Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Björn Rietz på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Björn Rietz.
Opinion
Copywritern och byrågrundaren Fredrik Jerlov vill nyansera Björn Rietz senaste krönika som handlar om att han minns när han själv var ”gammal och sur” i sina yngre dagar. ”Lika bra, möjligen ännu bättre, är att minnas också när vi var unga. Hur vi såg på de äldre då hjälper oss att se oss själva nu”, skriver Fredrik Jerlov.
Kampanj
Nästan 100 profiler deltar i kampanjen ”Kavla Upp”, som ska få svenskarna att vaccinera sig mot covid-19. ”Jag känner mig stoltare över det här projektet än något annat projekt som jag har jobbat med under mina 35 år i branschen”, säger Micael Bindefeld, som har tagit fram kampanjen tillsammans med Komm och en rad andra byråer.
Reklam
Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. Reklamveteranen Björn Rietz berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Resumé insikt
Efter ett år med kreativitet i karantän – med distansarbete, sinande finanser, förändrade processer och osäkra kunder – börjar vi se ljuset i tunneln. Men finns det anledning att oroa sig för att kreatörens förändrade förutsättningar kommer påverka nivån på den lovprisade svenska kreativiteten?
”All kreativitet har runnit ur mig”, säger Martin Ringqvist, creative director på Oatly, om hur han känner sig efter en vanlig dag av Teams-möten.
Han får medhåll av branschkollegorna som också tipsar om hur de trots allt hittar kreativiteten i en exceptionell tid.
Helgintervjuer
I Klas Östergrens bok ”Renegater” har en reklamman en central roll i handlingen. Vi bad copywritern Björn Rietz att fråga författaren om varför. Det blev ett samtal om inspiration, reklam, research och språk.
Media
30 år efter att ha grundat den legendariske reklambyrån Paradiset debuterar Björn Rietz som författare med spänningsromanen ”En perfekt affär”. Hur svårt är det att gå från copywriter till författare?
Resumé insikt
Trots år av högkonjunktur har byråintäkten per anställd stått stilla sedan 2009. En ny kartläggning från Resumé visar att den ökning som skett slukats av inflationen. Men hårdast drabbade är inte byråerna – utan de anställda, det menar pr-byrån Westanders vd Patrik Westander. ”Det finns inte utrymme för reala lönehöjningar”.
Resumé insikt
Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta. Den insikten delar branschen i två läger. Det finns de som tycker att det är dags att dra upp huvudet ur sanden – andra som tycker att de reklamtrötta kreatörerna borde syssla med någonting annat. Vi har frågat fyra kommunikationsveteraner om vad reklamtröttheten gör och hur den påverkar.
Opinion
Reklambyråchefer som säljer en byrå har i nio fall av tio aldrig gjort det förr. De är oskulder som inte vet vad som väntar dem. Och har de inte arbetat i ett internationellt sammanhang tidigare kan de till och med tro att det som sägs under förhandlingarna gäller.
Opinion
Vart tog allt vägen? Var hamnade tankarna när de hade blivit tänkta? Till vilken nytta? Så kan man tänka dagen innan midsommar – världens bästa dag. Och dröjer du dig kvar i staden då kan det tänkas att du stöter på artikelförfattaren.
Opinion
Sveriges varumärke rankas bland de högsta i världen. Allt fler konsumenter betalar mer för äkta ursprung. Hela samhället kan tjäna på att vi tar tillbaka tillverkning till landet med industriell cred. Om Löfven & Co skulle orka driva en progressiv politik, skriver Björn Rietz.
Reklam
Reklamveteranen och förre Komm-vd:n, Björn Rietz, tycker att det är hög tid att införa en pro bono-kategori för Guldägget.
– Välgörenhetsorganisationer tävlar inte om samma saker som exempelvis Tele2 och McDonalds, utan det handlar det om få del av samvetspengar, säger han.
Reklam
Reklambyrån Gyro HSR inför mötesfria fredagar. Då ska tiden i stället enbart ägnas åt själva kärnan i verksamheten. – En hel dag i veckan ska vi ägna oss åt det som vi faktiskt anlitas för, det som skiljer oss från pratmakarna – vi ska skapa!, skriver Björn Rietz, cd och kreativ chef på Gyro HSR i ett blogginlägg.
Reklam
Gyro tar hem Nordenuppdraget för norra Europas ledande gasbolag, AGA. För nye cd:n Björn Rietz blev det jackpott direkt när han bidrog till att få in en av Gyros största kunder. – Vi är jätteglada, det är en ära att få jobba med ett så klassiskt varumärke som AGA, säger Claës af Burén vd på Gyro.
Reklam
Resumé kan avslöja att en hemlig grupp tunga makthavare inom reklambranschen planerar att göra en kupp och avsätta styrelse, valberedning och ledning vid Komms årsstämma på fredag. Kritiken rör tidigare okända advokatkostnader, vänskapskorruption och misslyckade avtal.
Reklam
Inför Resumés artikel om vd:n Björn Rietz förmånliga villkor och krisen i Sveriges Kommunikationsbyråer gick styrelseordförande Elisabeth Ström ut med information till byråledare och medlemmar – bland annat bekräftar man att Björn Rietz tjänar 120 000 kronor i månaden.
Opinion
De företag som tydligt kan visa vilka effekter deras marknadsföringsinsatser har är lönsammare och högre värderade på börsen än de som enbart ser marknadsföring som en kostnadspost, skriver Anders Ericson,Sveriges Annonsörer, och Björn Rietz, Sveriges Kommunikationsbyråer.
Reklam
Sveriges Kommunikationsbyråer går ut med en uppmaning till sina medlemmar: Skicka in era bästa exempel på kommunikation – som är smart, snygg och levererat resultat. – Vi ska bli en opartisk ambassadör för hela branschen, säger Björn Rietz, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.