Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Artificiell intelligens på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Artificiell intelligens.
Morgonsvepet
Google kräver flaggning av AI-innehåll i politiska annonser, tidigare statsminister Stefan Löfven försvarar konsultjobb och Konsumentverket risar kreditbolagens marknadsföring. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Grenades aktivering vid Odenplan anklagas för att vara smaklös då många förknippade installationen med kriget i Ukraina, uppsving för reklammarknaden i USA och Youtube tar bort möjlighet att detaljstyra annonser för användarna. Läs mer i morgonsvepet.
Sociala medier
För ett par veckor sedan gick Meta ut och berättade hur Instagrams algoritm fungerar. Nu tar man transparensen ännu längre och går ut med 22 ”systemkort” som förklarar hur algoritmerna på både Instagram och Facebook fungerar, rapporterar Influens.
Reklam
Enligt en ny rapport från medieforskningsorganisationen NewsGuard fylls så kallade spamwebbsidor med AI-genererad text som lockar betalande annonsörer. 90 procent av annonserna som hittades på dessa sidor kom från Google Ads, rapporterar MIT Technology Review.
Månadens idé
Dawit Isaak har suttit fängslad i nästan 22 år. Men tidigare i år återskapades hans journalistiska röst med hjälp av 36 000 ord han skrivit tidigare. För det prisas Pressbyrån och Åkestam Holst i vårens sista Månadens idé.
Morgonsvepet
Jämställdheten i de svenska börsbolagen går åt rätt håll, AI-aktörer och mediejättar förhandlar om ersättning och Ikea fasar ut Mondelez men driver fortsatt shoppinggallerior i Ryssland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Ny studie visar att reklam får kvinnor att må dåligt över att åldras, branschorganisationen ANA menar att byråer måste få kundens godkännande att använda AI och EU sätter press på techjättarna att märka upp AI-innehåll. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Tareq Taylor gjorde reklam för sitt vin samtidigt som han ledde Trädgårdstider, AI i dejtingvärlden riskerar att komma med bedrägerier och även annonsbedrägerierna online ökar. Det och mer i veckans första morgonsvep.
Morgonsvepet
Generativ AI är redan en del av arbetsflödet hos flera byråer. Det blir hårdare regler för gröna annonser, kommunalt bolag kritiseras för att de hyrt in pr-hjälp, och EU släpper igenom Microsofts kontroversiella affär. Det och mer i morgonsvepet.
Tech
Så tänker BBDO Nordics, Nord DDB och Åkestam Holst kring AI och policies efter reklamjättens varning. √ Skickade in briefer från 12 000 personer och företag – fick helt AI-genererade idéer tillbaka. √ Har jobbat med AI-kampanj för svenskt storbolag i ett års tid. √ "Telefonen kommer gå varm till våra jurister."
Morgonsvepet
BBDO:s globala vd förbjuder 15 000 anställda från att använda generativ AI i kundprojekt, Googles sökintäkter trotsar lågkonjunkturen och EU listar nätjättar som får hårdare krav. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Tradera presenterar sin rapport kring vilka klädmärken som säljs vidare. I går var det Guldäggsgala – men vilka har egentligen vunnit flest ägg? Icas framtidsrapport har fokus på kommunikation och marknadsföring, det och mer i veckans sista morgonsvep.
Morgonsvepet
Twitter märker upp svenska public service-bolag som ”offentligt finansierade”, liten minskning av fusioner och förvärv inom branschen och EU vill ge myndigheter nya verktyg för att reglera utvecklingen av avancerad artificiell intelligens. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Twitter satsar på handel med aktier och krypto, Amazon ger sig in i kampen om AI och Absolut Vodka ställer in medverkan på mässa i Göteborg efter beslutet att återuppta försäljningen i Ryssland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Lennox Elin Agorelius utsågs nyligen till en av branschens mest inflytelserika pr-konsulter av Cision. I veckans Resumé Insikt Q&A berättar hon om varumärket som inspirerar, varför företag behöver ta större ansvar för sina influencersamarbeten och sina förhoppningar på att AI kommer att lösa en av branschens största utmaningar.
Morgonsvepet
Tre forskare anser att Ikeas affärsmodell i grunden är ohållbar och går stick i stäv med marknadsföringen, Svenska Kyrkan hyllas för Twitter-inlägg och en av de första upphovsrättsdomarna om generativ AI har kommit. Det här är påskveckans första morgonsvep.
Opinion
Med den ökade informationsmängden och produktionskapaciteten som AI genererar kommer vi bli allt mer beroende av kulturella, sociala, kulinariska och ekonomiska vägledare i övergången från informationsåldern till kunskapsåldern, skriver 500:s vd Casper Törnblom.
Opinion
”Vad hände med att våga ta den där smärtfyllda resan. Den gör ont, den kan ta tid, den är absolut inte alltid lönsam, men ibland när man slemmig spottas ut på andra sidan, är det så värt det.”, skriver Identity Works creative director Oscar Bauer i en krönika.
Resumé insikt
Obeyas creative director Canan Yasar inspireras av Patagonias nya giv, anser att byråerna behöver ta ett större ansvar för klimatet och berättar om sitt starkaste intryck från SXSW i veckans Resumé Insikt Q&A.
Folk på väg
Fernando Machado lämnar tv-spelsjätten Activision Blizzard, efter två år. I stället går han till en chilensk livsmedel-teknisk-startup – NotCo som är specialiserade på växtbaserade alternativ inom matproduktion, enligt ett pressmeddelande från NotCo.
Nyheter
Boden håller just nu på med ett stadsdelsutvecklingsprojekt som bygger på medborgardialog. En av metoderna som används är att låta barn och unga bidra med idéer genom generativ AI. För projektet har Boden tagit hjälp av Oh My.
Opinion
Flera experter var kritiska mot artificiell intelligens inom marknadsföring och menade att den bara har möjlighet att skruva på detaljer. Linda Hellström, vd på Infobaleen, menar att kritikerna missar flera centrala delar.
Nyheter
Nu ska allt säljas med AI: produkter, tjänster och kampanjer. Men det är viktigt att passa sig. Annars kan det kosta mer än det smakar. Allt om det och mycket mer i Resumés nya omvärldsbevakningsprodukt Utsikt. Denna vecka med tema teknik.
Resumé insikt
De AI-verktyg som finns på marknaden har bara förmåga att hjälpa till med små detaljer och riskerar att spä på känslan av att drunkna i system. Dessutom är de lösningen på ett problem som inte existerar, det menar experter Resumé Insikt talat med.
✓ ”Snarast att likna vid Clubhouse eller Bereal”
✓ Här är områdena där tekniken blir till störst hjälp
✓ Då väntas tekniken ha mognat och ge effekt på riktigt
Resumé insikt
AI har hjälpt Nordic Nest och Rusta med kundsegmentering, skräddarsytt innehåll och ökad konvertering. Telenor kunde minska kostnaden för medieköp i flera år med hjälp av en robot – nu använder varumärket andra verktyg. ✓ Satsningarna och resultaten. ✓ ”Ingen mirakelkur”. ✓ ”Bevisad försäljningsökning ger möjlighet att experimentera”.
Resumé insikt
Isabella Sehlström är ny byråchef och partner på 500. I Resumé Insikt Q & A berättar hon om sin största utmaning i karriären, spår nästa steg i AI-diskussionen och vad som krävs för att Socialdemokraterna ska lyckas som oppositionsparti.