Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Cannes Lions 2014 på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Cannes Lions 2014.
Reklam
Priserna har stått som spön i backen för Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks under Cannes Lions. I kväll vann de ytterligare ett Grand prix och ett antal andra statyetter. Det smått otroliga facitet för lastbilskampanjen: 16 lejon.
Reklam
Andreas Nilsson är mannen som har regisserat Cannes Lions största snackis – Epic split. Ikväll vann den ytterligare två guld och ett Grand prix, men priserna är egentligen bara en bonus
– Även om den inte hade vunnit något skulle jag vara hur nöjd som helst. Det kändes som att den hade vunnit redan när den släpptes, säger han.
Reklam
TV4-profilen Olof Lundh följer reklam-VM i Cannes nästan lika slaviskt som fotbolls-VM.
I en reklampaus under TV4:s studiosändning i går kväll gick han in och läste om F&B:s Grand Prix och hann retweeta Resumés tweet om den svenska stortriumfen.
– Riktigt stort med Grand Prix-titeln, det är som att vinna fotbolls-VM, säger Lundh till Resumé från Rio.
Reklam
Den första svenska Grand Prix-titeln i Cannes Lions sedan 2012 är ett faktum.
Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors kammade hem storpriset i Cyber-kategorin på onsdagskvällen, för Live Test Series.
– Det går nästan inte att förstå, det är nästan overkligt, säger Per Nilsson, pr-chef på Volvo Trucks, till Resumé.
Reklam
Resumé kan berätta om det intensiva och dramatiska spelet bakom kulisserna som till slut gav Volvo Trucks och F&B Grand Prix i Cyber-kategorin.
Utan jurysvensken Tony Högqvists stenhårda jobb att övertyga sina kolleger hade det aldrig blivit ett svenskt Grand Prix i kategorin.
– Det får jag i ärlighetens namn säga, det var nära katastrof, säger Tony Högqvist till Resumé.
Reklam
Ytterligare ett glädjebesked för den svenska reklambranschen:
Berghs School of Communication utsågs i dag för tredje gången till ”School of the Year” i Future Lions, en tävling inom ramen för Cannes Lions.
Två av totalt fem vinnande bidrag är gjorda av Berghs-studenter.
Reklam
Mandatperioden är på väg mot sitt slut och opinionssiffrorna är besvärande.
Det är ett pressat läge för handelsministern Ewa Björling, som nu är i Cannes som ett led i arbetet att främja exporten av de kreativa näringarna, däribland kommunikationsindustrin.
– Om jag är en "lame duck"? Absolut inte!
Reklam
Guld till Sverige i Direct, Promo & activation och PR – samtliga till "Live test series" av F&B för Volvo Trucks.
Kampanjen var sannolikt också nära Grand Prix, men fick stå tillbaka under tävlingens första prisutdelning.
Även DDB och Volontaire är vinnare med varsitt brons.
Reklam
Svenska byråerna har sammanlagt betalat 362 920 euro, drygt tre miljoner kronor, för de 642 inskickade bidragen till Cannes Lions. I år drar reklamfestivalen in omkring 187 miljoner kronor och det bara i intäkter för tävlingsbidragen.
Reklam
Inför årets Cannes Lions har tre reklamföretag blivit inbjudna för att prata om sin verksamhet; Forsman & Bodenfors, Hyper Island och Great Works. Dessutom kommer Volvo Trucks chef för varumärke och marknadskommunikation Annika Viberud att prata om strategins betydelse.