Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Amazon på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Amazon.
Morgonsvepet
ETC avslöjar att Kreab Beijing sprider helt okritisk statlig propaganda, Skatteverket vill påminna influencers och gamers om att de behöver deklarera och en rysk influencer utvisas från Bali, det och mer i veckans sista morgonsvep.
Nyheter
Acnes tidigare creative director återförenas med byråns grundare på den kreativa studion Uncut, Twitter försvinner från Microsofts annonsplattform och Amazons sparpaket slår mot annonsavdelningen. Läs mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Twitter satsar på handel med aktier och krypto, Amazon ger sig in i kampen om AI och Absolut Vodka ställer in medverkan på mässa i Göteborg efter beslutet att återuppta försäljningen i Ryssland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Kritiken verkar inte hindra annonsörerna från att satsa på Tiktok, amerikanska myndigheter slår till efter manipulerade betyg på Amazon och förbudet mot spelreklam på matchtröjor kritiseras. Läs mer i morgonsvepet.
Annonsörer
Resumé har sammanställt Sveriges största annonsörer under fjolåret med hjälp av Kantar Sifos databas. ✔️ De ökade och minskade sina medieinvesteringar mest. ✔️ Bolagen som gått från noll till storsatsningar. ✔️ Brände 80 miljoner på medieköp – gick i konkurs. ✔️ Branschen som fortsätter att spara.
Morgonsvepet
Corona Extra släpper retro reklam med augmented reality och svenskarna gillade att shoppa retroprylar under 2022. Men samtidigt väntas julen bli tuff för många, och julhandeln kan komma att påverkas, det och mer i veckans första morgonsvep.
Morgonsvepet
Interbrand rankar varje år de bästa globala varumärkena och Apple tar för tionde året i rad förstaplatsen, men en nykomling finns på plats tio. Unga kvinnors skulder ökar, kunder vill ha en pr-byrå som kan sociala medier, och Elon Musk fortsätter rensa bland Twitters personal.
Morgonsvepet
44 miljarder dollars-affären blev klar i natt och Elon Musk har redan börjat agera, Apples nya policy slår hårt mot Facebooks reklamaffär och nytt initiativ ska motverka ålderismen i branschen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Strategi
2017 lanserade Ica en innovationshub för att ge uppfinningsrikedomen mer spelrum. Bara 20 procent av idéerna leder till något som går att utveckla, och det är meningen. Ariella Rotstein är co-lead på ICAx och berättar för Resumé om hur bolaget jobbar med processer, ny teknik och varför man måste våga misslyckas för att hitta de bästa idéerna.
Nyheter
UPPDATERAD. En person anklagar produktionsbolaget FLX för bristande rutiner kring coronaprovtagning i samband med inspelningen av en Amazon Originals-serie, i ett tips till IVO. Men enligt produktionsbolaget kommer uppgifterna från en person som saknar insyn.
Morgonsvepet
H&M, och flera andra modejättar, har slutat använda ett hållbarhetsverktyg från Sustainable Apparel Coalition efter hot om ekonomiska sanktioner. Sociala mediejättar rensar bort inlägg om abortpiller, Amazon ska utvärdera behovet av marknadsföringschef, och i Kalifornien kan Tiktok hållas rättsligt ansvariga för ungas beroende.
Morgonsvepet
Drygt 70 000 klipp där Youtube bedömer att desinformation sprids om kriget i Ukraina har tagits bort. Ann Fernholm granskar innehållet i livsmedel och ny teknik lanseras för att få satelliter att kommunicera med varanda, det och mer i måndagens morgonsvep.
Kampanj
Nyfikenhet ska få Stockholmarna att höja blicken och upptäcka den stora duken som nu sitter på Stureplan. Det är åtminstone förhoppningen hos Amazon prime video, som snart har premiär för en ny säsong av Star Trek Picard.
Morgonsvepet
Greenpeace och New Weather Institute har räknat ut hur koldioxidutsläpp påverkas av reklam. Dessutom lanserar Meta fler sätt för kreatörer att tjäna pengar på Reels, och Amazon stämmer fejkrecensenter.
Morgonsvepet
Europeiska finansministrar tar Metas hot om att lämna Europa med axelryckning, Nike bryter avtal med våldtäktsanklagad fotbollsstjärna och Amazon snart tidernas största annonsör. Det och mer i tisdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Amazon och Klarna nobbar Singles Day och högtiden växer inte bland svenska konsumenter, Facebook experimenterade med reklamfri version och Mark Ritson kritiserar julkampanjerna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Den inflytelserika professorn menar att syftesdrivna varumärken är lätta att kopiera, Vänsterpartiet vill minska reklamen i Stockholms kollektivtrafik och Amazon anklagas för att ha ljugit i kongressförhören. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Coca-Cola genomför flera stora förändringar med den nya varumärkesplattformen, Macy's vill stoppa Amazons annonsering över kedjans största varuhus och så mycket beräknas reklaminvesteringarna att öka under 2021. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Kunden läser recensioner i stor utsträckning, visar Novus rapport som gjorts på uppdrag av Resumé. Samtidigt är medelbetyget på Amazon 4,2: alla sätter höga betyg. Är det dags att dumpa stjärnsystemet?
Morgonsvepet
När mängden desinformation kring coronavaccinet blev för stor kunde inte Facebook stå emot, Nike och Amazon annonserar på konspirationssajter och allt svårare för varumärken att bygga organisk synlighet på Amazon. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Techjättarnas satsningar på ljud fortsätter, marknadsförare känner press att bevisa ROI men litar inte på sin egen data och kritikstorm får brittiskt mediebolag att plocka ned utomhuskampanj. Det och mer i dagens morgonsvep.
Resumé insikt
Amazons algoritm lyfter fram företag och produkter med fem stjärnor och positiva omdömen. Hur benägna är annonsörerna att bli nummer ett? Vi försökte sälja fejkade omdömen till 70 företag – men misslyckades totalt. På vägen har vi däremot lärt oss fem konkreta saker som alla företag som vill sälja på Amazon kan dra nytta av.
Resumé insikt
Nyligen avslöjades en stor, organiserad härva med fler än 200 000 personer som skrev fejkrecensioner på Amazon i utbyte mot gratis produkter. Från företagens håll är metoden en win: fler positiva recensioner gör dig gillad av algoritmen och mer klirr i kassan. Vi dissekerar hur den omtalade algoritmen egentligen fungerar och grottar ner oss i marknaden för fejkade omdömen – ett fenomen som kan komma att frodas även i Sverige efter Amazons intåg.
– Hela omdömesindustrin är ohälsosam, säger Sebastian Broms, kommersiell chef på e-handelsbyrån Noa Ignite.
Byråer
När pandemin bröt ut slog det hårt mot kommunikationsbyrån B-Reel. I bokslutet för 2020 står det klart att omsättningen krympte jämfört med föregående år. Samtidigt ökar byråintäkten och tillväxten är tillbaka i den svenska delen av verksamheten.
Resumé insikt
Res så mycket du vill – betala 25 000 kronor i månaden. Få parfymer rätt ner i brevlådan en gång i månaden. Fyll regelbundet på kylskåpet innan det blir tomt. Att prenumerationsmodellen exploderar råder det inget tvivel om. Det luriga är hur man ska maxa attraktionskraften i erbjudandet. I en stor guide går Resumé Insikt igenom ✓ vad som driver trenden ✓ framtiden för abonnemangstjänster ✓ så ligger du i framkant i konkurrensen ✓ internationella inspirationscase ✓ tips för en lyckad prenumerationsmodell.
Morgonsvepet
Svenska handlare ser ljuset i slutet av pandemitunneln, Twitter på väg att lansera prenumerationstjänsten Twitter Blue och e-handelsjätten Amazon uppges vilja köpa amerikanska filmstudion MGM. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Annonsörer
Kantar Sifos siffror över Sveriges största annonsörer i mars 2021 visar att Ica fortfarande investerar mest i köpta medier. Samtidigt tar Amazon plats som landets näst största annonsör, ett knappt halvår efter etableringen i Sverige.
Morgonsvepet
Amazon har inte lyckats i Sverige, enligt undersökning. Tom Beckman tar klivet upp inom Weber Shandwick och koalition vädjar till Facebook att slopa planerna på barnvänlig Instagram. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Nent har hittat en ny ägare till Splay One, Amazon spås bli vinnare efter cookiedöden och så landade Volkswagens påhittade namnbyte bland konsumenterna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Byråval
Streamingtjänsten Amazon Prime Video ökar sina investeringar på marknaderna i Sverige, Norge, Danmark och Finland en lokal varumärkeskampanj – och mer är att vänta. För den fulla lanseringen av tjänsten i Norden samarbetar bolaget med den kreativa byrån B-Reel.
Morgonsvepet
Amazon plockar bort produkter som marknadsför QAnon, Angela Merkel kritisk till sociala mediers bannlysning av Trump och Roy Austin får den nyskapade rollen som chef med ansvar för frågor om medborgerliga rättigheter på Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
Rea eller bluff? Black Friday är e-handlarnas julafton. Men det är inte alltid som konsumenterna kan lita på rabatterna, visar det sig. Vi jämförde priserna i dag med motsvarande förra veckan hos åtta näthandlare. Bland annat har Elgiganten höjt priset på en ”reavara” med 40 procent.
Morgonsvepet
Förlaget ber om ursäkt efter att Margaux Dietz bok om resa till Sydafrika inte innehöll svarta personer, Konsumentverket skärper tillsynen under Black Friday och rapport slår fast att branschen måste göra mer för klimatet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
E-handeln växer, vilket ställer nya krav på marknadsföring i egna kanaler. När du väl fått konsumenten att kliva in i din webbshop är du en bra bit på vägen till en konvertering. Men hur tänker man kring kommunikationen för att maxa sina chanser till försäljning? Vi har vänt oss till e-handelsexperten Bengt Wessborg för svar.
