Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Apollo på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Apollo.
Strategi
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2022? Och vilka områden tycker de är viktigast att satsa på under året – som liksom det förra är ett av de mest osäkra i modern tid.
✓ McDonald's om den scenarioplanering som krävs.
✓ Apotek Hjärtat om att de snabbrörliga konsumentbeteendena kommer att bestå post-pandemin.
✓ Coop, Avanza, Folksam, Ica med flera om sina största marknadsföringssatsningar i år.
✓ Mediekanalerna som Sveriges Bästa Marknadschefer prioriterar 2022.
Resumé insikt
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2021? Och vad är viktigast för varumärken under ett av de mest osäkra åren i modern tid? Här är svaren.
Reklam
Inreseförbud har släppts och flygplan är återigen i luften. Men på resejättarnas marknadsavdelningar håller man fortfarande hårt i budgeten. ”Mediespenderingen är bränslet som behövs för att driva vår affär”, säger Vings marknadschef Claes Pellvik.
Sociala medier
Resebranschen må vara i kris, men kärleken gror bland nostalgiska följare i bolagens sociala medier. En analys som Meltwater tagit fram å Resumé Insikts räkning visar att tonaliteten i sociala medier är mer positiv än negativ – trots resestopp och avbokningskaos.
Annonsörer
Coronaviruset tvingar företag i särskilt utsatta branscher att lägga om eller helt stoppa sin marknadsföring. Hur marknadsavdelningarna kommer drabbas i förlängningen har dock många svårt att överblicka. Men de flesta är överens om att stora besparingar väntar.
Media
Träningsprofilen och före detta landslagssimmerskan Emma Igelström har 55 000 följare på Instagram. Enligt verktyget Followcheck är dock nästan hälften av dem fejk. Samtidigt har hon samarbeten med flera varumärken. "Jag har ingen aning om hur det blivit så", säger hon till Resumé.
Sponsring/Event
Förra året vann Marie Lindqvist Sveriges bästa marknadschef i kategorin ”Resor”. Då var hon marknadschef för Apollo. Nu har hon lämnat tjänsten för en vd-post på Stockholm Globe Arenas. För Resumé berättar hon om vad vinsten betytt och vad hon tror är hemligheten bakom att vara en bra marknadschef.
Reklam
Det råder högtryck hos resebolagen på grund av det usla vädret i Sverige. Apollo har dock lyckats dra ytterligare nytta av regnet och låter vädret styra var och när de mobila annonserna ska visas samt vilket innehåll som ska dyka upp på skärmen.
Reklam
Apollo följer marknadsföringstrenden med content marketing och satsar nu stort på redaktionell storsatsning i sina egna mediekanaler.
OTW har anlitats för uppdraget och producerar bland annat det nya magasinet som ersätter den traditionella resekatalogen.
Reklam
Efter dundertabben med Apollo-kampanjen undersöker nu reklambyrån Åkestam Holst hur det kunde gå så snett.
– Vi har en diskussion med det lokala produktionsbolaget, vi vet inte ännu hur det kunde hända, säger Kjell Månsson, projektledare för Apollo på Åkestam Holst.
Reklam
Apollo ger sig in i designbranschen och har för första gången deisgnat ett helt nytt hotell vid Mythos Beach på Rhodos. Nu bjuds sugna resenärer in i en ny kampanj att tävla om att bo på hotellet gratis i en vecka, i utbyte mot att blogga om händelsen.
Nyheter
Charterbolaget Apollo har valt att stoppa all annonsering från Folkpool på ombordtidningen Stopover- samt en reklamfilm ombord på charterbolaget Novair, som Apollo använder.
– Det känns lite snopet, märkligt, och tråkigt. Enda sättet jag kan tolka det på är att de ser oss som ett hot, säger Magnus Holgersson på Folkpool.