Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.
Testet ger ytterligare bevis för autoplay-annonsers mätproblem
morgonsvepet Annonsör testade autoplay-annonser i syfte att undersöka om effekten och mätbarheten stämmer överens med verkligheten, Youtube rensar upp och Amazon skrotar kontorsbygget i New York.
Analytiker: Jätteboomen – snart åtta miljarder AI-assistenter i världen
morgonsvepet Snart kommer många fler ha smarta högtalare, Skatteverket granskar influencers och Indiens reklaminvesteringar kommer att öka med 14 procent i år. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Bonnier köper Mittmedia
Media Bonnier News och Amedia köper Mittmedia och koncernens 28 dagstidningar.
Publicis varnar för jobbig tid – efter Q4-resultatet
Morognsvepet Publicis vd Arthur Sadoun varnar för "bumby ride", Svenska Spels vd självkritisk om spelreklamen och New York Times redovisar vinst.
Kritik mot Mark Zuckerbergs 15-årstext
morgonsvepet Mark Zuckerberg tycker att för mycket negativt fokus riktas mot det sociala nätverket, Alphabet släpper sin kvartalsrapport och Isabella Löwengrip har en plan att minska flygutsläppen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklamsnackisarna från Super Bowl – vinnare och förlorare
Morgonsvepet Storslaget från HBO och Bud Light och sparsmakat med Andy Warhol och Burger King, SVT vägrar berätta om sponsringsintäkter och Spotify vill köpa Gimlet.
Navid Modiri svarar på kritiken: "Ett olyckligt och stort misstag"
Media Kommunikatören och föreläsaren Navid Modiri har kritiserats hårt efter sin intervju med den profilerade högerextremisten Ingrid Carlqvist – som kom ut på förintelsens minnesdag. Till Resumé försvarar han podden – men är också självkritisk.
Rekordvinst för Facebook – annonsintäkterna ökade med 38 procent
Morgonsvepet Stories har nu två miljoner annonsörer, döms för att ha tjänat miljoner på fejkföljare och viraljättar bildar mätallians. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Efter kritiken: Facebook skärper kraven för politiska kampanjer – inför särskild annonsmärkning
Media Efter år av kritik gör Facebook ytterligare uppdateringar för att öka transparensen för politiska kampanjer på plattformen. Från i slutet av mars införs krav på registrering för politiker och partier.
Uppgifter: Facebook överdriver sina användarsiffror med 50 procent
Media Enligt analytiker på researchbolaget PlainSite, vars chefsanalytiker tidigare legat i fejd med Facebook, är hälften av Facebooks användare botar. Facebook själva förnekar uppgifterna.
Mark Zuckerbergs pr-kupp: Nej, vi säljer inte information om dig
morgonsvepet Mark Zuckerberg i debattartikelsoffensiv, Netflix-dokumentär väcker frågor om influencer marketing och Åsa Jamal befordras på Telia. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Nykomlingen petar Alex & Sigge från poddtronen
Media Mellan sommaren 2017 och 2028 ökade podcastlyssnandet på veckonivå med 27 procent. För första gången på länge petas också Alex & Sigge från toppen av de kommersiella aktörerna.
Studie: Då är vi som mest mottagliga för mobilannonser
Morgonsvepet Millennials mottagliga när de shoppar, Gillette-annonsen hade störst impact på kvinnor och storaffär för Viacom. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Studie: Allt fler sponsrar inlägg på Insta Stories
Morgonsvepet Insta Stories en växande kanal, pro-Brexit grupp annonserar utan reklammärkning på Facebook och IPG kan tappa 200. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Amazon snor Facebooks annonsörer
Morgonsvepet Annonsörerna flyttar sin pengar till följd av dataskandalerna, 90 procent av Super Bowl-utrymmet sålt och nytt storkonto ute på marknaden. Det och mer i morgonsvepet.
Här är den populäraste julreklamen
Morgonsvepet Priset för bästa julreklam går till…, en ny undersökning visar att varumärken tar en större del inhouse och hur Netflix Birdbox blev en viral succé.
Tuffa tider för magasinsjätten Condé Nast
Media Under året som fick Condé Nast, som ger ut magasin som Vogue, Vanity Fair och GQ, se sina intäkter minska dramatiskt samtidigt som koncernen brottas med den digitala omställningen.
SVT:s Fotbolls-VM-sändningar fälls
Media Granskningsnämnden fäller SVT för utformningen av sponsringsmeddelanden i samband med sändningarna av fyra VM-matcher. Bland annat Sveriges öppningsmatch mot Sydkorea.
Resumé klandras av Pressens Opinionsnämnd
Media Pressens Opinionsnämnd, PON, klandrar Resumé för att ha brutit mot god publicistisk sed, då tidningen i december 2017 publicerade anklagelser mot en namngiven mediechef för våldtäkt och sexuella trakasserier.
Mittmedia säljs – budstrid mellan Polaris och Bonnier
Media Mittmedia säljs för att klara koncernens ekonomiska kris. Två bud har lämnats: ett från Polaris media, VK och NWT samt ett från Bonnier.