Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Elgiganten på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Elgiganten.
Nyheter
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Och sätter alltsammans i en nordisk kontext.
Strategi
Enligt en färsk studie från System1 finns det stor anledning för varumärken att våga hålla i sin kommunikation lite längre. Resultatet visar nämligen att kampanjeffekten inte avtar med tiden. ”Chansen att få till något så uttjatat att det skapar en negativ effekt är i stort sett omöjligt”, säger Nils Andersson Wimby, head of creative and media på If.
Morgonsvepet
Nyheterna kring Elon Musks ägarskap av Twitter, tycks aldrig vilja sina. Nu vill Washington ha svar från miljardären kring hur Twitter skyddar data och integritet. Elgigantens reklam på TikTok får kritik och Egyptens klimatmöte har landat i ett magplask ur ett pr-perspektiv. Så lyder några av nyheterna i morgonsvepet.
Folk på väg
Elgigantens marknadsdirektör Camilla Everberg lämnar sin roll och ansluter till Nordic Leisure Travel Group, där bland annat Ving ingår. Med det förstärker researrangören den nordiska koncernledningen och säkerställer samtidigt utvecklingen av den integrerade marknadsförings- och försäljningsorganisationen.
Kampanj
Elgiganten ingår i ett samarbete med de globala jättarna Microsoft och Minecraft där återvinning av elektronik kopplas samman med världens mest populära tv-spel, Minecraft. Kampanjen ”Urban Miner” går live i veckan.
Resumé insikt
Resumés enkät till svenska annonsörer visar att de flesta förändrat mediemixen till följd av inflationen. Samtidigt som flera varumärken har minskat marknadsföringsbudgeten väljer många att hålla fast i planen för året. ✓ Så justerar varumärken sina strategier ✓ Apoteas vd: ”Siktar på att öka rejält”. ✓ Jakten på balans för bästa ROI.
Byråval
Publicis blir ny byrå för Elgiganten och Elkjøp koncernen i Norden. Nord DDB är fortfarande med på leverantörslistan, men ”med ett justerat ansvarsområde”. Enligt marknadschefen Camilla Everberg är ansvarsföredelningen mellan byråerna inte fastställd.
Varumärke
Hållbarhetsmålen är högt satta och frågan har en central plats i kommunikationsstrategin, men att skippa årets största rea-helg är otänkbart. Resumé har pratat med ett flertal marknads- och hållbarhetschefer om hur ekvationen går ihop.
Byråval
UPPDATERAD. Enligt Resumés uppgifter tappar Nord DDB Skandinaviens största reklamuppdrag när Elkjöps-kedjan, där svenska Elgiganten ingår, inleder ett samarbete med Publicis. Efter fem år kommer kontot inte längre att styras från Sverige.
Kampanj
Nord DDB vann grand prix i Eurobest för kampanjen ”VAR-discount” för Elgiganten. Men sedan tidigare har två liknande kampanjer släppts i Argentina respektive Israel, baserade på samma idé. ”Idén presenterades för oss som ”one of a kind” av vår partner DDB Stockholm”, säger Jimmi Frederiksen, marknadschef på danska Elgiganten.
Resumé insikt
Över hälften av konsumenterna förstår inte hållbarhetskommunikation enligt en färsk studie. Samtidigt saknar nästan hälften av all kommunikation om miljöpåståenden täckning. När alla snackar hållbarhet visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillfredsställa såväl konsumenterna som myndigheterna – och inte minst jordklotet. Vad är det egentligen som skaver?
Resumé insikt
Det går inte att lita på rabatterna. Vår granskning i förra veckan visade till exempel att Elgiganten höjt snarare än sänkt priset på en dator som märktes med Black Friday. Samtidigt växer readagar som fenomen och ansvarsfrågan bollas runt mellan de olika aktörerna. Vad gäller egentligen i readjungeln? ”Delar av lagen skulle behöva ses över i den nya kontext som finns”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Reklam
Rea eller bluff? Black Friday är e-handlarnas julafton. Men det är inte alltid som konsumenterna kan lita på rabatterna, visar det sig. Vi jämförde priserna i dag med motsvarande förra veckan hos åtta näthandlare. Bland annat har Elgiganten höjt priset på en ”reavara” med 40 procent.
Annonsörer
Meds Marika Baltscheffsky, Elgigantens Camilla Everberg och Houdinis Mia Grankvist om strategin inför Amazons etablering och hur de tror att jätten kommer att påverka marknaden och prisbilden.
PR
Att HUI utsåg mobillådan till Årets julklapp har fått många att lyfta på ögonbrynen. Jonas Arnberg, vd på HUI, berättar att analysföretaget de senaste åren börjat blicka bortom de mer kommersiella produkterna.
Reklam
Ving och Jetstar hyllar ensamresenärer, Elgiganten lockar singlar på Tinder medan Pantene uppmanar de som går igenom ett uppbrott att byta frisyr. Här är annonsörernas Singels Day-kampanjer.
Nyheter
Med en reklamfilm som vilket varumärke som helst kan stå som avsändare för hoppas branschorganisationen Recipo att fler ska återvinna sitt elskrot, den typ av återvinning som beräknas göra störst skillnad för klimatet.
Helgintervjuer
Fysiska lagerbutiker och smidig e-handel var receptet, när Johan Järnlidens Elgiganten gick vinnande ur elektronikbranschens konkurrenskrig. Ändå väljer han att ansluta till en renodlad e-handlare, nu när sporthandeln ser ut att gå en liknande kamp till mötes. I veckans helgintervju berättar han varför.
Reklam
Elgigantens marknadschef Johan Järnliden är övertygad om att både Black Friday och Singles Day kommer fortsätta slå rekord. För Resumé berättar han, HM och Åhléns om företagens respektive strategier.
Opinion
I Sverige ryktas det att Media Markt kastar in handduken efter att ha förlorat miljarder på några år. Forna giganter som ONOFF, Expert och City Stormarknad är redan borta. Ändå har de bara sig själva att skylla. Håkan Olofsson på Cabomba förklarar varför.
Reklam
Hemelektronik är prispress, utbudsannonsering och köplador. Förra året föll försäljningen. Men nu börjar hemelektronikkedjorna tänka nytt och i bästa fall kan det låsa upp de låsta positionerna på marknad.
Resumé Insikt Marknad tar tempen på den heta hemelektroniken.
Reklam
Siba har gått ut med en elscooterkampanj och gav konkurrenten Elgiganten en känga för att ha "kopierat" deras "cykel på köpet"-kampanj. Nu svarar Elgiganten:
– Både Siba och Onoff har kört kampanjer med cykel på köpet, men det stora genomslaget kom i samband med Elgigantens första cykel på köpet-kampanj och Dogges entré i tv-rutan, säger Elgigantens marknadschef Eddie Hernandez till Resumé.
Reklam
Elgiganten har blivit känd för sin "cykel på köpet"-kampanjer de senaste åren. Nu lanserar konkurrenten Siba en kampanj signerad Valentin & Byhr där de utlovar en elscooter på köpet och påstår samtidigt att de var först med konceptet redan 1997.
Design
Kritiken mot Elgiganten har i dag gått varm. Det är många som kritiserar elektronikföretaget för logotypstöld från SVT och Ving.
– Det är svårt att hitta en logga som inte liknar någon annan logga på de nordiska marknaderna, säger Jessica Wallin, kommunikationsrådgivare på Elgiganten till Aftonbladet.
Reklam
Douglas Léon, känd som artisten Dogge Doggelito, har genomfört olika reklamuppdrag ändå sedan han var 15 år – han är idag nära 40 år. Nu är han återigen aktuell med "Cykel på köpet" för Elgiganten.
– Jag borde starta Dogges Reklambyrå, säger han.
Reklam
Lowe Brindfors fd vice vd, Ulf Ahlstrand, och byråns copy Joakim Wållgren, drog igång en byrå vid årsskiftet – Ahlstrand Wållgren. Den nya byrån har redan hunnit få kunder som Elgiganten på timbasis, Philips TV och Plantagen:
– Jag tycker att det finns anledning till självkritik i branschen. Vd:ar piskas med sina kvartalsrapporter och byråerna måste hjälpa genom att komma närmare affären, säger Ulf Ahlstrand.
Reklam
Siba förnekar nedläggningsryktena. – Det finns ingen som helst substans i påståendet om att Siba är nedläggningshotat. Och företaget går bättre nu än tidigare räkenskapsår. Det hävdar Nora Ay, informationsansvarig för Siba-koncernen.
Reklam
Årets viktigaste försäljningsperiod för elektronikkedjorna – mellandagarna närmar sig.
Då väljer Elgiganten att köpa mer TV-tid än någonsin tidigare.
För att locka kunder till butikerna har man med DraftFCB tagit fram en helt ny reklamkampanj – inspelad med en av världens främsta parkour-utövare, helt utan trickfilmning.