Dela sidan:

Den nordiska PR- och representationsbyrån Related har i veckan vunnit en ny upphandling med det officiella turistrådet för Dubai: Dubai Tourism. Därmed är Related turistrådets representant i alla nordiska länder. Sedan augusti hanterar Related även turistrådets PR-aktiviteter i de fyra nordiska länderna.

Dubais turistråd har som ambition att få 20 miljoner turister till staden under 2020. För Resumé berättar byråns vd, Henrik Koch, om strategin för att attrahera fler nordiska turister.

– När vi arbetade med Dubai Tourism 2016 inledde vi arbetet med att göra Dubai till en vinterdestination för familjer. Vår strategi framåt är att lyfta det som en prisvärd destination. Många har fortfarande intrycket av att Dubai är enbart dyrt, det finns många prisvärda alternativ som de flesta inte känner till, berättar han för Resumé.

Nyckelbudskapen, som riktar sig till alla nordiska marknader, kommer att vara prisvärdhet och prisvärd lyx.

– Det är väldigt varmt under sommaren i Dubai, men lyx, så som femstjärniga hotell, är väldigt billigt då.

Enligt Henrik Koch kommer ungefär 320 000 turister från Norden besöka Dubai under 2019 och de satsar på en tioprocentig ökning under 2020. I vissa nordiska länder debatteras vissa ämnen mer och det påverkar byrån strategi, menar Henrik Koch.

– I Sverige, som är det av de nordiska länderna som mest reser till Dubai, talas det mycket om flygskam och då måste vi tänka på hur vi kommunicerar kring det och hittar vägar runt det.

Han tror att flygskammen kommer att minska flygandet med 25 procent i Sverige bland resenärer som flyger fyra gånger om året, men att semestrandet totalt sett inte kommer att minska till följd av det. Därtill beräknar han att svenskarnas totala flygandet kommer att öka med 5-10 procent. Svenskarna blir galna om de inte får åka till solen, menar han.

– Vi behöver åka till Dubai, Thailand och Kanarieöarna. Istället för att åka till sådana platser fyra gånger om året blir det kanske tre, men med längre vistelser. Det kommer att bli en strid om att bli en av de platserna. Vi har en strategi för detta.

Dubai är den största staden i Förenade Arabemiraten (FAE). I landet utgår den verkställande och den lagstiftande makten i praktiken från de sju emiraterna. Gällande migrantarbetares skriver Utrikesdepartementet att "[...] de är utsatta på grund av låga löner och ofta svåra arbetsvillkor".  UD skriver att kvinnor i FAE diskrimineras enligt lag, främst genom familjelagstiftning där "religiösa lagar gäller vilket påverkar bland annat arvsrätt".

Vad är din syn på Dubai och gästarbetares villkor, hur emiraterna styr landet och hur kvinnor diskrimineras enligt lagen?

– Det är deras kultur, och mycket är missförstått. Speciellt gällande kvinnors rättigheter är mycket missförstått. Oavsett om du åker till Filippinerna, Sydafrika eller Dubai - det är samma sak. När du åker till ett land behöver du vara intresserad av deras kultur. Du kanske inte håller med om allt i landet, men det är ett sätt att bredda dina vyer.

Är det inte skillnad på Dubai och andra destinationer ni arbetar med, som Portugal och Filippinerna?
– Nej, och det är inget vi kan göra åt det. Det är deras sätt att leva - de har valt det. Det är som att vi åker till Spanien och provar deras mat. Det kanske finns människor som inte vill stötta det och inte åka till Dubai, men vi ser tusentals människor som tycker att det är intressant att bli upplyst. Dessutom, det är mycket som är missförstått.

Kan du ge exempel på något som är missförstått?
– Nej, det kan jag inte. Vi får inte prata om det, det är vår interna policy. Men det jag kan säga är att vi ibland sitter och läser något i media och säger till varandra "vad fan, varför?". Det handlar mycket om att människor inte har varit i Dubai har åsikter om hur de tror att det är.

Henrik Koch understryker att många turister återvänder till Dubai och tycker det är "helt fantastiskt".

– Det är klart att det finns orosmoment, och det finns saker man inte håller med om, men det är ett sätt att leva som de har valt.

Har ni inom byrån någon policy för vilka destinationer ni arbetar med? Skulle ni arbeta med Nordkorea om de kom med ett bra erbjudande?
– Det handlar inte om pengar, det är mer hur vi arbetar tillsammans, vad destinationen erbjuder och hur det passar med vår byrå och nordborna. Vi har tackat nej till destinationer där vi inte är på samma sida på vissa punkter.

Han poängterar igen att en destination ofta är beskriven från en sida.

– Vi har lärt oss, från att ha arbetat med så många destinationer, att det alltid är två sidor av myntet. Vad vi gör med många destinationer är att förändra bilden.

Vad är den andra sidan av Dubai som inte beskrivs, gällande kvinnors rättigheter och gästarbetares villkor till exempel?

– Jag kan inte kommentera politik. Jag hoppas att du respekterar det.

Kan politik och turism helt särskiljas?

– Jag kommenterar bara turist- och marknadsföringsfrågor. Det handlar om intern policy och det handlar om att vi inte kan förstå de politiska frågorna till 100 procent, därför vill jag inte gå in på det.



Dela sidan: