Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Annons på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Annons.
Tävling
Under sommarmånaderna är det ganska tunt på tävlingsfronten, med undantag för DN:s Reklamcupen. I årets upplaga kommer 10 av 32 bidrag från samma byrå – Nord DDB. Byråns vd Andreas Dahlqvist, som också är juryordförande i tävlingen, menar att det finns flera anledningar till det. ”Jag uppskattar renheten och begränsningen i formatet och kravet det ställer på idén och utformningen. Kreativitet mår ibland bra av tydliga ramar”, säger han.
Resumé insikt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar.
– Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Reklam
I Australien höjs allmänhetens röster mot regeringen som anses ha hål i fickorna när det kommer till att lägga pengar på reklam. Regeringen la mer pengar på reklam än till exempel McDonald's förra räkenskapsåret.
Nyheter
I ett sponsrat inlägg på Facebook rullar Sveriges Grisföretagare ut ett påstående om att griskött kan hjälpa till i omställningen till växtbaserat. Reklam som fått kritik av Djurens Rätt och anmälts till Konsumentverket.
Reklam
Facebooks annonsplattform är lätt att använda och enkelt tillgänglig för små annonsörer. Men när bolaget drabbas av avbrott, som i förra veckan, går enorma mängder annonspengar förlorade. Danads bygger en infrastruktur som gör det enklare för stora plattformar att sälja annonsutrymme utan mellanhänder. ”Det behövs en demokratisering av annonsbranschen eftersom den domineras av techjättar,” säger bolagets marknadschef.
Morgonsvepet
Den svenska annonsmarknaden krympte med fem procent 2020 jämfört med föregående år, intäkterna sjunker för Omnicom och Facebook anklagas för att ha ignorerat varningar om dopad räckviddsmätning. Det och mer i dagens morgonsvep.
Reklam
I en semesterbilaga i DN gjordes reklam för att resa till Norrland – med tips om fjällsafari, vandring och strandliv i Piteå. Men bilden i annonsen visar i själva verket en plats i Nordnorge. ”Det fanns tyvärr ingen tid att vara noga”, säger Mats Larsson, som layoutat annonsbladet.
Resumé insikt
Som gravid exponeras du för mängder varumärken som krigar om att vara nummer ett. Välkommen till klubbar, mobilappar och babyboom bland influencers, men också retargeting efter missfall och uppmaningar om äggfrysning. Vi följer pengarna i gravidresan.
Resumé insikt
Smygreklamen flödar fortfarande i sociala medier. Vi har gjort en granskning av 100 influencers på Instagram och trots ytterligare en dom och KO:s nya vägledning gör nästan hälften fel – även de med miljontals följare. Annonsörerna skyller på andra i ansvarsfrågan och influencern Anitha Clemence vill se ytterligare åtstramning av regelverket.
Resumé insikt
Ena dagen lyfts en av nätläkarna fram, för att nästa vara utbytt mot konkurrenten. Ja, influencers är sällan trogna till sina samarbetsparters. Vem bär ansvaret?
– Vi ser allvarligt på det som skett, säger Kristoffer Stenqvist, marknadschef på Kry.
Resumé insikt
Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta. Den insikten delar branschen i två läger. Det finns de som tycker att det är dags att dra upp huvudet ur sanden – andra som tycker att de reklamtrötta kreatörerna borde syssla med någonting annat. Vi har frågat fyra kommunikationsveteraner om vad reklamtröttheten gör och hur den påverkar.
Podcast
Det finns en övertro på vad digital marknadsföring kan åstadkomma i en värld när kortsiktiga klick trumfar kreativitet. Efter vårt annonstest på Facebook bjöd vi in digitala gurun Nils Andersson Wimby för att prata reklamtrötthet, datahets och risken med utvecklingen.
Resumé insikt
Facebook driver ett av världens största annonssystem. Vi beslutade oss för att sätta det på prov och blocka alla annonser vi ser. Resultatet? Dissade budskap fortsätter strömma in och vi hamnar i reklamkoma. Här är Facebook svar.
Resumé insikt
Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Men när vi säger att vi inte vill se annonserna mer dyker de ändå upp igen och igen – och igen. Vi blir reklamtrötta – och annonspengarna åker i sjön. Här är Facebook-annonserna i praktiken.
Resumé insikt
Miljonerna rullar ut från influencernätverken, som alltjämt visar stora minusresultat. Men det finns några undantag. Vi har pratat med nätverkens vd:ar för att ta reda på hur vägen framåt ser ut.
Resumé insikt
De lägger 1,1 miljarder på reklam – men struntar i sina sociala kanaler. Fler än var tionde företag har under 1000 följare på Facebook och Instagram. 44 av dem har färre än 5000 följare på Instagram.
Resumé insikt
– Om man som varumärke struntar i ljud har man ena handen bakbunden, säger Acasts USA-chef Oskar Serrander. Vilka utmaningar har han mött i samband med bolagsbygge i USA? Och hur ska annonsörer tänka när de vill in i poddvärlden? Resumé Insikt möter Acast i New York.
Resumé insikt
– Det mest intressanta just nu är utvecklingen inom av 5G och AR/VR och hur dessa samverkar, säger We Are Stories vd Karolina Hülphers, som också delar med sig av misstagen som gjordes vid Telias satsning "Digitala livet" där hon var ansvarig.
Resumé insikt
Annonsörer kan inte längre förlita sig på klick och konverteringar – nu satsas miljarder i neuromarketing. Bonnier News färska neurostudie beskriver de viktigaste elementen för en effektiv annons. Vad ska man tänka på? Och vad har varumärkena som deltagit i studien fått för insikter?
Resumé insikt
Premiumkunderna växer i betydelse – framför allt när GDPR har vänt upp och ner på annonsmarknaden. Hur använder medierna guldgruvan av data för att hjälpa annonsörerna att nå den mest lojala gruppen av läsare? Resumé Insikt undersöker annonslösningarna bakom betalväggarna.
Resumé insikt
Trodde du att känsla räckte längre än informativt produktfokus inom native advertising? Tänk om. I denna guide till native advertising presenterar vi resultatet från Schibsteds nativestudie samt pratar med flera experter om vad som utgör en bra native.
Resumé insikt
Tv-bolaget Cheddar har med nya distributionssätt och okonventionella annonsmetoder lyckats skala upp. Vad kan vi lära? Är native 3.0 problematiskt eller framtiden? Resumé Insikt studerar arbetssättet.
Innovation
Egmont vill öka konkurrensen om sina annonsytor. Därför släpper de, som första publicist i Norden, hela annonsutrymmet till programmatisk försäljning – med hjälp av "banbrytande" modell kallad header-bidding.
Dagspress
Ett blufföretag som säljer bantningspiller på nätet utnyttjar Prinsessan Madeleines bröllopsbild i sina annonser på Facebook, skriver Expressen. – Vad jag vet har inte något medgivande givits, säger Ulrika Näsholm informationssekretare vid Hovet om huruvida prinsessan godkänt annonsen till Expressen.