Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Apple på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Apple.
Morgonsvepet
McDonald's hittar ny marknadschef hos Pepsi, Elon Musk tar plats i Guinness Rekordbok och Meta gör det svårare för annonsörer att rikta reklam till tonåringar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Lyxvarumärken blir kopierade till betydligt billigare pris av återförsäljare som Lyko, Skincity, Kicks och Kjell & Company.
I vissa fall är kopiorna så lika att man till och med väljer samma produktnamn.
Resumé Insikt kartlägger hur de egna varumärkena breder ut sig – och hur (återvunnen) design, pris och strategi leder till konsumenternas hjärtan.
Morgonsvepet
Prinsessan Madeleine tar starkt avstånd från Balenciaga efter nallebjörnsskandalen och kreatörer får bättre verktyg på Linkedin för att analysera målgruppen. Samtidigt kan Björn Kjellman sätta lite guldkant på tillvaron efter att han tog rollen som Ica-Stig, det är några av rubrikerna i onsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Naturvårdsverkets anställda har getts munkavle efter minskade anslag i regeringens nya budget, Publicis-chefen går till mottattack efter sir. Martin Sorrells bonushån och Apple drog tillbaka reklam som kunde tolkas som rasistisk. Läs mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Nyheterna kring Elon Musks ägarskap av Twitter, tycks aldrig vilja sina. Nu vill Washington ha svar från miljardären kring hur Twitter skyddar data och integritet. Elgigantens reklam på TikTok får kritik och Egyptens klimatmöte har landat i ett magplask ur ett pr-perspektiv. Så lyder några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Interbrand rankar varje år de bästa globala varumärkena och Apple tar för tionde året i rad förstaplatsen, men en nykomling finns på plats tio. Unga kvinnors skulder ökar, kunder vill ha en pr-byrå som kan sociala medier, och Elon Musk fortsätter rensa bland Twitters personal.
Morgonsvepet
Rymningen på Skansenakvariet tycks bli en succé för besökssiffrorna, det bedömer Jeanette Fors- Andrée, medeitränare. Qatar fortsätter betala för att sprida en positiv bild av halvön, nu lockas nederländska fotbollsfans av gratisresor till VM, och Apple tycks ha problem i chefsledet, det är några av nyheterna i tisdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Den kända sneakersdesignern Marcus Floyd sparkar bakut och sadlar om till hästskodesigner för Lexington, Kentucky. Barilla i USA fälls för att ha tillverkat sin ”Italienska pasta” i New York och annonsverksamheten på Google tycks tappa fart, det och andra nyheter i onsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Det blir allt tuffare för byråer i USA att kamma hem nya kunder, Adobe köper designstartup för 214 miljarder kronor och Kanye West lämnar samarbetet med Gap – det är några av nyheterna i fredagens Morgonsvep.
Morgonsvepet
Putin fortsätter kriget i Ukraina, men har svårt att ta mark i de sociala kanalerna, Petra Tungården på Metro mode anklagas för att låta blir att reklammärka sina betalda samarbeten och Twitter har det lite svårt med annonseringen, det är några av nyheterna i onsdagens morgonsvep
Morgonsvepet
Metas produktchef är oroad över hur integritetsskyddet kommer påverka intäkterna, Publicis släpper siffror över personalens mångfald och Tiktok anklagas för att läcka känslig data om amerikanska användare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Isabella Löwengrips bok har sålts till film- och tv-rättigheter. Apple släpper rekordmånga produkter framöver och Finland använder sig av influencers för att öka den inhemska turismen, det och mer i måndagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Klarna krävs på skadestånd av Unionen efter massuppgäsgningarna, webbläsaren Internet Explorer går i graven och Ikea Norge tar fasta på pandemins baby boom i en ny kampanj. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Utvecklare på Google övertygad om att en AI-robot utvecklat känslor, samma företag får betala 1,2 miljarder för att de inte betalat jämlika löner och Dr Pepper i försäljningstoppen i USA, det och mer i måndagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Nu gör Google tester för att ersätta cookies, det kan komma att innebära stora förändringar för annonsmarknaden online framöver, eftersom användare kommer kunna stänga av möjligheten att bli spårade. TikToks annonsamarknad går som tåget och Nike försöker nå yngre generation genom Robox, det och mer i måndagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Apple Music försöker utnyttja Spotifys negativa publicitet för att locka användare från konkurrenten och dryckesjätten visar stark tillväxt efter satsning på marknadsföring. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Facebook och Instagram samlar in data från personer under 18 med verktyg som spårar deras aktivitet i webbläsaren, Discovery: Tittare kommer kunna interagera med annonser och amerikanska marknadsförare bli mer inkluderande. Det är mer i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Sociala medie-jättarna har gått miste om 12 procent av sin reklamaffär efter Apples sekretessuppdatering, Omnicom möblerar om i toppskiktet och Patagonia uppmanar andra varumärken att bojkotta Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Tonåringarnas minskade intresse för Instagram gör att appen riktar hela annonsbudgeten mot målgruppen, så mycket tjänar Sveriges största influencers och Apples reklamaffär blomstrar efter privacy-uppdateringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Barn och unga tar råd från Influencers – trots att de inte litar på dem, pensionär överöstes med erbjudanden om blancolån efter plåsterköp på Apoteket och Facebook medger att Appleuppdatering kan göra livet surt för annonsörer.
Det och mycket mer i Morgonsvepet.
PR
Det skrivs och det skrivs och det skrivs. Frågan är om något annat kommersiellt bolag ens kommer i närheten av samma medieexponering som Apple får i samband med bolagets årliga produktsläpp. Vi har vänt oss till pr-experterna för att ta reda på vad mediejippot betyder för Apples varumärke – och hur andra kan inspireras av det.
Opinion
Precis som att ett välfungerande operativsystem gör vardagen enklare, underlättar en tydlig varumärkesidentitet. Men man får inte blir för bekväm. ”Ett operativsystem är inte statiskt, det är i ständig utveckling,” skriver Patrik Beskow. ”Likaså måste en varumärkesidentitet ständigt underhållas och uppdateras.”
Morgonsvepet
Ogilvy sjösätter nytt mångfaldsinitiativ, Tiktok lanserar lösning för leadgenerering och 7-Eleven rider på den lokala vågen genom att fördubbla reklaminvesteringarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Facebook klagar på iOS 14.5, Uber kampanjar för att få fler att vaccinera sig mot covid-19 och influencern Ida Warg drar in miljoner på sitt nystartade skönhetsvarumärke. Det och mer i dagens morgonsvep.
Resumé insikt
5G är så mycket mer än snabbare internet. Resumés krönikör Sandra Lindholm-Wu förklarar varför det är viktigt att förstå värdet av 5G utifrån ett konsumentperspektiv, och går igenom hur det kan förbättra sättet som vi lever på. Kanske är det dags att lägga till 5G i din affärsplan?
Morgonsvepet
Influencers struntar i reklammärkning – återigen, kinesiska techjättar går ihop för att runda integritetsskyddet online och Instagram satsar på barn-app. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Google kom nyligen med beskedet att de inte kommer ersätta tredjepartscookies med andra alternativ. I en värld med begränsad tillgång till användardata måste målgrupps- och omvärldsförståelsen säkras. Beata Berg och Sebastian Stüben, planners på Prime & United Minds, delar i en gästkrönika med sig av sina bästa tips för hur du förblir relevant i det förändrade kommunikationslandskapet.
Morgonsvepet
Amazon plockar bort produkter som marknadsför QAnon, Angela Merkel kritisk till sociala mediers bannlysning av Trump och Roy Austin får den nyskapade rollen som chef med ansvar för frågor om medborgerliga rättigheter på Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Sociala medier-jätten köper helsidesannonser i amerikanska dagstidningar för att kritisera Apples nya operativsystem, sparkad chef attackerar WPP och hovexpert tror kungens coronauttalande får stor betydelse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
De var de mest lyssnade poddarna på Spotify 2020, Apple tvingas böta 100 miljoner kronor för vilseledande reklam och ny undersökning från Paypal visar att äldre nu nätshoppar lika mycket som yngre. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Kampanj
Apple visar människan bakom datorskärmen, i en ny reklamfilm som släpps i samband med lanseringen av en uppdaterad Macbook-modell. Till sin hjälp har de bland annat Lady Gaga, Jane Goodall och Kendrick Lamar.
Morgonsvepet
Facebook lovade att stoppa politiska annonser en vecka innan valet – men raderade i stället äldre annonser, Amazon dyrare än svenska e-handlare och tidigare medarbetare vid Vita huset vädjar amerikaner att inte rösta på Trump. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Apple sätter press på Spotify, Laholm vill locka besökare med hjälp av influencer och ny undersökning vittnar om stor diskrepans mellan reklamen som konsumenterna vill ha – och reklamen som marknadsförare vill satsa på. Det och mer i morgonsvepet.
Resumé insikt
I Resumé Insikts Q&A inspireras Anyfins marknadschef Mimmi Arndt av Apples legendariska reklam, uttråkas av kommunikation från finanssektorn och spanar om att kreatörer skulle må bra av att komma närmare affären.
Morgonsvepet
ASA:s nya studie visar hur annonsörer bryter mot regelverket om reklam mot barn, Tiktoks vd avgår och Facebook varnar för att Apples nya operativsystem för Iphone kan skada annonsaffären. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Media
Onlinespelet Fortnites ägare Epic Games befinner sig i ett storbråk med Apple, sedan de kastats ut från deras appbutik. Som svar på Apples drag väljer de både att lämna in en stämningsansökan – och att parodiera en ikonisk Macintosh-reklam.
Morgonsvepet
Coca-Colas nya reklamfilm ”The the human race” lyfter de positiva sidorna av mänskligheten under pandemin, Amazons annonsaffär växter trots coronakrisen och Coop anställer AI-chef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Corona får kritik för ny kampanj i samband med Coronavirusets spridning, Pensionsmyndigheten anklagas för att slösa pengar på kommunikation och Apple låter inte skurkar synas med en iPhone på vita dukten. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Nord DDB:s misstankar om att Forsman & Bodenfors "E.V.A Initiative" bygger på en idé som uppkom hos dem har ännu en gång aktualiserat frågan om vem som egentligen äger en idé. Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklambranschen minnesvärda krockar.
Nyheter
Twitter lanserar en varningsfunktion för makthavare som bryter mot plattformens regler, SVT anmäls till Granskningsnämnden för Josefin Nilsson-dokumentären och chefsdesignern bakom några av Apples mest ikoniska produkter lämnar.
Nyheter
Här är strategin bakom Amazons kraftigt ökade varumärkesvärde, Uber väljer Melbourne som första internationella stad för sin flygsatsning Uber Air och Tesla beslutar om "gigafabrik" i Europa under 2019. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Apple första företag med en varumärkesvärdering över 200 miljarder dollar, Unilever uppmanar branschen att ändra KPI:er för influencersamarbeten och Swish det starkaste digitala varumärket i Sverige. Det och mer i dagens morgonsvep.