Dela sidan:

Resumé rapporterade i våras om Sveriges första fullskaliga fotbollsfestival som äger rum mellan den 1 februari och 2 februari med fotbollsupplevelser, fotbollsstjärnor, e-sportstjärnor och mediepersonligheter inom svensk fotboll. Nu går festivalens initiativtagare ut med att man väljer att stänga dörren för spelbolag, alkohol och energidrycksvarumärken.

– Vi vet att spelbolagens pengar är oerhört viktiga för fotbollen. Men vi har skapat något från grunden och nu gör vi ett aktivt val och stänger dörren till spelbolagen. Vi vill skapa ett andrum i Fotobollssverige där man kan få uppleva kulturskatten som svensk fotboll är – utan spelbolagens ständiga och påtagliga närvaro, säger Martin Åslund, medgrundare av FotbollExpo i ett pressmeddelande. 

Beslutet från FotbollExpo är extra intressant med tanke på att de alla de allsvenska lag, landslag och intresseorganisationea inom svensk fotboll som blivit inbjudna till festivalen som deltagare har ett partnerskap med minst ett spelbolag.

Förutom fotbollsrelaterat innehåll som teknikövningar med digitala hjälpmedel, e-fotbollsturneringar och möjligheten att träffa fotbollsspelare och tv-profiler finns en seminariedel med fokus på  den samhällsnyttan fotbollen bidrar till.

– Festivalen har ett tydligt samhällsfokus och vi vill visa upp allt som gör fotbollen fantastik och den potential fotbollen har att göra samhället fantastiskt. Med det i åtanke känns det inte mer än rätt att vi utesluter kommersiella samarbeten med spelbolagen. Däremot kanske de blir inbjuda till våra seminarier där de får berätta vad de gör för att motverka matchfixning, psykisk ohälsa och spelmissbruk. Men vi kommer inte se spelbolagen och deras bonusar vare sig på festivaldelen eller i vår marknadsföring. Det är givetvis ett djärvt drag att stäng dörren till ett par potentiella miljoner men vi hoppas att vårt ställningstagande kan locka till sig andra sponsorer som delar våra värderingar, säger, Christer Haglund i en kommentar. 



Dela sidan: