Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Cube på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Cube.
Nyheter
Syncro Group, moderbolaget till Influencernätverket Cube, lanserar ett nytt varumärke och vision för att positionera sig globalt. Marknadschef blir Olof Lindblom, grundare och vd på Cube. Influencermarknaden bedöms växa globalt med 21 procent 2022. Samtidigt har många nätverk svårt att få snurr på affärerna.
Resumé insikt
Influencencermarknaden fortsätter att växa, men 6 av 10 nätverk visar fortfarande röda siffror, visar Resumé Insikts kartläggning. ✓ Nätverket som sticker ut på alla parametrar: ”Teknik gör vår process mycket mer effektiv”. ✓ Fortfarande svårt att skapa lönsamhet. ✓ Nätverken tar mindre del av marknaden. ✓ Experten: ”Profilerna ställer allt högre krav”.
Affärer
Gigger group har sedan tidigare kampanjplattformen Collabs. Nu utökar bolaget sin affär och förvärvar influencerbyrån Cube. Rörelseresultatet för 2021 avgör köpeskillingen. Och det ser lovande ut, enligt Gigger groups vd: ”Cube går som tåget.”
Resumé insikt
Maktbalansen i influencervärlden har stuvats om rejält. När Resumé kartlägger nätverkens bokslut 2020 står det klart att alla inte klarat att ta sig igenom pandemin med ekonomisk stabilitet. Vi har tagit ett snack med företrädare för nätverken för att ta reda på hur de ser på marknaden framåt.
Resumé insikt
När influencers och politiker närmar sig varandra – både retoriskt och vad gäller samarbeten – står det klart att våra sociala medier-stjärnor kommer få allt mer politisk makt i framtiden. Vi undersöker vilken roll de kommer ha på den svenska politiska spelplanen framöver. ”Jag tror influencers kommer avgöra nästa val”, säger Robin Stenman, vd på influencernätverket Tourn.
Medieval
Flera stora aktörer går ut och protesterar mot organisationen Influencers of Sweden.
"I min värld bjuder en branschorganisation in de olika aktörerna till samtal och driver gemensamma frågor" säger Splays vd Vigor Sörman.