Dela sidan:

De senaste åren har Isabella Löwengrip anklagats för att fara med osanning kring sina följare i sociala medier och besöksstatistiken på bloggen. Bland annat har sajten Bloggbevakning och Camilla Gervide ställt sig kritisk till influencern och entreprenörens uttalande i Breakit att hon har 1,5 miljoner besökare på sin blogg. 

I går publicerade Expressen en omfattande granskning som bygger på intervjuer med 40-tal personer som har insyn i hennes företag och privatliv. Tidningens uppgifter tyder på Isabella Löwengrip har runt en tredjedel av de besökssiffror hon själv har uppgett gång, cirka 400 000-500 000 unika besökare i månaden.

LÄS MER: "Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna skakar om branschen"

I granksningen uppger flera annonsörer bland annat Lyko ett missnöje över sina samarbeten med influencern. Granskningen visar vidare att Isabella Löwengrip gjort reklam för konkurrerande verksamheter parallellt och påverkat aktiekursen med 20 procent för en bolag genom uttalandet att hon "når 400 000 småbarnsföräldrar".

För ett inlägg på Instagram tar Isabella Löwengrip 120 000 och 150 000 kronor, vilket framgår det av hennes säljmaterial från 2018. Uppgiften bekräftas också av flera företag som Expressen har varit i kontakt med. 

Isabella Löwengrip avböjer att kommentera uppgifterna i Expressens artikel.



Dela sidan: