Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om DIK på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om DIK.
Affärer
Under pandemin förnimmandes en förändring i branschen. Allt fler byråer seglade på kollektivavtal. Men nu när Mission anew anslutit sig till byrågruppen Arc slopar de kollektivavtalet: ”Det var med i uppköpsprocessen att kollektivavtalet skulle avslutas”
Rapporter
Kommunikatörer i offentlig sektor upplever mer hot när de kommunicerar om känsliga ämnen. Dessutom oroas många över politisk detaljstyrning och att användas som slagträ i populistiska debatter, visar en ny rapport från fackförbundet DIK. ”Kollegor med titlar som stör högerpopulistiska klickar i sociala media blir terroriserade,” uppger en kommunikatör.
Morgonsvepet
Efter en utfrågning i kongressen står det klart att amerikanska pr-byråer simulerar gräsrotsrörelser för fossilkunder, DIK och Sveriges Kommunikatörer satsar på att förbättra kommunikatörens vardag och bedragerska stoppas från sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Vi väntas jobba allt längre, men medelåldern i byråvärlden är låg. Redan när man fyllt 40 är det många som söker sig vidare och forskningen visar att branschen har ”bra” förutsättningar för åldersdiskriminering. Resumé har kartlagt åldersstrukturerna i byråvärlden.
✓ Så ser snittåldern ut för kreatörer, planners respektive projektledare.
✓ 42 svenska byråer kartlagda – jämför själv i våra tabeller.
✓ Åldersinfluencern John Mellkvist: ”Tongångarna är att en som är 39 år inte får jobbet för att hen anses för gammal”.
Podcast
Kommunikatörer och journalister är två branscher som inte alltid dragit jämnt de senaste åren. Vad beror det på? Och vad kan göras för att förbättra läget? Dessa frågor diskuteras i det senaste poddavsnittet av Kommunikation med Svensson & Mattisson.
Rapporter
2020 var 35 procent av alla chefer i Sverige kvinnor. Men skillnaderna mellan branscher varierar, och inom kommunikation och PR så dominerar kvinnorna. Men i den privata sektorn av branschen ser det annorlunda ut, menar Johanna Alm Dahlin på fackförbundet DIK: ”Den privata byråbranschen har en lägre andel kvinnliga chefer.”
Opinion
Byråbranschen glömmer vikten av god arbetsmiljö, och det går ut över de anställda och lönsamheten. ”Nio av tio svenskar omfattas av kollektivavtal. Motsvarande siffra i byråbranschen är mellan en och två av tio”, skriver DIK:s förbundsordförande Anna Troberg i en debattartikel.
Podcast
Kommunikatören måste våga vara jobbig och agera djävulens advokat. Samtidigt måste rollen tydliggöras och kompetensen bli bättre hos de som arbetsleder. Det menar Anders Svensson och Linus Mattisson när de summerar 2021 i årets sista poddavsnitt av Kommunikation med Svensson & Mattison.
Rapporter
När arbetsledare och chefer saknar kommunikationskompetens hamnar kommunikatörerna i kläm, och det kan få konsekvenser för både individen och kommunikationen. Det kommer DIK, facket för kultur kommunikation och kreativ sektor, fram till i en ny rapport.
Rapporter
Facket för kultur, kommunikation och kreativ sektor, DIK, har i en ny rapport kommit fram till att endast en av tio utlandsfödda med utbildning inom kommunikation har ett relevant jobb. Av dessa har 70 procent utbildat sig utanför Sverige och 16 procent inom Sverige.
Byråer
Under våren har Volt tecknat kollektivavtal och på Oh My har de gått längre än vad avtalet kräver. Samtidigt vittnar både DIK och Komm om att byråbranschen som helhet visar ökat intresse. ”En byråverksamhet mår bra av att ha tydliga strukturer. Det skapar bättre förutsättningar för att göra ett bra jobb för våra kunder” säger Henrik Stampe, vd på Volt.
Rapporter
I en ny rapport från DIK vittnar en tredjedel av respondenterna om att de jobbat mer än permitteringsreglerna tillåtit. DIKs ordförande Anna Troberg tror att fusket kan leda till att regeringen tvekar kring liknande åtgärder om behovet skulle uppstå igen.
Reklam
Gratispitcher, obetalda praktikplatser, permitterade anställda som jobbar fulltid på uppmaning av sina chefer. De senaste veckorna har redaktionen fått in larm från branschen att så kallade gratisjobb ökar på olika håll till följd av coronakrisen. Nu drar Resumé i gång en granskning för att titta närmare på problemet.
Byråer
Till SVT säger anställda i kommunikationsbranschen att de jobbar minst 100 procent, trots att de är permitterade till 40 procent. Komms vd Linda Nilsson känner inte igen sig i bilden av byråerna. Fackförbundet DIK är kritiskt.
Byråer
Hur ska man som anställd eller egenföretagare inom kommunikationsbranschen tänka i coronakrisen? Resumé tar ett snack med Anna Troberg, ordförande för fackförbundet DIK som organiserar kultur, kommunikation och kreativ sektor.
Byråer
UPPDATERAD. Förra året uppgav knappt 50 procent inom byråbranschen i en rapport från DIK att de jobbade mer än vad de fick betalt för. I år har den siffran växt till 70 procent. DIKs förbundsordförande Anna Troberg är bekymrad över utvecklingen. Resumé vänder sig till ett antal byråer för att ta reda på hur de ser på rapportens bild av den pressade arbetsmiljön.
Opinion
"Trots sin låga sex appeal består kollektivavtalen av byggstenar som tillsammans bildar en fantastisk kommunikationsplattform där arbetstagare och arbetsgivare kan mötas", skriver Diks förbundsordförande Anna Troberg i en debattartikel med anledning av fackförbundets studie.
Reklam
Sju av tio brukar jobba trots att de är hemma sjuka, åtta av tio saknar kollektivavtal och hälften jobbar mer än de får betalt för. Det visar en färsk rapport om arbetsförhållandena i den svenska byråbranschen från fackförbundet DIK.
#Baramänniska
Osäkra anställningar, hög arbetsbelastning och dåligt arbetsmiljöarbete. Fyra av tio inom media- och kommunikationsbranschen upplever att den psykosociala arbetsmiljön är direkt dålig. Ansvaret att lösa problemen ligger enligt Unionen och DIK på arbetsgivarna.
Nyheter
I morgon träffar företrädare för #metoo-uppropen jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) för att överlämna en kravlista. Enligt en av företrädarna för #sistabriefen, Elin Ahldén, har kommunikationsköparna mycket av ansvaret när det kommer till förändring i branschen.