Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Apoteket på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Apoteket.
Resumé insikt
Johanna Lindh (tidigare Johansson) är ny kreativ chef på Parks and Resorts Scandinavia. ChatGPT är hennes nya livscoach och hon tar sig an AI-utvecklingen med skräckblandad förtjusning. Läs om vad som inspirerar henne och vad som skaver i veckans Resumé Insikt Q&A.
Trend
För Resumé berättar marknadschefer från en rad olika branscher om, prisdilemmat under inflationen, inhouse och satsningar på martech. ✓ Så förändras marknadschefsrollen ✓ Risker med samarbete: ”Kommunikationen urvattnas” ✓ Medieinvesteringar och kanalval – här har effekten minskat.
Kampanj
Apoteket drar i gång en större kampanj för att uppmärksamma folksjukdomen diabetes typ-2. Kampanjen har tagits fram inhouse av Apoteket Creative Studios under ledning av Rickard Villard, creative director, och Henrik Haeger, copywriter.
Strategi
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2022? Och vilka områden tycker de är viktigast att satsa på under året – som liksom det förra är ett av de mest osäkra i modern tid.
✓ McDonald's om den scenarioplanering som krävs.
✓ Apotek Hjärtat om att de snabbrörliga konsumentbeteendena kommer att bestå post-pandemin.
✓ Coop, Avanza, Folksam, Ica med flera om sina största marknadsföringssatsningar i år.
✓ Mediekanalerna som Sveriges Bästa Marknadschefer prioriterar 2022.
Resumé insikt
De snackar om ”nettonoll”, ”klimatvänlig” och att ”bidra till en bättre värld”. Vissa av dem har fällts för vilseledande miljöpåståenden. Vi synar några av företagen som har en kombinerad hållbarhets- och kommunikationschefsroll. En roll som experter lyfter fram som problematisk, eftersom den kan leda till greenwashing.
Byråval
Den animerade reklamkaraktären Apo, ett nytt kreativt team och en ny riktning för kommunikationen är tre centrala delar när Apoteket byter ut Forsman & Bodenfors. För Resumé ger varumärkets chef för marknadskommunikation Anders Rynnel fem nyckelförklaringar till varför Apoteket väljer att satsa på inhouse. ”Det är klart att det finns en kostnadsbesparing i grunden”, säger han.
Byråval
Apoteket fyller 50 och passar på att byta ut reklambyrån mot inhouse. Det nya kreativa teamet leds av Rickard Villard och i dag lanseras ett kommunikationskoncept payoffen, ”Allt för att du ska må bra”. I centrum för kommunikationen står Apo, en animerad version av varumärkets logotyp.
Morgonsvepet
Barn och unga tar råd från Influencers – trots att de inte litar på dem, pensionär överöstes med erbjudanden om blancolån efter plåsterköp på Apoteket och Facebook medger att Appleuppdatering kan göra livet surt för annonsörer.
Det och mycket mer i Morgonsvepet.
Resumé insikt
Som gravid exponeras du för mängder varumärken som krigar om att vara nummer ett. Välkommen till klubbar, mobilappar och babyboom bland influencers, men också retargeting efter missfall och uppmaningar om äggfrysning. Vi följer pengarna i gravidresan.
Resumé insikt
Vi har kartlagt 70 gröna varumärken som tillsammans kraftigt har ökat sitt fokus på att berätta om social hållbarhet efter corona. Marknadscheferna berättar om hur de gör för att sticka ut och om de tror att trenden kommer att göra bestående avtryck även efter pandemin.
Folk på väg
Apoteket byter både marknadsdirektör och marknadschef. Mikael Lenneryd, i dag chef för digitala kanaler ersätter när Eric Lundberg blir vd för Kjell & Company. Linda Nyberg lämnar över rollen som marknads och kommunikationschef till Anders Rynell.
Nyheter
Linda Nybergs "fröken Sverige-ideal" tog henne till landets tre tv-jättar. Samma bevekelsegrunder driver henne även i dag – men istället i näringslivet. Apotekets kommunikationschef berättar om synen på sidbyten och sjukhusskräcken som fick henne att byta yrkesbana.
PR
Enligt en ny studie från Cohn & Wolfe tycker endast fem procent av svenska konsumenter att varumärken är öppna och ärliga och sju procent att man kan lita på ett varumärke. Det varumärken som konsumenterna upplever som mest autentiskt är Systembolaget.
Reklam
DI har precis utsett Apoex till Årets Supergasell. Företaget har skapat 1,5 miljarder kronor i omsättning, har 100 anställda och har en ljummen inställning till reklambyråer – men öppnar i alla fall upp för att jobba med pr-byrå.
Reklam
Segerruset har knappt hunnit lägga sig efter Cannes – Jean Claude van Damme-reklamen vann bland annat två Grand Prix och byrån fick 21 lejon totalt. Nu går F&B upp med en kampanj för Apotekets skönhetsprodukt Apoliva. Budskapet är: "Det är innehållet som räknas"
Reklam
Apoteket organiserar om sin marknadsavdelning inför den nya fria apoteksmarknaden.
En ny avdelning, med namnet Marknad & Sortiment, får ansvar för koncernens samlade inköps- och sortimentsarbete samt kundlojalitet och marknadsföring mot konsumentmarknaden. Ulrika Eriksson blir ny marknadsdirektör för den nya enheten.
Reklam
Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall säger till Resume.se att det inte kommer att förekomma någon extern marknadsföring under avregleringen.
– Man vill ha lugn och ro under försäljningsprocessen, säger hon.
Men byråsamarbetena ska inte vara i fara.
Reklam
SVT:s Rapport avslöjar de hemliga ägardirektiv som rensar ut Apotekets styrelse.
Ytterligare 200-250 tjänster ska bort – och all reklam och marknadsföring av Apoteket ska stoppas.
– Jag ber att få återkomma, säger Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall till Resume.se.
Media
Anna Hedenmo, Lennart Persson, K-G Bergström, Erika Bjerström, Lotta Bouvin-Sundberg – tunga SVT-profiler som extraknäcker åt Kvalitetsmässan. Bland sponsorerna finns KPMG, Swedbank, Apoteket, Microsoft och Intel.
– Nej, jag vet inte vad de får betalt, säger deras chef Per Yng som har godkänt extraknäcken.
PR
En bransch som redan satsar över 300 miljoner på marknadsföring väntas kraftigt öka sina satsningar när fler aktörer nu går in på apoteksmarknaden. Men de riktigt stora effekterna kommer först 2010 när de nya apotekskedjorna har etablerat sig på allvar.
PR
I går beslöt riksdagen att öppna apoteksmarknaden. Två s-märkta superkonsulter har redan tjänat miljoner på striden om Apoteket. Lars Jeding och Leif Johansson drev Samhällsaktörerna, som slog svenskt lönsamhetsrekord för lobbyister: på fem år omsatte tvåmansfirman 62,5 miljoner kronor och gjorde 37 miljoner i vinst.
Reklam
Apotekets marknadsdirektör Eva Fernvall attackerar Läkemedelsverket och totalsågar myndighetens mångmiljonkampanj crimemedicine.com.
– Den har ett otydligt budskap, säger Fernvall, som vill att Läkemedelsverket skrotar kampanjen.