20 trender att hålla koll på som marknadsförare 2021MakroVilka rörelser i branschen har potential att få riktigt genomslag under ett osäkert år? Resumé listar de viktigaste globala trenderna att ta med sig under...14 Januari, 15:31
Så viktiga är tävlingsvinster vid byråval – Sveriges största annonsörer säger sittResumé insiktTävlingsindustrin inom reklamvärlden sväller hela tiden. Men är vinster i kreativitetstävlingar viktiga för annonsörerna när de ska välja byrå? Vi tar reda på hur det...18 November 2020, 11:45
”Kommersiellt ett svårt beslut” – därför kan bojkotten mot Facebook innebära en brytpunktAnnonsörerDe senaste veckornas bojkott från annonsörer är inte bara ett hårt slag mot Facebooks ekonomi. Flera av företagen gör också val baserade på värderingar som...1 Juli 2020, 12:54
Pitchstopp? Här är byråernas nya uppdrag under coronakrisenByråvalCoronakrisens första månader har inneburit en stiltje för nya affärer visar Resumés genomgång. Här redovisas kundtillströmningen för 22 byråer. Bland annat Milk, Miltton Sverige,...12 Maj 2020, 13:33
Så har världens största annonsörer lagt om marknadsföringen under krisenMorgonsvepetCoronautbrottet har slagit hårt mot flera storannonsörer, globala pitchandet minskar med en tredjedel och kraftig ökning av konkurser i Sverige. Det är några av nyheterna...5 Maj 2020, 06:39
Göran Hägglund lobbar in kritiserat vårdbolag under coronaMorgonsvepetPr-konsulten Göran Hägglund lobbar in vårdprodukter, reklambyråchef får ny topproll och tv-bolag drar ner på reklamtid. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.7 April 2020, 06:10
Konsumenter i coronatider: Så bör varumärken marknadsföra sigMorgonsvepetRapport visar vad konsumenterna önskar av varumärken under corona, utomhusmarknaden lider och så tänker tv-annonsörerna i coronatider. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.26 Mars 2020, 07:07
Ford tar ner all bilreklam – ersätter med coronakampanjMorgonsvepetFord ersätter alla bilannonser med coronafilm, Geelmuyden Kiese permitterar anställda och branschen tror på 20 procents nedgång i annonsinvesteringarna. Det är några av nyheterna i...17 Mars 2020, 07:05
Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglernaResumé insiktSmygreklamen flödar fortfarande i sociala medier. Vi har gjort en granskning av 100 influencers på Instagram och trots ytterligare en dom och KO:s nya vägledning...4 Mars 2020, 15:01
Konkurrerande varumärken hos influencers drar ner effektenResumé insiktEna dagen lyfts en av nätläkarna fram, för att nästa vara utbytt mot konkurrenten. Ja, influencers är sällan trogna till sina samarbetsparters. Vem bär ansvaret?...4 Mars 2020, 14:47
Vi skriver bok om influencers – hör av dig!MediaResumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Julia Lundin skriver bok om influencers som släpps i höst. Är det något speciellt du vill läsa mer om?,...2 Mars 2020, 08:37
Reklamtröttheten bland kreatörer stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingenResumé insikt(Ur arkivet) Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta. Den insikten delar branschen i två läger. Det finns de som tycker att det...12 Februari 2020, 16:03
Så balanserar Sveriges största reklamköpare mellan inhouse och byråVarumärkeKvalitet, kostnad och kunskap är tre vägledande faktorer när marknadschefen ska bestämma sig för om reklambyrån ska göra jobbet eller inte. Flera marknadschefer planerar att...30 Januari 2020, 14:17
Nils Andersson Wimby: Sluta se digital annonsering som ett universalmedelPodcastDet finns en övertro på vad digital marknadsföring kan åstadkomma i en värld när kortsiktiga klick trumfar kreativitet. Efter vårt annonstest på Facebook bjöd vi...16 Januari 2020, 07:04
Varumärkena om annonshaveriet: “Problematiskt”Resumé insiktFör annonsörerna är annonskollapsen ett dilemma. Å ena sidan litar de på Facebook, å andra är de emot reklamtrötthet. ”Det är problematiskt”, säger en av...15 Januari 2020, 12:46
Facebook om annonshaveriet: Därför får ni liknande annonser igenResumé insiktFacebook driver ett av världens största annonssystem. Vi beslutade oss för att sätta det på prov och blocka alla annonser vi ser. Resultatet? Dissade budskap...15 Januari 2020, 07:50
Vi blockade 300 annonser på Instagram – därför dyker de upp igen och igenResumé insiktAnnonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Men när vi säger att vi inte vill se annonserna mer dyker de ändå upp igen och igen...14 Januari 2020, 14:02
Rapport: annonsörer dissar riktad reklam och fyra andra framtidstrenderResumé insiktDet har funnits en övertro på personaliserad marknadsföring och influencers samtidigt som marknadsförare tampas med datainsamling. Det menar Gartner i en färsk rapport som vi...11 December 2019, 10:07
Simone Westerberg Skoog: Analysverktygen som ökar din försäljningResumé insiktFör att säkerställa försäljning på kort och lång sikt krävs olika insatser för att attrahera individer i köpcykeln. Vår krönikör Simone Westerberg Skoog guidar om...22 November 2019, 09:31
Bloggbevakning till attack mot Isabella LöwengripPodcastIsabella Löwengrips liv liknar en film och svenskarna vill bara ha mer. Hur blev det så här? Vi bjuder in Bloggbevaknings Camilla Gervide till podden...21 November 2019, 09:46
Google stramar åt inom politisk annonseringMorgonsvepetNu skärper även Google politisk annonsering, Facebook lanserar brand safety-verktyg och Coca Cola lägger mer pengar än någonsin på julkampanjen.21 November 2019, 07:32
Så riktar Sveriges 20 största annonsörer sina medieval 2019Affärer7 av 10 av de tio största annonsörerna har ökat medieinvesteringarna under årets första nio månader och det är tv som är motor. Det visar...4 November 2019, 14:46
Så har reklamköparna flyttat pengarna 2019 – bransch för branschRapporterVilka annonsörer driver upp tv-investeringarna och vad har uppstickarna för strategi när de utmanar sina branscher? Resumé har kartlagt medieköpen för årets tre första kvartal.31 Oktober 2019, 15:43
Kartläggning: Sveriges 100 största annonsörer – så många marknadschefer har de haftResumé insiktDet senaste året har många tunga marknadschefer lämnat sina positioner. Enligt Resumé Insikts kartläggning sitter man i snitt 3,2 år på sin position innan det...4 September 2019, 12:13
Rekord i användartillväxt – är Snapchat tillbaka?NyheterInstagrams Snapchat-kopia ställde till det för företaget. Men tonåringarna kan rädda det. Snapchat slår förväntningarna och visar användartillväxt för andra kvartalet.24 Juli 2019, 09:12
Annonsörerna rasar mot Trustpilot: "Vilseledande"Resumé insiktOmdömen är missvisande. Det menar flera annonsörer som approachas av omdömessajterna. – Att påverka urvalet av respondenter påverkar trovärdigheten rejält, säger Blockets marknadschef Cecilia von Krusenstierna.13 Juni 2019, 07:44
Marknadscheferna om bristen på mångfald: "En väckarklocka för hela branschen"ReklamI förra veckan kom dystra rapporter från Handelshögskolan som visar att mångfalden i svensk reklam inte har förbättrats på tio år. Nu reagerar några...11 Juni 2019, 12:30
Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklamNyheterAnnonsörerna sponsrar vapen, droger och rasism på på Youtube, visar Resumé Insikts granskning. Flera känner sig nu lurade av Google och lämnar plattformen. – Det är...8 Maj 2019, 12:09
Psykologen och experterna: Därför drabbas du av tech-fomoResumé insiktRädslan för att missa en ny hajpad techpryl kan sätta skräck i vilken marknadschef som helst. Vi har pratat med psykologer och experter som reder...3 April 2019, 09:01
Unilever överväger att skrota CMO-rollenNyheterSedan det blev känt att Keith Weed slutar som chief marketing officer på världens näst största annonsör har det börjat spekuleras kring i fall Unilever...2 April 2019, 13:39
Annonsörer bojkottar Fox-profilen efter sexistiska uttalandenMedia34 varumärken har dragit tillbaka sin annonsering i Fox-showen "Tucker Carlson Tonight" sedan sexistiska uttalanden som programledaren gjorde i sitt tidigare radioprogram blivit avslöjade.13 Mars 2019, 08:49
Experterna: Så kan du öka engagemanget i sociala medierResumé insiktHur charmar man sin publik i dagens kaosartade brus? Och när är det dags att bara släppa allt och lägga ner? Så här arbetar du...16 Januari 2019, 14:02
Fredrik Wass: Tre fenomen som sätter kommunikatörer på provResumé insiktOmvärldsanalytiker Fredrik Wass har finkammat marknaden på insikter – här är tre punkter som gör ditt 2019 ljusare.28 November 2018, 09:38
Fyra effektiva strategier för syftesdriven kommunikationReklamEngagemang, fingertoppskänsla och räckvidd – alla ingredienser som framgångsrikt bygger varumärkens syfte. Det visar en färsk rapport framtagen av marknadsföringsanalysföretaget Warc.13 November 2018, 12:56
Storannonsören Unilever sätter press på konkurrenternaPRVärldens näst största annonsör Unilever kräver ett globalt förbud mot djurförsök i kosmetikindustrin i samarbete med djurskyddskoncernen Humane Society International (HSI).15 Oktober 2018, 12:58
"FBI-utredning kan öka transparensen"ReklamThe Association of National Advertisers (ANA) har meddelat sina medlemmar om FBI:s utredning mot mediebyråjättarna. Branschorganisationen hoppas att utredningen på sikt kommer att skapa en...15 Oktober 2018, 12:29
Sveriges Bästa Marknadschefer – mesta vinnarna genom tidernaReklamDen 18 oktober korar Resumé Sveriges Bästa Marknadschefer för trettonde gången. Historiskt sett finns det några annonsörer och marknadschefer som fått stråla sig lite extra...4 Oktober 2018, 13:03
Avsked till branschen: ”Många marknadschefer har tappat initiativet”HelgintervjuerSom vd för Sveriges Annonsörer har han varit en stridbar debattör. I förra veckan gjorde Anders Ericson sorti efter 19 år av vinster och förluster.21 September 2018, 16:09
Schibsteds native-studie: Produkt ger högre boost än känslaMediaTrodde du att känsla räckte längre än informativt produktfokus inom native advertising? Tänk om. Här är resultatet från Schibsteds omfattande nativestudie.6 September 2018, 07:47
Han tar över efter Martin Sorrell på WPPMediaWPP gör internrekrytering, Google och Mastercard trackade köpare i hemlig annonsdeal och annonsörer drabbas hårt medan medier slipper undan Twitters nya annonspolicy.31 Augusti 2018, 06:34
Storannonsörer i uppror – skapar egen mediebyråMediaFörhållandet mellan norska annonsörer och mediebyråer har varit spänt sedan 2016. Missnöjet har lett till att annonsörerna nu gör en egen mediebyråsatsning.24 Augusti 2018, 12:39
Rapport: Sveriges största annonsörer riskerar att bryta mot GDPRReklamGenom att lagra personuppgifter med hjälp av spårningsteknik och cookies riskerar svenska annonsörer att bryta mot EU:s nya dataskyddsförordning GDPR när den införs 25...23 Mars 2018, 12:36
Krisen: Marknadscheferna sätter press på FacebookResumé insiktAnnonsörer är djupt kritiska till Facebook i integritetsfrågan. Men att sluta annonsera där är en riktigt dålig idé. Resumé Insikt analyserar de senaste dagarnas skandal.23 Mars 2018, 10:05
Så ställer du om varumärkets strategi efter Facebooks förändringResumé insiktVarumärken måste både ställa om sin strategi och vara villiga att betala mer om de ska fortsätta vara relevanta på Facebook.12 Januari 2018, 11:47
Så kan blockchains förändra mediebranschenResumé insiktMed blockchains är målet att lösa medie- och kommunikationsbranschens utmaningar med microbetalningar och adtech.30 Mars 2017, 11:02
Vilka vinner och förlorar när annonsörer flyr Youtube?Resumé insiktAtt utåt synas tillsammans med extrema budskap är något av ett varumärkes värsta mardröm.24 Mars 2017, 10:31