Dela sidan:

I somras stod det klart att Systembolaget efter 18 år skulle gå vidare från samarbetet med Forsman & Bodenfors. Samarbetet hade då renderat i totalt fem guldägg, det senaste 2013. Samarbetet har genom åren även prisats i 100wattaren och en rad internationella reklamtävlingar.

– Systembolaget har genomfört en behovsanalys och kravprofil som ligger till grund för den upphandling som vi nu har påbörjat. Det vi söker är en byrå med strategiskt kunskap och förmåga, hög kreativ nivå samt hög digital kompetens, berättade Lennart Agén, presschef på Systembolaget, i samband med brytningen. 

Nu står det klart att Nord DDB tar över uppdraget som huvudbyrå för Systembolaget. Valet på Nord DDD föll efter en pitchprocess med sex inbjudna byråer.

Precis som många andra aktörer har Systembolaget valt att bygga en egen inhouseavdelning som ska göra aktören mer kommunikativt snabbrörlig.

"Nord DDB blir vår nya strategiska huvudbyrå. Vi ser att de har en hög kreativ och strategisk förmåga och ligger långt framme i den digitala transformationen samtidigt som de arbetar prestigelöst och nära tillsammans med kunden. Det matchar på bästa sätt den förflyttning vi nu vill göra tillsammans med våra partners." skriver Systembolaget i ett mejl.

Under dagen kommer Resumé publicera en längre intervju med Systembolagets kommunikationschef Kristina Stutterheim.



Dela sidan: