Dela sidan:

Didrik Fjeldstad inledde sin karriär inom marknadsföring på Carlsberg där han jobbade med flera varumärken ur bolagets portfölj. Mellan 2015 och 2016 var han global marknadschef på modervarumärket för att därefter ta klivet över till Scandinavian Airlines. Sin tid på SAS inledde han som vice president brand marketing för att ett år senare få ansvar över lojalitetsprogrammet Eurobonus.

Nu väljer han att lämna SAS.

– Jag lämnar efter tre underbara bara år med stora transformationsuppgifter som jag känner stolthet över att vi klarat av, berättar Didrik Fjeldstad för Resumé.

Didrik Fjeldstad berättar vidare att han tagit beslutet då SAS genomgår en omorganisation där hans roll delas i två. Omorganisationen görs för att få en mer slimmad organisation med lägre kostnader. Framöver kommer varumärkesdelarna vara underordnade SAS chief of staff medan en ny roll med ansvar för CRM och medieköp inrättas.

– Det är ett annat uppdrag än jag haft och önskar ha framåt, berättar han.

SAS marknadsavdelning har som ensam aktör blivit nominerade i båda upplagorna av Resumés tävling Framtidens marknadsavdelning, något Didrik Fjeldstad menar har fungerat som en morot för teamet.

Är det några projekt du känner extra stolthet över?

– Under de här tre åren har vi lyckats effektivisera våra marknadsföringskostnader med 20 procent, centraliserat den globala marknadsavdelningen till en och implementerat en mer agil modell där vi jobbar korsfunktionellt. Slutligen har vi tagit kommunikationskonceptet "We Are Travelers" till nästa steg i och med lanseringen av "The Arrivals" som vunnit priser världen över.

Än så länge har Didrik Fjeldstad inte gjort klart med något nytt men säger att det finns "spännande planer" som han inte kan berätta om.



Dela sidan: