Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Byråer på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Byråer.
Byråval
I samband med att Hummingbirds förnyat sitt erbjudande lanserar byrån en ny, färgstark varumärkesidentitet. ”I det nya uttrycket ville vi lyfta hybridtanken och skapa något som är i ständig process och förändring”, säger creative director Tobias Bergholm.
Folk på väg
En ökad efterfrågan av produktionstjänster får varumärkes- och designbyrån Affairs att stärka upp med nya rekryteringar. Amanda Bermheden, Klara Petersson, Lina Ståhl, Frida Berglund samt Malte Wikström ansluter till teamet.
Byråer
Det behövs egentligen inga fler reklambyråer, konstaterar Adam Ulvegärde och André Brink. Ändå lanserar de Ape_CC, systerbyrå till New Land. Med duons bakgrund på Forsman & Bodenfors och Universal, samt inspiration från produktionsbolagens affärsupplägg, hoppas de skapa mer agila och effektiva kreativa processer.
Byråer
McCanns serbiska ägare I&F Grupa förenklar organisationen i Norden och samlar all kreativ kompetens i Stockholm. Exakt vad det kommer innebära för de andra nordiska kontoren kan I&F Grupa dock inte kommentera i dagsläget. ”Jag är komfortabel med ägarna och deras ambitioner här i Norden”, säger Jacob Stjärne, vd på McCann Stockholm.
Affärer
UPPDATERAD. Contentbyrån Borg Owilli meddelar i dag att man ingått avtal gällande förvärv med techbolaget Vo2. ”Nu får vi en helt annan usp i vårt erbjudande”, säger Mike Owilli, grundare och vd på Borg Owilli.
Byråer
Med köpen av de holländska byråerna Fabrique och Q42 tar svenska Arc sitt första kliv utanför Norden. Vd Mattias Olofsson berättar hur uppköpet stärker byrågruppens erbjudande, och hur den stundande lågkonjunkturen påverkar förvärvsstrategin.
Byråer
Nu skriver Volt under klimatinitiativet Clean Creatives, vilket innebär att reklambyrån framöver säger nej till uppdrag från fossilindustrin. Dessutom adderar Volt ett eget tillägg, som även utesluter uppdrag för nya bensin- och dieselbilar.
Resumé insikt
Antalet anställda i svensk byråbransch är fortfarande inte uppe i pre-pandemiska nivåer. Samtidigt finns det två discipliner som växer snabbare än alla andra.
✓ Rekryterarna: Här finns ett enormt glapp mellan utbud och efterfrågan.
✓ Utvecklingen i antalet anställda 2017-2021.
✓ Trenden för reklam-, digital-, design-, pr-, content- och eventbyråer.
✓ Här är byråerna som växer och krymper mest.
Helgintervjuer
Byråer har slaktats i storaffärer efter att de gamla ägarna försvunnit. Byrågruppen Äleven tänker annorlunda. Köpet av Folket och Tillsammans blev av eftersom grundarna gavs ett löfte om fortsatt mandat. Nu ska Tänk Om-gruppen konkurrera med de största byråerna om de maffigaste uppdragen och får möjlighet att exportera Folket-modellen.
Byråer
Byrågruppen Another Media Group består i dag av Roy, a_delivery, Adviser, och Engage. Nu bygger man ut erbjudandet med lanseringen av en strategibyrå med namnet Oh Charlie. Sebastian Tibbling blir vd för tillskottet.
Byråer
Med hjälp av förvärv och ett nytt affärsområde räknar Thinc-koncernen med att fördubbla omsättningen inom fyra år. Generellt har teknik inte varit ett tillräckligt prioriterat område inom kommunikation, menar Anders Wallqvist. ”Som bransch har vi inte drivits av tekniken.”
Byråer
Under de senaste sex åren har reklambyrån King minskat antalet medarbetare med drygt 30 procent. Bland de som lämnat finns flera profilerade medarbetare, såsom Daniel Hallberg, Christoffer Dymling och Hedvig Hagwall Bruckner. ”Planen är att öka igen, men då fortsatt i en nivå som fungerar för oss”, säger Frank Hollingworth, grundare och creative director.
Folk på väg
Kommunikationsbyrån Onemotion IMC vill få fräschare kultur och utveckla personalen. Därför inrättar byrån nu den nya rollen head of culture: ”Jag känner mig otroligt smickrad”, säger Dominique Prewitt, som tillträder 1 september.
Byråer
AKQA passerar 100 miljoner i omsättning, och ökar resultatet med över 25 miljoner kronor. ”Den tillväxt vi hade 2021 är en anomali, och ett kvitto på att vårt team överträffade sig själva under året”, säger managing director David Wedebrant.
Byråer
Le Bureau har delvis vänt 2020 års negativa utveckling. I bokslutet för 2021 ökar omsättning och byråintäkt. En av de viktigaste kunderna under året var MSB. ”Periodvis var det ett väldigt intensivt arbete”, säger vd Gustaf Sehlstedt.
Byråer
UPPDATERAD. Prime ökade omsättningen 2021, men minskade återigen byråintäkten. ”Om 2020 handlade om att hantera den inledande chocken och osäkerheten som uppstod i samband med pandemin, handlade 2021 om att hitta tillbaka”, säger vd Malin Severin.
Byråer
Design- och varumärkesbyrån Söderhavet minskade omsättningen med 26 procent i det senaste bokslutet, och för att anpassa sig till pandemins påverkan drog man ned på antalet anställda, från 16 personer till nio. Däremot vände byrån till vinst. ”Vi såg över vårt erbjudande, något som vi vill tro ligger bakom vändningen”, säger vd Caroline Bystedt.
Byråer
Reaktion ökade både omsättning och byråintäkt under 2021. Enligt vd Jan Ringsö är det effekten av en strategi som sattes under pandemin, som syftade till att både utveckla befintliga och attrahera nya kunder. ”Vi bestämde oss tidigt för att se pandemin som en möjlighet”, säger han.
Affärer
Efter att ha samarbetat under en tid har Nyköpingsbyråerna You Are Here och Öjert & Co gått ihop genom uppköp. Byråerna ser en efterfrågan på landsortsbyråer: ”Vi märker hur fler stockholmsbolag ser fördelar med att handla kreativ kommunikation från en byrå en timme från storstan.”
Byråer
Med hjälp av hållbarhetskonsulten Erik Huss har Volt genomlyst sin verksamhet ur hållbarhetsperspektiv och satt upp klimatmål. Innan 2023 ska reklambyrån vara 83 procent hållbara – och 100 procent senast 2030. Susanna Svedjeholm, ansvarig för Volts miljö- och klimatråd, säger att det kommer innebära att byrån tackar nej till vissa kunder inom till exempel fossilbranschen och flygindustrin.
Nyheter
Den brittiska branschorganisationen IPA flaggade nyligen för att inflationen kommer tvinga byråerna att höja sina priser. Resumé har vänt sig till cirka 20 byråer för att ta reda på hur de anpassar sig inför det nya ekonomiska läget.
Affärer
Inflationen i Sverige är just nu skyhög. Efter en genomgång av hur byråintäkt per anställd utvecklas under de senaste åren kan Resumé konstatera att de svenska byråerna inte lyckats kompensera för den allmänna prisstegringen. Byråvalskonsulten Gunilla Bergh anser att det är sorgligt att byråerna inte lyckas påvisa sitt värde.
Byråer
Köpenhamnsbaserade Blonde Inc är specialiserade på generation Z. Nu expanderar det snabbväxande produktionsbolaget till Stockholm. Delägaren Alfred Lauritzen berättar hur de vill utmana den svenska kreativa scenen – och delar med sig av sina viktigaste insikter om den unga konsumentgruppen.
Nyheter
Åkestam Holsts före detta vd åtalas för sexköp. Reklambyråns kunder är delade. Några av dem uppger att de har fortsatt förtroende för företaget – andra menar att de behöver bearbeta uppgifterna.