Morgonsvepet
Så har världens största annonsörer hanterat pandemin, Gap tar bort politisk hoodie efter kritikstorm, Twitter och Facebook markerar Trumps utspel medan Youtube friar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Podcast
När Amazon efter åratal av spekulationer slutligen lanserade sin svenska sajt tycktes långt ifrån allt vara på plats. Flera produkter hade felöversatts på ett minst sagt kontroversiellt vis. Vi pratar med Adela Vergara, digitalchef på Adon, om vad det här betyder ur ett brand safety-perspektiv.
Annonsörer
Meds Marika Baltscheffsky, Elgigantens Camilla Everberg och Houdinis Mia Grankvist om strategin inför Amazons etablering och hur de tror att jätten kommer att påverka marknaden och prisbilden.
Design
Resumé har låtit tre formgivare titta på svenska Amazons datadrivna design. ”Jag tror att många kunder i dag efterfrågar något unikt och det är precis vad Amazon inte står för.”, säger designbyrån Bedows creative director Anders Bollman.
Varumärke
E-handelsexperten Urban Lindstedt om vilka typer av bolag som Amazon kommer innebära störst förändring för, Seventy Agencys Jacob Fant om hur varumärken ska verka på plattformen och Adons digitalchef Adela Vergara om varför hon avråder kunder från svenska Amazon just nu.
Opinion
Jeff Bezos skulle aldrig ha godkänt Amazon.se, om han känt till dess nuvarande kvalitet. Samtidigt ser Resumés bloggare Martin Edenström hur det tyska e-handelsvarumärket Zalando tar ett jättegrepp inom modern e-handel och CSR.
Morgonsvepet
Facebook lovade att stoppa politiska annonser en vecka innan valet – men raderade i stället äldre annonser, Amazon dyrare än svenska e-handlare och tidigare medarbetare vid Vita huset vädjar amerikaner att inte rösta på Trump. Det och mer i dagens morgonsvep.
Tech
Trots mycket mediehajp uppger flera Amazonspecialister Resumé talat med att den svenska marknaden är något avvaktande. Samtidigt upplever de att det just nu finns ett gyllene läge att lägga sig i ”pole position”, en möjlighet som inte kommer tillbaka.
Varumärke
En träningströja för barn, pussel och ett duschdraperi ligger alla märkta under ordet våldtäkt på Amazon, när nätjätten nu går live i Sverige för första gången. ”Det är bara dag ett för oss i Sverige”, skriver en talesperson för Amazon i ett mejl till Resumé.
Opinion
Resumés bloggare Martin Edensröm är inte förvånad över den slafsiga lanseringen av Amazon.se. ”Efter år av spekulationer är Amazon Sverige här. Frågan är om så mycket verkligen förändrades?”.
Varumärke
Nu släpper Adlibris det nya konceptet ”Bli inspirerad”, dels med målet om att bli ”home of books” – dels för att gardera sig inför Amazon stundande intåg. ”Vi måste ta en mer emotionell position” säger Sofia Söderqvist, marknadschef för Adlibrisgruppen.
Medieval
Den vänsterorienterade intresseorganisationen Skiftet driver en kampanj för att få Amazon att teckna kollektivavtal inför etableringen i Eskilstuna. Men när rörelsen ville annonsera utomhus och i Sörmlands medias tidningar – bland annat med ett montage där Jeff Bezos håller i en plastflaska med urin – blev svaret nej.
Morgonsvepet
Apple sätter press på Spotify, Laholm vill locka besökare med hjälp av influencer och ny undersökning vittnar om stor diskrepans mellan reklamen som konsumenterna vill ha – och reklamen som marknadsförare vill satsa på. Det och mer i morgonsvepet.
Varumärke
Sedan ett tag tillbaka letar Amazon efter specialister inom CRM, performance marketing på den svenska marknaden. Nyligen gick bolaget ut med att de även söker en policychef som ska ansvara dialogen gentemot beslutsfattare på nordisk nivå.
Morgonsvepet
Blackstones investering i Oatly väcker ilskna reaktioner och företaget får nu krishantera på Instagram. Dessutom i morgonsvepet: Trump styr Sverigebilden och Amazon raderar 20 000 bluffrecensioner efter avslöjande.
Morgonsvepet
Norges medieinvesteringar faller med en miljard norska kronor under det andra kvartalet, bilden av Sverige som besöksland bra trots annorlunda coronastrategi och sjunkande reklamintäkter gör influencers mer syftesdrivna. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Amazon kände sig inte tillfreds med det Mikael Damberg sa, före detta regeringsanställda blir lobbyister hos nätjättarna och föga populära poddar i fokus när kommunens kommunikatörer granskas. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Medieval
När Amazon nu lanserar i Sverige finns det några som redan ligger i framkant. Resumé har tagit ett snack med två av de så kallade ”Amazon-byråerna” för att ta reda på hur man ska göra för att lyckas på plattformen.
Byråval
Enligt Resumés källor tyder mycket på att Amazon kommer till Sverige under tredje kvartalet 2020. Bearbetningen av handlare sker i huvudsak med egna resurser, men för kampanjkommunikationen finns det många tänkbara byråer.