Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om ATG på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om ATG.
Resumé insikt
Youtubers med ung publik har kanaler som visar reklam för onlinespel och nikotinprodukter. Spelbolagen vill inte synas i kanaler som riktas till barn och beklagar misstagen. Efter Resumé Insikts kartläggning upplever flera att de inte har någon makt att motverka problemet.
Reklam
I Åkestam Holsts senaste kampanj för V75 följer vi en kvinna som kastas in en dröm om frihet och längtan. För regin står danske Martin de Thurah, dubbel mottagare av Directors guild of americas ”Director of the Year”-utmärkelse och Grand Prix-vinnare i Cannes Lions.
Varumärke
Sommar och fotbolls-EM. När Varumärkesduellen intar spelvärlden är oddsen jämna. På ena sidan står ATG: trygg, med lång historia av hästsport och en ny fotbollsatsning med Ola Wenström. På andra sidan står Unibet: brittiskt, fotbollsfokuserat, ”av fans och för fans”. Vilket varumärke vinner?
Nyheter
Åkestam Holsts före detta vd åtalas för sexköp. Reklambyråns kunder är delade. Några av dem uppger att de har fortsatt förtroende för företaget – andra menar att de behöver bearbeta uppgifterna.
– Vi tycker att byrån har agerat snabbt och korrekt under omständigheterna, säger Reportrar utan gränsers ordförande Erik Halkjaer.
Morgonsvepet
ATG vinner över Svenska spel i tvisten om uttrycket ”Trav & galopp”, nu får inte Svenska spel använda uttrycket i sin marknadsföring för varumärket. Ford slutar göra reklam för sina elbilar och Meds fick inte göra reklam via influencers, det och mer i torsdagens morgonsvep.
Resumé insikt
Resumés enkät till svenska annonsörer visar att de flesta förändrat mediemixen till följd av inflationen. Samtidigt som flera varumärken har minskat marknadsföringsbudgeten väljer många att hålla fast i planen för året. ✓ Så justerar varumärken sina strategier ✓ Apoteas vd: ”Siktar på att öka rejält”. ✓ Jakten på balans för bästa ROI.
Månadens film
Årets första Månadens film-omgång präglades av välgörenhetsorganisationer. Många tog sig vidare till final, men allra bäst lyckades Unicef och TBWA Stockholms stjärntäta ”Dina pengar är värda mer än du tror”.
Strategi
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2022? Och vilka områden tycker de är viktigast att satsa på under året – som liksom det förra är ett av de mest osäkra i modern tid.
✓ McDonald's om den scenarioplanering som krävs.
✓ Apotek Hjärtat om att de snabbrörliga konsumentbeteendena kommer att bestå post-pandemin.
✓ Coop, Avanza, Folksam, Ica med flera om sina största marknadsföringssatsningar i år.
✓ Mediekanalerna som Sveriges Bästa Marknadschefer prioriterar 2022.
Media
UPPDATERAD. När ATG skulle göra sin största satsning på flera år värvade bolaget den kände programledaren Ola Wenström som lämnat Nent under uppmärksammade former. Mediehuset valde i förra veckan att stoppa spelbolagets reklamfilmer med den tidigare medarbetaren. Efter Resumés artikel byter Nent fot och välkomnar ATG att sända reklamfilmer med profilen: ”De får sända vilka reklamfilmer de vill med eller utan Ola Wenström”, säger Nents Roberta Alenius.
TV
Ola Wenström har skrivit på ett nytt kontrakt med ATG efter 13 år hos Viaplay.
Trots kanalbytet fortsätter han bevaka Champions League och Premier League. ”Ett litet program om de allra största – två gånger i veckan”, säger Ola Wenström.
Resumé insikt
Gamla sanningar ställs på ända när 61 vd:ar delar med sig av sitt perspektiv på marknadsföring. Nu ger bland andra McDonald's vd Joachim Knudsen, ATG:s vd Hans Skarplöth och Telias vd Anders Olsson sin syn på ✓ marknadschefens roll i ledningsgruppen ✓ marknadsföringens betydelse för affären ✓ vad som kännetecknar bra marknadsföring ✓ om de föredrar långsiktig eller kortsiktig marknadsföring.
Månadens content
Under pandemin hittade artisten Little Jinder en ny passion i trav. Det snappade Gullers Grupp, Rodolfo och ATG upp och satte henne i programledarstolen under Elitloppet. Idén ger seger i senaste omgången av månadens content.
Resumé insikt
När coronapandemin slog till i Sverige var många företags första krisåtgärd att dra ner eller helt stoppa sina investeringar i reklam. Men siffror från Sifo visar att flertalet varumärken i stället har gasat. Resumé Insikt skickar ut en enkät till 90 av Sveriges största annonsörer, som avslöjar: ✓ Så kommer medieinvesteringarna förändras de närmaste sex månaderna ✓ Så anpassar varumärkena budskapen ✓ Så ser mottagligheten för reklam ut hos konsumenten ✓ Största utmaningarna framöver – och så påverkar det marknadsavdelningens arbete.
Morgonsvepet
Ardalan Shekarabi (S) uppmanar spelbolag att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från problemspelande i coronapandemin, ny undersökning från Edelman Trust Barometer om varumärkens roll i krisen och WPP lanserar ekonomiskt sparpaket. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Månadens film
Högsta hantverksklass gör att Forsman & Bodenfors och Telia tar hem senaste omgången i månadens film. Silvermedaljen går till Volt och Försvarsmakten medan bronset delas ut till Åkestam Holst och ATG.
Annonsörer
När digitala verksamheter upplever ökad efterfrågan och konvertering har andra annonsörer tvingats stoppa den taktiska annonseringen. När Resumé pratar med stora reklamköpare inom nio branscher har merparten lagt om sina medieköp, andra sitter helt stilla i båten.
Kampanj
ATG vill visa att de erbjuder mer än bara spel på hästar. När Melodifestivalen nu drar i gång vill de locka tittarna som zappar mellan trav och schlager. Till sin hjälp tar de Stefan Eriksson, marknadschef på Sundbyholms travbana.
Resumé insikt
Personaliserad marknadsföring funkar inte, enligt en ny framtidsrapport från Gartner.
Resumés rundringning till svenska annonsörer visar att vissa är besvikna på riktad reklam – medan flera investerar kraftigt i området.
Rapporter
Enligt regeringen har spelreklamen minskat med hela 44 procent sedan omregleringen av spelmarknaden. Det är dock långt ifrån alla som dragit i handbromsen – ATG och Svenska Spel fortsätter att gasa ordentligt. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) vill gå vidare med att driva igenom en lagstiftning på området.
Nyheter
När ATG slår samman marknad, affärsutveckling och försäljning till en och samma avdelning lämnar Sten Andersen rollen som marknadschef efter fem och ett halv år. I den nyinrättade rollen som chief of innovation and future affairs blir hans uppdrag att framtidssäkra ATG:s konkurrenskraft.
Nyheter
TV4 tjänar 300-350 miljoner kronor på samarbetet med de svenska spelbolagen. Nu överväger de utländska spelbolagens förening att anmäla TV4 till Granskningsnämnden.
– Våra medlemmar diskrimineras, säger Gustaf Hoffstedt på BOS.
Nyheter
Svenska Spel är för ett totalförbud mot nätcasinoreklam – och väljer nu att avbryta all sin marknadsföring för spelformen. Kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält hoppas att de övriga spelbolagen kommer följa i Svenska Spels fotspår.
Reklam
Spelbolagen har fyra dagar på sig att möta Ardalan Shekarabi krav på förändring. ATG:s marknadschef Sten Andersen anser att mängden spelreklam är alldeles för stor och är orolig för att alla aktörer inte kommer ställa sig bakom de riktlinjer som nu tagits fram av branschen.
Reklam
På måndag släpper ATG sin nya kampanj för den digitala tjänsten Tillsammans, där man uppmuntras att spela online tillsammans med sina vänner. I huvudrollen ser vi som vanligt minihästen Vinnie som nu har börjat gå på gym för att styra upp sin hälsa.
Media
Förre Expressen-medarbetaren Niclas Andersson lämnar posten som vd för ATG:s mediebolag Kanal 75 – kanalen producerar bland annat alla trav- och galoppsändningar i TV4:s och ATG:s egna kanaler. Förre sportchefen på Viasat Sport tillika chefen för ATG:s affärsutveckling, Per Tellander, blir tillförordnad vd.
Media
Kerstin Wallentin, marknadschef på Åkestam Holsts storkund ATG, väljer nu att lämna bolaget.
Anledningen: hon vill sluta på topp.
– Jag tror inte att det här påverkar oss särskilt mycket som det ser ut nu även om det här är färskt. Vi samarbetar med många på ATG och stämningen är god, säger Nicolas Hasselström, projektledare för ATG på Åkestam Holst.
Webb
En intressekonflikt som får ATG att slå bakut!
Unibet sponsrar Expressens nya sajt travexpressen.se, som lanserats med profiler som samtidigt arbetar för ATG:s Kanal75.
– De personer som arbetar för och är avlönade av oss måste välja sida, säger Remy Nilson, vd för ATG.