Dela sidan:

Upphandlingen är den första sedan Stockholms läns landsting bytte namn till Region Stockholm den 1 januari 2019 i samband med att ett flertal ramavtal löper ut under året. Upphandlingen har skett inom inom fem områden. Viktigt att understryka är att byråerna inte är garanterade någon visss volym under avtalsperioden, men taket ligger på 150 miljoner kronor. 

I upphandlingsunderlaget aviserar Region Stockholm att upphandlingen sker i en tid där ansvarsområet har breddats och att enheten under perioden kommer att behöva kommunikativ spets i perioder.

48 byrårer deltog och priset har haft betydelse. I utfallet hamnar mindre aktörer som Quattroporte och Familjen STHLM (tidigare FamiljenPangea) högst upp i tre respektive två områden. Gullers, som  har haft stor framgång när det kommer till offentliga upphandlingar tar hem två andraplatser och Prime hamnar trea i två kategorier. Två reklambyråer vinner uppdrag, i form av ANR BBDO och Garbergs och ANR BBDO. I området kreativ kommunikationstjänster fick de båda se sig besegrade av konceptbyrån Familjen STHLM.

– Region Stockholms verksamheter kan själva inte anställa all behövlig kommunikationskompetens, eftersom all kompetens inte behövs varje dag. Det handlar om djup specialistkompetens och att ta hjälp vid toppar. Stor sparsamhet i konsultanvändande gäller i Region Stockholm, säger kommunikationsdirektör Katarina Winell i ett uttalande. 

Quattroporte grundades 2005 och har haft uppdrag från Stockholms landsting i olika omgångar från 2010. Utöver Region Stockholms stora upphandling sitter strategibyrån på löpande avtal för landstinget beträffande medieanalys. Nu vinner Quattroporte tre av fem områden i Region Stockholms upphandling med ett tak på 150 miljoner kronor; strategisk kommunikation, strategisk kommunikation (koncernövergripande inklusive varumärke) och medierelationer.

– Vi är så klart jätteglada över att få förtroendet i ramavtalet. Nu blir nästa steg att se hur omfattande uppdraget blir under den här perioden, säger byråns Richard Sjöberg till Resumé. 

Byrån hade omsatte drygt 12 miljoner under 2018. Enligt Richard Sjöberg är det för tidigt att säga hur avtalet kan komma att påverka verksamheten.

– Det är så klart positivt, men alldeles för tidigt att ge några prognoser. Det är ett oerhört intressant uppdrag eftersom frågorna om hälso och sjukvård, lokaltrafik och övriga delar av Region Stockholms verksamheter berör 2,3 miljoner människor. Det är också en politiskt styrd organisation vilket ökar graden av komplexitet vilket gör avtalet än mer intressant för oss.

Kommer ni att anställda?
– Det är inte alls omöjligt och något vi hoppas på, men det är förstås helt beroende av hur uppdraget utvecklas under de här åren.


Byråerna som kammar hem uppdragen:

Följande leverantörer rangordnas 1-3 för de olika områdena och kan teckna avtal med Region Stockholm för kommande 4-årsperiod. Beslutet kan överklagas till och med den 17 oktober. 

Område 1: Strategisk kommunikationsrådgivning
1. Quattroporte Konsult AB
2. Gullers Grupp AB
3. Prime Public Relations i Sverige AB

Område 2: Strategisk kommunikationsrådgivning, koncernövergripande, inkl varumärkesstrategi
1. Quattroporte Konsult AB
2. Kreab AB
3. Gullers Grupp AB

Område 3: Kreativa kommunikationstjänster
1. Familjen STHLM AB
2. ANR.BBDO REKLAMBYRÅ AB
3. Garbergs Reklambyrå AB

Område 4: Strategisk design
1. Familjen STHLM AB
2. Happy Forsman & Bodenfors
3. Essen International AB

Område 5: Medierelationer
1. Quattroporte Konsult AB
2. Gullers Grupp AB
3. Prime Public Relations i Sverige AB

Region Stockholm ska i första hand anlita vinnarbyråerna under 4-årsperioden för de fem områdena.



Dela sidan: