Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om British American Tobacco på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om British American Tobacco.
Reklam
Den 1 augusti stramade man åt reglerna rejält vad gäller marknadsföring av vitt snus, bland annat får man inte framhäva smak. Trots det visar Resumés genomgång att Velo framhäver smaker i deras Facebook-annonser. ”Den strider sannolikt mot måttfullhetskravet”, säger juristen Monique Wadsted.
Resumé insikt
Trots massiv kritik om att tobaksbolagens marknadsföring av vitt snus fått högstadieungdomar att bli nikotinister slår bolagen ifrån sig. ”Ungdomar prövar vuxenvanor innan de fyller 18. Jag hade faktiskt väntat mig att de skulle pröva i ännu högre utsträckning” säger Patrik Hildingsson, kommunikationsdirektör på Swedish Match.
Resumé insikt
Med hjälp av aggressiv influencer marketing har bolag som Lyft, Volt och Zyn gjort ”vitt snus” till en livsstilsprodukt bland unga. Resumé Insikts kartläggning visar hur många barn som nås av budskapen – trots att snusbolagens egen överenskommelse förbjuder det. På bara några år har andelen högstadietjejer som snusar sjudubblats och bolagen har fått kraftig kritik för sin marknadsföring. Men snart kommer lagen som sätter stopp för allt.