– Vi tycker att byrån har agerat snabbt och korrekt under omständigheterna, säger Reportrar utan gränsers ordförande Erik Halkjaer.
Byråer
Around you, som bland annat jobbar med SEB, Sioo:x och Voi-konkurrenten Tier, fördubblar omsättningen i det senaste bokslutet. ”Bakom siffrorna ligger ett stort fokus på organisk tillväxt, och ett stort intresse från marknaden för vårt team”, säger Jens Flensburg, partner och client director.
Byråer
Efter tre månader av krig tvingas Edisen kapa banden med Ukraina. Omkring 20 utvecklare berörs. Byråns grundare Henric Larsson säger att bolaget även förbereder en omorganisation som kan komma att leda till nedskärningar även i Sverige.
Affärer
Efter tolv år med varumärket Futerra går nu den svenska byrån vidare och blir en del av bolagsgruppen Arc. Affären innebär både ett nytt namn och nya utmaningar framåt. Men för före detta Futerra var det ett ganska självklart val: ”Man kan antingen stå på barrikaderna och försöka nå igenom bruset, eller så kan man söka sig till en kontext där man kan skala upp på ett annat sätt. När vi fick kontakt med Arc kändes det som handen i handsken.”
Opinion
”Vi i ledningen utvecklar skarpa affärsstrategier. HR sköter mjuka kulturfrågor.” Uppdelningen kan låta sund – för den som inte vet att kultur är världens kraftfullaste verktyg för verksamhetsstyrning och något din ledningsgrupp måste ta kontroll över, skriver Tommy Lindström, beteendedesigner på Boom.
Byråer
Flera talanger bryter sig loss från Göteborgsbyrån Change och startar eget. Nu öppnar West upp dörrarna och värvar två personer från gamla byrån. ”Det kändes som en naturlig utveckling för oss”, säger den nystartade byråns vd, Marcus Sintorn.
Byråval
Branschen har fått nya riktlinjer för upphandlingsprocessen och hur annonsörer och byråer skriver avtal. Komm och Sveriges Annonsörer reder ut: ✔️ Viktigaste uppdateringarna. ✔️ Tips på hur de bäst kan användas av byråer och köpare. ✔️ Hur det kommer att göra skillnad för branschen.
Ledarskap
Det är inte ovanligt att kreatörer och strateger befordras till chefer på byråerna.
Enligt en stor enkät som Resumé har genomfört bland svenska byråchefer finns det de som inte har utbildning i ledarskap. Andra saknar rutiner när anställda bränner ut sig.
✓ Här är siffrorna – så många har ledarskapsutbildning.
✓ Bristen på tid är vanligaste orsaken till att cheferna inte utbildar sig mer.
✓ Så uppger byråcheferna att de förebygger stress bland personalen.
Reklam
Resumé plöjer igenom trendrapporter, artikelarkiv och bokslut för att se in i spåkulan.
✓ Cookiedödens möjligheter för marknadschefen.
✓ Den postpandemiska byråkartan.
✓ Kvalitetsåret 2022.
✓ Kontext, kontext, kontext.
✓ Ulf Kristerssons rants på Tiktok.
Och så Metaverse och NFT förstås...
Opinion
Calle Schulman svarar på kritiken från Lennox PR:s Elin Ahldén kring hans syn på byråernas fasta kostnader: ”Jag har i stort svårt att känna sympati med den kamp du beskriver i att skapa fina villkor för dina anställda”.
Folk på väg
Efter drygt fyra år inhouse går Telge Energis PR-chef Johline Lindholm till byrån Futerra. ”Johlines erfarenhetsmix av näringsliv och aktivism är helt avgörande för vårt erbjudande”, säger Maria Starck, Change Director på Futerra.
Byråer
I våras tillträdde Adam Fors för vd för North Alliance, NoA, i Sverige. Redan nu efterträds han och byrån plockar in Jonathan Pettersson som Sverige-vd för NoA. ”Vi är väldigt tacksamma över Adams tid som vd”, Mikael Jørgensen, koncernchef för The North Alliance.
Byråer
Förlegade strukturer, tävlingshysteri, intern konkurrens och aggressiv byråkultur. När talangerna själva berättade för Resumé varför de flytt byråvärlden målade de inte upp en direkt smickrande bild av stämningen på arbetsplatserna. Här ger rekryterarna sina bästa tips på hur byråer attraherar och behåller sina bästa medarbetare.
✓ ”En galen jakt på talanger.”
✓ Förlegade arbetssätt.
✓ Pandemins tydliga effekt på kreatörerna.
✓ ”Upplevd orättvisa kring ens egen lön.”
✓ Stridsfrågan: ”Princip att be om att medarbetarna säger upp sig”
Resumé insikt
På vilken byrå tjänar du storkovan? I en maffig kartläggning har Resumé tagit fram snittlönen på 150 svenska byråer 2021. Här listar vi dem – bolag för bolag. Mellan den mest generösa byrån och den i botten skiljer det 800 000 kronor per medarbetare och år.
Opinion
”Av egen erfarenhet upplever jag att det går att påverka briefens innehåll och utformning. Och det går att påverka den i de absolut flesta fallen”, skriver Samir Akhmedov jobbar som strategisk client director och marknadsansvarig på byrån Spoon med anledning av Resumé Insikts briefspecial.
Resumé insikt
Åtta av tio på kundsidan upplever att de är bra på att skriva briefer. Bara en av tio på byråsidan håller med. Varför ser det ut så här, och vad är det byråerna saknar? Vi reder ut tillsammans med strategerna från Better Briefs.
Byråer
När coronapandemin slog till larmade bolagen och regeringen sköt till 37,6 miljarder kronor i permitteringsstöd. Den 21 oktober blev uppgifterna om permitteringsstöd offentliga. Här är byråerna som fått ta del av kakan.
Byråer
Den globala mediebyrån PHD gör om varumärket och stöper om sin varumärkesidentitet i ny form. Enligt bolaget ska det bättre spegla sin ”Make the Leap”-filosofi. ”Målet var att fånga de fantasifulla framstegen och det visuella temat om dualitet.
Affärer
Nu startas Åkestam Holst Syd i regi av kreatörsduon Lisa och Daniel Vaccino. Den nya Malmöbyrån slår upp portarna redan den första oktober.
”Vi kliver in och rör om lite i grytan”, säger Jenny Kaiser, vice vd på Åkestam Holst och byråansvarig över Syd.
Folk på väg
Egmonts affärsområde Agencies får en ny direktör. Magnus Ljung Zethelius kommer att axla rollen och fokusera på att ”accelerera” tillväxten i bolaget. ”Jag är väldigt glad över att bli en del av Story House Egmont och möjligheten att få leda arbetet med Agencies”, säger han i ett pressmeddelande.
Resumé insikt
Borg Owilli fick permitteringsstöd på 2,8 miljoner kronor förra året – under våren plockade de ut sex miljoner i utdelning. De är inte ensamma om detta: Flera byråer tog statligt stöd under coronapandemin för att strax därpå göra utdelningar till aktieägarna. Här är de 42 byråer som plockade ut pengar.
Resumé insikt
Justerat för inflation drog Sveriges kommunikationsbyråer 2020 in 100 000 kronor mindre per anställd än vad de gjorde 1996. Vissa discipliner och byråer är bättre än andra på att ta betalt. Resumé har plockat fram listan på vilka som är bäst och sämst inom varje disciplin.
Resumé insikt
Coronapandemin lamslog ekonomin och tvingade byråerna till besparingsåtgärder. Vad händer nu? Resumé Insikt har pratat med fem experter som fått analysera framtidens byråmarknad. ✓ Därför går vissa byråer bättre än andra ✓ Så rustar du din byrå för lönsamhet ✓ Därför krävs förändringar i ledarskapet ✓ Trender framåt
Byråer
Kreatörer är generellt nöjda med sina löner. Men livspusslet går inte ihop och kreativiteten dalar. Det visar en ny undersökning av Working not working.
- Vi måste fundera på hur man gör människor lyckliga, säger Justin Gignac, medgrundare av plattformen till Ad age.
Byråer
I ett antal artiklar har Resumé djupdykt i talangflykten, från byråerna till kundsidan. Men varför har sidbyten inte skett tidigare? ”Om man går 20-25 år tillbaka i tiden skulle det nog ingen en kreatör med självkänsla kunna tänka sig jobba inhouse,” säger journalisten Carin Fredlund om utvecklingen.
Podcast
Från högkonjunktur till handbroms, krossade livsverk och avskedad personal. Vilka blev vinnarna och vilka förlorade? Och hur tar man sig vidare? Veckans poddgäst, byråcoachen Malin Ingevall, har stenkoll på hur byråerna navigerat i krisen.
Byråer
På kort tid har flera tongivande kreatörer och strateger lämnat byråsidan för inhouse – en trend som accelererat de senaste åren. Nu slår byråcheferna tillbaka och menar att det är för tidigt för att slå fast att detta skulle vara en långsiktig utveckling. Samtidigt tror Byrådoktorn Håkan Bodman att många kreatörer lider av ”konsultfrustration”.
Nyheter
Uniform, Swedish Rags och Yagya är exempel på bolag som startats från intresse. Lotta Ågerup lämnade till exempel sin roll som art director på King för att lägga all tid på Swedish Rags. Resumé tittar igenom boksluten för att svara på frågan: hur har det gått för bolagen?
Resumé insikt
Lisa Careborg , creative director på Happy F&B, ifrågasätter ett vanligt förekommande varumärkesbegrepp. Dessutom: inspirationen från Londons designbyråkultur och kass profilering under fotbolls-EM. Missa inte veckans Q&A.
Byråer
När pandemin bröt ut slog det hårt mot kommunikationsbyrån B-Reel. I bokslutet för 2020 står det klart att omsättningen krympte jämfört med föregående år. Samtidigt ökar byråintäkten och tillväxten är tillbaka i den svenska delen av verksamheten.
Byråer
NoA har ett av byråbranschens mest ambitiösa partnerprogram, med hela 160 aktiva delägare. Styrelseordförande Thomas Høgebøl berättar varför han ser det breda ägandet som en av nätverkets största framgångsfaktorer.
Byråer
Paret Frida Boisen och Lars Johansson, som nyligen lämnade jobbet som nöjeschef på Expressen, startar pr- och kommunikationsbyrån Talk to the heart. Firman har redan knutit till sig flera kunder. ”Det känns fantastiskt bra”, säger Frida Boisen.
Resumé insikt
Att erbjuda fler möjligheten att bli delägare kan stärka incitamenten för anställda och öka engagemanget. När det fungerar som sämst kan en bredare ägarbild försvåra beslutsfattandet och skapa söndrande konflikter. För Resumé Insikt berättar Södra Tornet, Reform Society och B-Reel varför de valt att släppa in fler. Medan Volt, Fältman & Malmén och Next States vd:ar förklarar varför de väljer att sitta själva på aktierna.
Resumé insikt
Det talas mycket i reklambranschen om vikten av jämställdhet – men hur ser det egentligen ut bakom slagorden? I en kartläggning kan Resumé visa hur stor andel av svenska byråer som ägs av män respektive kvinnor samt hur andelarna är fördelade mellan könen. Siffrorna skvallrar om att branschen har långt kvar till ett jämställd ägande.
Resumé insikt
Svart på vitt: Fler vd:ar vill öka satsningen på inhouseavdelningen jämfört med de som vill lägga ut mer jobb på externa byråer, enligt en enkät som Resumé Insikt har genomfört. Med det sagt ser inhousetrenden, som pågått ett bra tag nu, ut att fortsätta.