Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Caia Cosmetics på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Caia Cosmetics.
Affärer
Resumé vill se vilka ägare som står bakom Bianca Ingrosso och Lovisa Worges smyckesvarumärke Ani Jewels. Men bolaget vägrar att dela med sig av aktieboken – ett brott mot aktiebolagslagen. ”Har svårt att förstå vad det här bolaget har att vinna på den här attityden”, säger yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.
Sociala medier
Lyko, Skincity och Kicks har ingen chans – Bianca Ingrossos Caia dominerar bland skönhetsvarumärkena i sociala medier. Nu kan vi visa hur tio av de största aktörerna presterade i form av synlighet i sociala och traditionella medier under 2022.
”Det är förvånande att bolagen inte satsar mer på engagemang”, säger Meltwaters Frida Wallsbeck.
Reklam
UPPDATERAD. Konsumentombudsmannen har beslutat om ett förbudsföreläggande mot influencern Bianca Ingrossos bolag. Influencern har återigen missat att reklammärka inlägg för sminkvarumärket Caia Cosmetics. ”En kraftig markering som förhoppningsvis kan avskräcka andra”, säger Pär Magnusson processråd vid Konsumentverket.
Helgintervjuer
Bianca Ingrosso är Sveriges motsvarighet till Kim Kardashian. Framgången går delvis att tillskriva den mer okända agenten Vanessa Lindblad, som varit med och byggt influencern sedan 2016. I Resumés helgintervju berättar hon om:
✓ Skapandet av Bianca Ingrosso.
✓ Resan med supersuccén Caia Cosmetics.
✓ Varför många influencers kommer att försvinna i skiftet branschen står inför.
✓ Annonsörernas vanligaste misstag inom influencer marketing.
✓ Varför hon hatar cancelkulturen.
PR
Caia Cosmetics blev 36 miljoner kronor rikare när sminkmärkets julkalender sålde slut på en timme. Men många besvikna kunder rasade mot innehållet och prislappen. Flera krisexperter som Resumé pratar med lyfter fram att fördelarna med ett persondrivet varumärke snabbt kan slå tillbaka: ”Det är helt avgörande framåt för Caia att hitta en hållbar strategi för vem som säger vad”, säger 500:s byråchef Casper Törnblom.
Morgonsvepet
Influencern menar att mediernas spekulationer är långtifrån sanningen, Publicis tar över tronen som världens högst värderade holdingbolag och Spotify redovisar kraftig ökning av annonsintäkterna. Det och mer i dagens morgonsvep.
Resumé insikt
Experterna Resumé talat med är överens om att paid social är en viktigare fråga för D2C-bolagen än för andra konsumentbolag. Men beroende på var man som bolag och varumärke befinner sig finns stora skillnader i hur man bör gå till väga.
Resumé insikt
Hur balanserar D2C-bolag som ICIW, Estrid och Aim'n mellan sälj och varumärkesbyggande i sociala medier? Och vilket bolag är det som helt skrotat bildtexter? Resumé har identifierat de tydligaste annonstrenderna hos några av landets mest hajpade varumärken.
Resumé insikt
Paid social driver tillväxten för den nya generationens D2C-bolag. Resumé Insikt har gått igenom annonsbiblioteken hos 14 av Sveriges största succéer för att få fram delarna till en superannons. ✓ Så ser balansen ut mellan sälj och varumärkesbyggande ✓ Så långa är bildtexterna ✓ Här är den perfekta annonsen
Reklam
Efter att Bruce Springsteen har slutit ett avtal med åklagaren publicerar Jeep återigen sin reklamfilm med stjärnan i huvudrollen, så många miljoner fick Bianca Ingrosso för Caia och ny dataläcka väcker debatt om integritet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Caia Cosmetics, Zmarta och Estrid är några av de som uppenbart är väldigt lika varumärken som KKW Beauty, Klarna och Billie. Men vad är inspiration och vad är plagiat – och framför allt: Var går den gränsen? Vi har låtit sex designers recensera likheterna – och skillnaderna – mellan marknadsledare och efterföljare.
Reklam
Reklam riktad mot män hade aldrig utformats på samma sätt som Bianca Ingrossos inlägg om en mascara. Det menar en privatperson som anmält reklamen. Nu frias den dock av Reklamombudsmannen, som inte håller med om att den är könsdiskriminerande.
Varumärke
Caia Cosmetics har på kort tid blivit en försäljningssuccé i Sverige, med grundaren Bianca Ingrosso som draglok i sociala medier. Nu expanderar varumärket till Asien, men hur ska det lyckas på en marknad där ingen hört influencerns namn innan? ”Affärsmodellen funkar, även utan Bianca”, säger Caia Cosmetics vd Mikael Snabb.
Sociala medier
Det svenska riskkapitalbolaget Verdane köper in sig i Bianca Ingrossos sminkmärke Caia. Affären är enligt källor värd runt 200 miljoner kronor varav 60 miljoner kronor går direkt till Bianca Ingrosso, skriver Di Digital.
Sociala medier
Bianca Ingrossos e-handelsaffär upplever en guldålder under coronakrisen. Den senaste tiden har hon gjort två extremt framgångsrika produktlanseringar och i förra veckan sålde hon 52 000 produkter på 11 timmar, rapporterar ehandel.se.
Morgonsvepet
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics frias för anklagelse om barnreklam, analysfirma i blåsväder efter datainsamling och Corona sätter stopp för reklamintäkter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
Mikael Snabb, vd:n för Bianca Ingrossos bolag Caia Cosmetics, menar att Reklamombudsmannen svikit det förtroende de fått från branschen. Han säger även att de tog ned den kampanj som av RO ansågs vara sexistisk.