook och Instagram erbjöd man millennials att skicka ett foto, till exempel en selfie, med ett meddelande till en vän som några dagar senare landade i vännens brevlåda som ett doftande vykort ihop med ett sample av samma parfym.

Rekordhög engagemangsgrad

Kampanjen gav en rekordhög engagemangsgrad – och hela 55 procent som fick hem ett vykort övervägde att köpa parfymen i fråga.

Adam berättar att allt fler företag vill utveckla sin kreativa kommunikation. Och att de ofta inte nöjer sig med en bra slutprodukt – de vill dessutom lära sig något av processen.

– Eftersom utbildning finns i vårt DNA kan vi verkligen leverera både och.

Utöver Adam Horne, finns det alltid ett kärnteam med projektledare och strategiska planerare, som ser till att allt görs i tid och inom budget.

– Våra studenter kan välja om de vill arbeta för studion, det är inte obligatoriskt. Vi betalar dem för deras tid och det ger dem ett sätt att utveckla sina färdigheter, utöver sina andra Berghs-åtaganden. Vi letar alltid efter studenter som är intresserade av ett visst projekt eller som kan få ett intressant perspektiv på ämnet.

Fyller en viktig funktion

Utöver nöjda kunder fyller studion även ett viktigt behov för Berghs.

– Den hjälper oss att minska klyftan mellan vad du kan lära dig genom ren utbildning och hur verkliga projekt går till. Det är helt enkelt en metod för att förbereda våra elever på en yrkeskarriär, säger Adam.

Han påpekar att Berghs Studio inte ser sig som konkurrenter till andra byråer då de föredrar projekt som har en tydligt start och slut.

– Vi är inte ute efter att pitcha mot branschen. Vi tror att det finns tillräckligt med kommunikationsköpare för alla. Kunder med en viss typ av behov vänder sig till Berghs för den här typen av uppdrag, och till övriga branschen för andra.

Läs mer om Berghs Studio här



Dela sidan: