Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om B2B på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om B2B.
Opinion
Det är faktiskt ingen hemlighet. Inte heller behöver det kosta tiotusen kronor för att få de bästa marknadsföringstipsen inom B2B. Det här är strategidelarna som många betalar tusentals kronor för att få access till – det bästa av allt, de är helt gratis! skriver Ricki Petrini.
Resumé insikt
Resumé Insikts krönikör Erik Modig undersöker vilken effekt prestationsfokus egentligen har för bolag när det kommer till marknadsföring samt för vilka typer av annonsörer prestationsbaserade ersättningar kan få störst negativa konsekvenser.
Resumé insikt
UPPDATERAD. Det som B2B-företag marknadsför mest är det som kunderna pratar minst om. Det visar Niklas Bondessons 15 år av studier inom B2B-kommunikation. Det finns alltså utrymme att förbättra sig. Här kommer insikter från 13 B2B-proffs. ✓ Bästa casen inom B2B ✓ Bred eller smal målgrupp? ✓ Därför ska vi titta på Disney ✓ A och O i hållbarhetskommunikation
Helgintervjuer
UPPDATERAD. B2B-konsumenter fattar sina köpbeslut på helt andra grunder än B2C-konsumenter gör. Ändå envisas många marknadsförare med att använda samma metoder till de båda målgrupperna. Ogilvys vice ordförande Rory Sutherland – kreativ tungviktare inom reklambranschen – ryter ifrån, reder ut varför det ser ut som det gör och stakar ut vägen framåt.
Kampanj
Amerikanska Dun & Bradstreet köp av svenska Bisnode för 7,2 miljarder kronor ritade om kartan för affärsinformation. I en intervju med Resumé berättar marknadschefen Anna Albinsson om vikten av att inte vara tråkig inom B2B och hur hon ser på de stora utmaningarna som branschen står inför.
Sponsring/Event
Vad kommer eventbyråerna att behöva prioritera när skiftet från fysiskt till digitalt blir permanent? I en ny rapport har PS Occasion intervjuat forskare, tagit del av studier och pratat med köparna för att spå framtiden efter pandemin. ”På den digitala arenan konkurrerar vi i slutändan med Youtube och Nefllix”, säger strategen Tanja Rutherhagen.
Opinion
”Mycket av reklamen som vi stöter på dagligen är chockerande, flamsig eller till och med jobbig. Bra B2B-reklam är oftast intelligent och förbigår den annars accepterade utgångspunkten att målgruppen är dum”, skriver Skönas vd Jenny Sagström som ser en utveckling där B2B-marknadsföring inte längre är längst ned på skalan.
Kampanj
Under ett år har Stena Recycling och Electrolux arbetat med att ta fram en dammsugare gjord av 100 procent återvunnet material. Nu lanseras ”Made To Be Re-Made”, bland annat med en talande dammsugare – som sticker ut i b2b-kategorin.
Resumé insikt
I sin förra krönika berättade Resumé Insikts återkommande analytiker Sandra Lindholm-Wu om teknologier som B2C-företag bör testa för att förbättra den digitala köpupplevelsen samt stärka kundrelationen och bygga varumärke. Nu har turen kommit till vad B2B-företag kan göra.
Rapporter
Servicegraden gjorde att industrijätten Lifco fick en stark utveckling hos kunderna under 2020. Intresset ökade även för Boliden, Axis och Academedia, medan Lantmännen, Securitas och NCC har en negativ trend. Det visar en kartläggning över Sveriges 100 största b2b-företag genomförd av Graviz Labs på uppdrag av Resumé.
Byråer
Den nya Göteborgsbyrån Republiken vill överbrygga gapet mellan digital marknadsföring och management. Bland de första kunderna finns Hemnet-utmanaren Norban, e-hälsobolaget Cuviva och mjukvarubolaget Netclean.
Nyheter
Branschexperterna Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt reagerar starkt på RO:s fällning av Noccos varumärkeschef Linus Carlén – och menar att beslutet riskerar att påverka hela B2B- och employer branding-området.
Webb
Pontus Schultz utökar Bonnier Tidskrifters B2B med CSR-sajten Csripraktiken.se.
Köpet innebär att ett nytt affärsområde för miljö och CSR bildas hos B2B där Veckans Affärer och Privata Affärer sedan tidigare ingår.
Sajtens grundare Per Grankvist blir chef för det nya affärsområdet.