Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om ASA på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om ASA.
Reklam
När Oatly i en reklamfilm påstod att havredryck släpper ut 73 procent mindre koldioxid än mjölk såg brittiska ASA rött och fällde reklamen. ”Det stör mig att vi inte var tydligare,” säger Martin Ringqvist om reklamfilmerna.
Morgonsvepet
Influencers struntar i reklammärkning – återigen, kinesiska techjättar går ihop för att runda integritetsskyddet online och Instagram satsar på barn-app. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Google häver bojkott av politiska annonser, Spotify satsar på annonsverktyg för kreatörer och e-handeln nästan dubblades under 2020 – men nu spår Postnords experter att tillväxten saktar ner rejält. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
ASA:s nya studie visar hur annonsörer bryter mot regelverket om reklam mot barn, Tiktoks vd avgår och Facebook varnar för att Apples nya operativsystem för Iphone kan skada annonsaffären. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Corona får kritik för ny kampanj i samband med Coronavirusets spridning, Pensionsmyndigheten anklagas för att slösa pengar på kommunikation och Apple låter inte skurkar synas med en iPhone på vita dukten. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Reklam
Den amerikanska klädkedjan American Apparel har anmälts till Reklamombudsmannen, RO, för sexistisk reklam. Det är dock inte första gången kedjan är i blåsväder precis. Vid ungefär samma tid förra året krävde Storbritanniens Advertising Standard Authority, ASA, att två annonser på företagets webbplats gjordes om för att de var alltför sexistiska. Veckan efter kom krav på ytterligare två annonser.