Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Centerpartiet på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Centerpartiet.
Sociala medier
Ulf Kristersson lånar Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickar boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerar Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tar över sociala medier är det tydligt vilka väljare man vill åt. I år får nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
✓ Dyngbaggegalans Leo Vene om sin anti-SD-agenda.
✓ Forskaren om vilka partier som lyckas bäst i sociala medier.
✓ Frågorna, inläggen, tonen: minianalys över alla partiledares konton – kanal för kanal.
✓ Den minst personliga partiledaren.
✓ Ungdomsförbundens succé på Tiktok – över tre miljoner visningar.
Resumé insikt
Samtidigt som politikens pressekreterare får allt mer makt är det många som är kritiska mot hur företrädarna medietränas. Men hur går det egentligen till när en politiker förbereds inför det mediala maraton som är en valrörelse? För Resumé Insikt delar pressekreterare som jobbat med Ulf Kristersson, Annie Lööf och Carl Bildt samt en S-topp med sig av sina erfarenheter, strategierna som avvänds och de största utmaningarna i pressade situationer.
Resumé insikt
I Facebook Ads Manager kan partierna rikta sina annonser. Vissa är självklara – att Miljöpartiet vänder sig till klimatintresserade och att Liberalerna riktar annonser mot skolan. Men listan rymmer också en hel del överraskningar. ✓ Vänsterpartiet säger nej till vinprovning ✓ Moderaterna satsar på aktier och lyxbilar ✓ Experten tror partierna skulle kunna göra bättre ifrån sig: ”Annonseringen är ganska basic.”
Opinion
Varumärkesexperten Håkan Olofsson kartlägger partiernas valkampanjer, skärskådar budskap och jämför dem med tidigare valår. Han hittar flera riksdagspartier som tävlar om att vara så sverigedemokratiska som möjligt.
Byråval
Liberalerna går back to basic och gör mindre digitalt i sin valkampanj, Vänsterpartiet går all in på influencers från miljonprogrammen och Sverigedemokraterna gör allt inhouse. Miljöpartiet satsar på poddar och många partier gör Instagram stories, så ser trenderna ut inför valkampanjerna.
Nyheter
Lag och ordning dominerar partiernas digitala annonser inför valet, och att oppositionen spenderar mer på attackannonser än andra partier. Kristdemokraternas strategi sticker ut. ”Efter valet kommer vi ha svart på vitt vem som gjorde rätt”, säger Olof Gränström, analytiker på Whispr group.
Nyheter
I politikens värld handlar det om att synas och höras. Och även om share of search än så länge inte har överförts till den politiska arenan, så finns det betydelse av att vara synlig på internet. Pineberry har därför gjort en sammanställning av vilka partier som är mest eftersökta på Google, knappt fyra månader innan valdagen i september.
PR
UPPDATERAD. Vem vinner och vem försvinner? Valåret 2022 är särskilt viktigt för några av partierna. Här är siffrorna bakom riksdagspartiernas kampanjbudgetar – och de viktigaste kanalvalen. Totalt spenderar partierna närmare 400 miljoner kronor på reklam och ytterkantspartierna har ökat kraftigt de senaste åren.
Resumé insikt
Föga förvånande är högerblocket frekvent representerat på lobbyisttjänsterna på Sveriges företag. I en stor granskning har Resumé och Dagens Samhälle kartlagt den politiska hemvisten för pa-cheferna på Ikea, Ica, Saab, Telenor och 254 andra bolag.
Resumé insikt
Det kryllar av politiker som blir pr-konsulter, visar en stor granskning av Resumé och Dagens Samhälle. Moderaterna har hög representation på Sveriges byråer. Och Sverigedemokraterna lyser fortfarande med sin frånvaro.
Design
Den nya profilen lanseras efter att partiet under eftermiddagen presenterade sin framtidsagenda. Tillsammans med M&C Saatchi har de även tagit fram partiets första kampanjfilm inför valet 2022.
Media
En människa av kött och blod – eller en polerad partiledare som gör sig redo för valet 2022? Annie Lööf nya Youtubekanal har både hyllats och sågats. ”Det är en naturlig utveckling i takt med sociala mediers intåg i våra liv. Politiker bör finnas där väljarna finns”, säger partiledarens pressekreterare Stina Wernersson.
PR
Den nyss avhoppade politiske reportern Karl-Johan Karlsson kommer in i nyvalet som Centerpartiets mediestrateg. Efter att ha bevakat supervalåret för Expressens räkning tycker han att det är skönt att byta sida. – Att få rivstarta mitt nya jobb på det här sättet känns otroligt spännande och mycket mer lockande än att bevaka ännu ett val som politisk reporter, säger han.
Reklam
I veckan släppte Centerpartiet sin valfilm. Den liberala tankesmedjan Fores vd tror att partiet har låtit sig inspireras av restaurangkedjan Chipotles reklamfilm "Back to Start". Centerns kommunikationschef Ola Spännar förnekar.
PR
Jobben är en självklar valfråga.
I dag lanserar Centerpartiet en ny reklamfilm och kampanjsajten Första jobbet.
– Att vi släpper den i dag är ingen slump, det är vänsterpartiets dag i Almedalen i dag. Det handlar om att stoppa oppositionens skatt på unga, säger Centerns kommunikationschef Ola Spännar.
Reklam
I går var det premiär för Centerns nya valsång ”Nära dig”.
Den presenterades under Springtimes politiska allsång på restaurang Friheten, i Visby.
– Slutmixningen blev precis klar och det passar perfekt att släppa
vår vallåt under politikerveckan i Almedalen, säger kommunikationschefen Ola Spännar.
Reklam
En svensk hage får ha max 60 träd per hektar, enligt EU. Nu använder Centerpartiet humor i en ny reklamfilm inför EU-valet för att visa hur byråkrati står i vägen för viktiga frågor som miljön. Malmö-byrån The Fan Club ligger bakom kampanjen.
Media
Centerpartiet ökade intäkterna med 20 procent till 114 miljoner kronor under förra året. Partiets bolag, Randello Invest, förvaltar kapitalet efter försäljningen av tidningskoncernen Centerpress och står för nära 71 miljoner kronor av intäkterna.
Reklam
Under en längre tid har Centerpartiet dansat lina kring fyra-procentsspärren i opinionsmätningarna. Nu väljer partiet vad de själva kallar en "dream team -lösning" för valkampanjen 2014. Bland de som ska hjälpa Centern återfinns Anna Laurin, tidigare vd på ANR.BBDO.
Reklam
Centerpartiet har gått ut med sin reklamfilm Vi ser hela landet. Upplägget går ut på att först ta upp alla gamla klassiska problem med landsbygden för att därefter peka på alla möjligheter som ändå finns där. Målet är att återigen få tågen att stanna vid gamla nedlagda tågstationer.
Media
I dag kom Annie Lööf hem efter semestern i Thailand. På kort varsel väljer Centerpartiet att bjuda in pressen för att ställa frågor till partiledaren.
– Det är ett stort tryck just nu, säger Kenneth Hultgren, partiets pressekreterare.
Reklam
Centerpartiets nya nätkampanj "Budskapsbyggaren" har blivit en stor snackis i sociala medier efter att vissa användare använt tjänsten för att sprida olämpliga budskap i Centerns namn. Men på ansvariga byrån Goodmorning Sunshine är man nöjda.
Media
It-minister Anna Karin Hatt (C) uppger i sitt cv att hon var vice vd på pr-byrån Kind & Partners. Nyligen valdes hon till vice ordförande i Centerpartiet efter en tuff ledarstrid med Annie Lööf. Däremot minns ingen av hennes tidigare arbetskamrater att hon någonsin var vice vd på byrån. Jo, en – chefen för Centerpartiets samordningskansli i statsrådsberedningen.
PR
Maud Olofssons bok går nu att lyssna på genom att ringa ett gratisnummer. Målgruppen är alla som behöver slå ihjäl lite tid. – Det här är en tjänst till alla uttråkade svenskar på buss och tåg. Ett bra sätt att döda tid på, säger Ola spännar (C), kampanjansvarig online.
PR
Centerpartiets valkampanj lanserar partiet som Alliansens gröna och företagssamma röst. Väljarna ska via en SMS-tjänst på valaffischerna få en film där Maud Olofsson uppmanar de att rösta på centern. Går man sedan vidare kan man göra testet: Hur mycket Maud är du?
Reklam
S-kandidaten Evin Cetin fick stor uppmärksamhet förra året för sin pizzeriakampanj inför Europavalet, i år kör hon uppföljningskampanjen "Barfota på väg mot riksdagen". I dagarna släpper Magnus Andersson (C) sin personvalskampanj, som han hoppas ska ta honom ända in i riksdagen.
PR
Under onsdagen skulle strålkastarna riktas mot Centerpartiet. Men regeringskollegan Sven Otto Littorins avhopp stjäl istället all uppmärksamhet under Centerns dag. – Sånt väljer man inte. Det här är inte överlagt. Det vore väldigt kallt och cyniskt att tro det, säger Fredrick Federley (C) till Resume.se.
Reklam
Idag, torsdag, är det premiär för Waters Widgrens reklamfilm för Centerpartiet. Filmen bygger på Centerpartiets valparoll ”Europas förenta krafter”.
– Den här filmen var inte planerad från början så vi har gjort den med ganska kort varsel, säger Håkan Engler, copy på Waters Widgren.