Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Acne på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Acne.
Kampanj
Svenskarna ser över sina matkostnader mer än på mycket länge. Då passar matvarumärket Garant på att utöka sin marknadsinvestering och lanserar ett nytt kommunikationskoncept som tagits fram i samarbete med Acne.
Resumé insikt
Reklamfilmsregissören Joakim Thörn i veckans Resumé Insikt Q&A om den nervösa stämningen i klipprummet där ett projekt man jobbat med länge ska granskas, varför Iprenmannen fortfarande är inspirerande och det spretiga reklamfilmsberättandet som gärna får försvinna.
Kampanj
I en ny kampanj vill dejtingappen Tinder locka unga till plattformen. Kampanjen är framtagen för den brittiska marknaden och bakom konceptet ”Find your kind” står Acne, som tagit fram och producerat totalt 22 korta filmer.
Kampanj
Den nionde september hålls den stora slutdebatten bland partiledarna. Och trots att brott och straff och trygghet har varit centrala frågor i valrörelsen, har just mäns våld mot kvinnor inte tagit sig till strålkastarljuset. Det vill Unizon och Acne ändra på.
Strategi
Slutspurten inför valet är här och Socialdemokraterna går in i den mest intensiva delen av valmaskineriet. Helena Salomonson, kommunikationschef, berättar att den nya kampanjen grundar sig i Magdalena Anderssons höga företroendesiffror, och att partiet hellre fokuserar på den egna politiken än att på att prata om sina rivaler. ”Det tror jag är viktigare än att stå och dunka på sina motståndare, som många andra partier gör”, säger hon.
Tävling
Stövlar, nummer, captchas och mystiska snipers. När Resumé frågar svenska kreatörer om hur vi kommer att prestera i Cannes Lions 2022 sätts hoppet till en rad uppmärksammade kampanjer från året som gått.
Nyheter
Det har gått knackigt för Kenzas varumärken som startats i samarbete med andra. Men med det egna aktiebolaget tuffar på. Tre miljoner kronor i utdelning och ett rörelseresultat på 8,9 miljoner kronor – trots att det anses varit tufft under pandemin.
Affärer
Data och kreativitet. Så vill reklambyrån Acne ta sitt erbjudande till nästa steg. ”Vi ser inte att någon annan aktör lyckats med detta och därför tycker jag det är unikt på svenska marknaden”, säger Johan Bello, medgrundare av Acne.
Byråval
Nu är det mindre än ett år kvar till riksdagsvalet 2022. För Resumé berättar partierna om kommunikationsstrategin inför valet och först ut är Socialdemokraterna. Kommunikationschef Helena Salomonsson berättar om ✓utvecklingen av ett inhouse-team ✓valet av byrå och ✓engagemanget från Järvaområdet.
Kampanj
På lördag kommer fackförbundet Kommunal tillsammans med byrån Acne sända radio – i 24 timmar i sträck. ”Prat från verkligheten” ska uppmärksamma hur Kommunals medlemmars arbetsliv ser ut och vad de behöver, skriver man i ett pressmeddelande.
Kampanj
Med rapp poesi släpper Socialdemokraterna nu en mellanvals-kampanj som ska påminna om partiets värderingar – och varför de är extra viktiga i en pandemi. ”Traditionellt satsar partierna det stora krutet på valrörelsen”, säger partiets kommunikationschef Helena Salomonson.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Byråer
TikTok, Folkhälsomyndigheten, Red-Bull, Advisa, Ragn-Sells, Adidas och Friskis&Svettis är några av annonsörerna som tagit in nya reklambyråer hittills under 2021. För Resumé berättar 13 stora och medelstora byråer om kundtillströmningen.
Helgintervjuer
Han leder arbetet med att etablera ett av Sveriges mest hajpade varumärken. Efter ett pandemiår där bolaget gasade och vann, men också tvingades återkalla bilar står nu marknadschefen Nils Rylén inför sitt viktigaste uppdrag – att övertyga svenska konsumenter om att våga satsa på en elbil.
Resumé insikt
Vem äger vilken byrå? Vilka har slagits ihop? Och hur går verksamheterna ekonomiskt? Resumé Insikt har lagt pussel och kan nu presentera en unik byråkarta för dig som vill ha stenkoll på den svenska byråbranschen.
Kampanj
Idag, onsdag den 27 januari, är det internationella minnesdagen för Förintelsens offer. För att Förintelsen vi inte ska glömma Förintelsen har föreningen Zikaron, tillsammans med Acne, tagit fram en kampanj där lärare utgör målgruppen.
Reklam
Acnes koncept ”Roligare mat” var tänkt att komplettera Icas reklamsåpa. Men coronautbrottet fick livsmedelsjätten att pausa satsningen och det är oklart när samarbetet återupptas igen. ”Stig-konceptet är fortsatt vår viktigaste tillgång i kommunikationen”, säger marknadschefen Joakim Bengtsson.
Byråer
Coronaviruset ställer byråbranschen inför helt nya utmaningar. Jesper Pålsson, vd på den nystartade hybrid-byrån Frank Digital, berättar hur byrån växlat fokus i sin affär och börjat pitcha mot USA. Det har redan gett upphov till nya kunder.
Kampanj
Acne har tagit fram Zalandos globala streetwearkampanj som lyfter fram modets potential att att göra motsatsen till det förväntade. I kampanjen ”It’s what you do. Or don’t.” definieras streetwear som en klädstil omöjlig att definiera.
Kampanj
I en ny gerillakampanj, signerad Acne, vill organisationen Ung Cancer upplysa hur enkelt unga män kan undersöka sig själva för att undvika testikelcancer. Budskapet lyder: ”Kläm på pungen som du klämmer på avokados”.
Byråer
Byråsatsningen Made by Forest med Steve Angello föll platt. Nu är Jesper Pålsson tillbaka från USA med det nya projektet Frank, en hybrid mellan ett it-konsultbolag och en digitalbyrå. För Resumé berättar han om lärdomarna från åren på andra sidan Atlanten.
Reklam
I centrum av kampanjen ”Läsning som förändrar liv” stod en film som visade hur några Situation Sthlm-försäljare gör sig redo för en dag på jobbet. Kampanjen har enligt Situation Sthlm ökat försäljningen av tidningen med 31 procent.
Varumärke
CDON har breddat sig från traditionell e-handlare till marknadsplats och vill markera omställningen med en ny varumärkesidentitet. Namnet CDON, som har sitt ursprung i en tid då bolaget främst sålde CD-skivor, får dock vara kvar. Chief marketing officer Henrik Jarl förklarar varför.
Nyheter
Nord DDB:s misstankar om att Forsman & Bodenfors "E.V.A Initiative" bygger på en idé som uppkom hos dem har ännu en gång aktualiserat frågan om vem som egentligen äger en idé. Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklambranschen minnesvärda krockar.