Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om DDB Stockholm på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om DDB Stockholm.
Reklam
I kölvattnet av strukturomvandlingarna och konsultbolagens uppköp av kommunikationsbyråer talar många om nya affärsmodeller, processer och strukturer. Men frågan är om inte den största utmaningen snarare kommer handla om hur man överbryggar de kulturella skillnader som uppstår när analytiska och kreativa organisationer ska smältas samman och samarbeta, skriver DDB:s Olle Langseth.
Reklam
Från kurdiska till svenska. McDonald's vill visa att vägen till att lära sig språket kan gå via deras restauranger.
– Många kan intyga att McDonald's är en snabbare väg till språket än SFI, säger kreatörerna bakom annonsen.
Byråval
Svenska Spels pitch för kommunikationstjänster som drog igång i höstas har nu avslutats. Bland annat står det klart att Perfect Fools och Bloomy Ideas tar över uppdragen som DDB Stockholm tidigare har haft.
Reklam
För Resumé berättar DDB:s creative director Olle Langseth hur byrån skapade en kampanj kring darknet – internets obskyra och omtvistade bakgård. Den fjärde maj kan premien för Daidalos där bokköparna fick en random gåva från den svarta handeln vinna guldägg.
Reklam
Att den som köper bok även får en premieprodukt på köpet är inget nytt. Mer nytt är däremot att premieprodukten kommer från darknet och köps in helt slumpvis enligt en algoritm. Och att beställaren inte vet vad det är hen ska få förrän premien landar i brevlådan.
Helgintervjuer
DDB Stockholms vd ställer hårda krav på medarbetarna. För Resumé berättar Tove Langseth om hur det var att jobba med Diesel på Paradiset som ny kreatör,sina visioner för byrån och sorgearbetet med att tvingas ge upp passionen för löpning.
Byråval
Svenska Spel genomför en offentlig upphandling för bolagets samtliga varumärken. Värdet på upphandlingen beräknas till uppemot 30 miljoner kronor per år och ska vara klar till sommaren 2017. De nuvarande byråerna Jung, Animal, King och DDB Stockholm kan därmed tappa viktiga uppdrag.
Helgintervjuer
David Sandström var 29-åringen som blev vd på en av Sveriges största reklambyråer. Fyra år senare leder han istället ett digitalt kommunikationshus. I Resumés helgintervju berättar han varför det svenska konsensustänkandet är ett hot, hur DDB har slutat rekrytera på kompetens och varför det inte finns utrymme att tvivla på sig själv.
Reklam
Sex personer som valt bort den framgångsrika karriären för att förverkliga sina drömmar berättar om sina vägval i bilmärket Skodas nya kampanj – tillsammans med ett bildspråk som ska kännas ” äkta och rufft” enligt byrån DDB Stockholm.
Media
DDB och Försvaret är som ler och långhalm efter ett tioårigt samarbete. För Resumé berättar de om hur de har omformat varumärket genom allt från kritikerrosade filmer till träningsapp. Snart får vi veta om resan fortsätter.