Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Drum på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Drum.
Resumé insikt
Humoristiska filmer som porträtterade en problemfri bild av lån fick rött kort. Ett halvår efter Konsumentverkets krav på förändring har Sambla, Lendo, Zmarta och skruvat om marknadsföringen. ✓ Varumärket som trycker gasen i botten. ✓ Bröt med reklambyrån efter kritiken: ”Är en organisation i förändring” ✓ Bytte koncept – behöll ”Lendo Leif”.
Strategi
Den ständiga kanaltillväxten och förändrade konsumentbeteenden driver fram nya lösningar. Här förklarar OMG, Åkestam Holst, Drum, Publicis Groupe, Nord DDB och Forsman & Bodenfors de senaste årens förändring av erbjudandet – och hur de behåller sin spets. ✓ Så gör det skillnad för affären. ✓ Riskkapitalet inte längre rädda för reklambranschen. ✓ ”Kan kombinera olika lösningar med samma insiktsplatta”.
Reklam
Sveriges Konsumenter stämmer in i Konsumentverkets kritik av Lendo, Enklare, Sambla och Zmartas marknadsföring, som anses bryta mot måttfullhetskravet. När vi rör oss mot lågkonjunktur blir det ännu viktigare att agera ansvarsfullt, säger generalsekreteraren Jan Bertoft som också vill se hårdare straff för de som överträder lagen: ”Vill se kännbara böter som påverkar resultaträkningen på riktigt.”
Kampanj
Med det nya konceptet ”Your friend in town”, framtaget av Drum, vill Scandic bli gästernas vän och samlingspunkt. ”Det räcker inte längre att vara ett stort företag med ett välkänt varumärke, kunderna måste känna något för oss” säger marknadschefen Marcus Hammarström.
Annonsörer
UR ARKIVET. Från missnöjda medarbetare och vikande marknadsandelar till en marknadsavdelning som är loket för att få in kunderna i Zmartas ekosystem. Marknadsdirektören Niklas Jansson berättar hur omorganisationen och en ny strategi för innehåll skapat en vinnarkultur.
Varumärke
Ljusare röd färg, ny font anpassad för det digitala landskapet och storytelling. I dag lanseras Securitas nya identitet globalt och säkerhetsjättens varumärkeschef Mauro Silva berättar att bolaget nu börjar en resa där de ska verka för förändring inom branschen.
Reklam
Pandemin har gjort att liveshopping fått ett genombrott i Sverige med Bambuser som tydlig branschledare. Nu hjälper bolaget Klarna att komma in i matchen när betalbolaget lanserar liveshopping i appen