Dela sidan:

Virtuella influencers har blivit ett växande fenomen de senaste åren och konton som Shudu, Lil Miquela och Blawko har fått stora följarskaror och flera lukraktiva kommersiella samarbeten på kort tid. Isabella Löwengrips influencerklon Gabrielle blev dock ett misslyckande. 

Nu försöker ICA slå mynt av trenden genom Elis,  en fem månader gammal artificiell och virtuell influencer. Genom Instagramkonto @bebiselis kommer dela med sig av sitt liv och vardag. Bland annat kommer dietisten Paula Frösel att bistå med råd. Samtidigt kommer kontot så klart att bli en marknadsföringskanal för ICA:s produkter. 

– Med Elis hoppas vi kunna bli en del av många småbarnsföräldrar vardag där de både kan känna igen sig i situationer och få svar på många av de frågor man har som nybliven förälder, säger Katarina Selley, pr-chef på Ica i ett pressmeddelande.

Lanseringen av Elis kommer sedan ICA breddat sitt barnmatssortiment och från och med i höst erbjuder expertis kring mat och barn. Kanalen kommer att användas för erbjudanden inom flera av ICA Gruppens varumärken som Apotek Hjärtat och ICA Försäkring.

Instagramkontot är i dagsläget, innan lunchtid på lanseringsdagen, uppe i nära 1000. Bakom kampanjen ligger kommunikationsbyrån 500.

– Ska man göra relevant kommunikation som fångar småbarnsföräldrars intresse måste man göra det på en plats där de faktiskt tillbringar tid och med ett innehåll de vill ta del av. Elis i sig är ju kanon, både rolig och gullig, men på kontot har hon också sällskap av en rad experter från ICA som gör att följarna kan få svar på många av de frågor som hör småbarnsåren till, säger Casper Törnblom, partner på 500 i en kommentar.

Nu återstår det att se hur Elis kommer att påverka bilden ICA bland småbarnsföräldrar och bidra till försäljningen. 






Dela sidan: