Dela sidan:

I fredags lanserade SVT kommunikationskoncpetet "Har aldrig varit viktigare" tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst. Den första kampanjen fokuserar på den obereoende journalistikens roll i tider av desinformation och påverkanskampanjer. I den tre minuter lång varumärkesfilmen "En höna av en fjäder" får tittara följa spridningen av ett rykte från ett pojkstreck som filmas och läggs upp på sociala medier, via trollfabriker i Östeuropa till att utvecklas till en världsnyhet om en nationell epidemi. 

Kampanjen har väckt en del reaktioner på sociala där vissa kritiker menar att SVT spänner bågen väl hårt när de talar om journalistikens betydelse. En av kritikerna är Göteborgs-Postens ledarskribent Håkan Boström som i måndagens ledartext hänvisar till uttalanden SVT:s marknadschef Christer Mellstrand gjort i Resumé och menar att SVT med den nya kampanjen gör sig skyldiga till samma grepp som de populistiska meningsmotståndare som filmen indirekt adresserar. 

Håkan Boström anser vidare att SVT:s kampanj omvandlar public service journalistiska uppdrag till att försvara den officiella bilden av Sverige mot ett "diffust hot".

"Mediechefer, marknadsavdelningar och kommunikatörer har en naturlig benägenhet att tänka i konflikt- och strategitermer snarare än i termer av reflekterande analys. Varumärket ska stärkas, marknadsandelar ska erövras, konkurrenter ska motarbetas. Det kritiska tänkandet ersätts med ett identitetsbyggande som i fallet nyhetsförmedling lätt får en politisk slagsida. Det är knappast en slump att SVT låtit en reklambyrå ta fram den här filmen. Men sanningen är ingen produkt", skriver han bland annat.

SVT:s marknadschef Christer Mellstrand välkomnar debatten, men anser att Håkan Boström missbedömer SVT:s intentioner med kampanjen:

– Gör man kommunikation som är ifrågasättande får man räkna med att bli ifrågasatt. Vi vill att andra tar upp frågan och glädjer oss att Håkan Boström ger sig in i debatten. Vi är överens om att saklig journalistik är central för dialog och kräver resurser. Det som är lite oroande i hans svar är att han antyder att vårt budskap är att sanningen aldrig varit viktigare, det är ingenting vi säger. Vi säger att journalistik aldrig har varit viktigare och det är en helt annan sak. Det är intressant att han felciterar oss här (i första versionen av Håkan Boströms ledare skrev han "Sanningen har aldrig varit viktigare kallar SVT den övergripande kampanj som reklamfilmen" reds. anm.), kanske omedvetet kanske medvetet, säger SVT:s marknadschef Christer Mellstrand till Resumé och fortsätter:




– I filmen gör inte SVT anspråk på att vara ensam källa, än mindre sanningen. Vi är inte felfria, men journalistiken handlar om att komma så nära verkligheten som möjligt.



I artikeln kritiserar han också att du i intervjun med Resumé framför att "Sverigebilden är under attack" och menar att detta inte är SVT:s uppdrag att stävja.

– Det är inte heller SVT:s uppdrag, men det var en del av ett längre resonemang när du och jag pratade om rapporterna från MSB och EU:s enhet som arbetar med att kartlägga desinformationskampanjer, nej det är inte vår uppgift. Men SVT ska värna det demokratiska samtalet i Sverige.



Han menar också att kampanjen tänker i konflikt- och strategi snarare än analys och reflektion.

– Jag vet inte vad han antyder där. Vi söker inte konfliktytor utan försöker väcka en debatt genom att berätta en historia och för att skapa en debatt behöver man vara lite mer tillspetsad.

Har ni fokuserat lite väl mycket på fienden här?

– Vem skulle fienden vara? Det här inte en fråga som handlar om vem som är skurk och vem som är hjälte. Vi är alla en del och har alla ett ansvar - både privatpersoner och medier.



Dela sidan: