Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Emma Blom på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Emma Blom.
Reklam
Tvärnit och sparpaket. Daniel Wellington och Na-kds enorma tillväxt har historiskt tillskrivits influencer marketing. Nu är de två av de bolag som varslat under våren. Innebär nedgången att Instagram-strategin inte fungerar längre? Vi har pratat med tre experter om: ✓ vanliga missen som skapar kortsiktig tillväxt ✓ hur bolagen bör agera framåt ✓ varför spårbara länkar och unika rabattkoder inte räcker längre.
Sociala medier
Influenceryrket domineras av kvinnor – i synnerhet på Instagram. Varför ser det ut så? Och är det ens någon idé att försöka nå den manliga målgruppen på plattformen? Vi har vänt oss till experterna för svar.
Resumé insikt
”Ni kommer aldrig vinna det här kriget”, säger Emma Blom till företagen. Anställda kommer påverka företaget i sociala medier i högre utsträckning – både positivt och negativt. Hur ska företag och myndigheter hantera detta? Det är bara att hänga med, men skaffa riktlinjer!
Resumé insikt
Både varumärken och personer är i dag ett snedsteg från att inte längre vara ”inne i värmen”. Sociala medier har blivit till ett minfält, där vissa till och med jobbar heltid med att cancellera företag. Hur blev det så här? Och hur ska varumärken egentligen handskas med fenomenet cancel culture?
Varumärke
Över 100 vittnesmål i sociala medier riktar skarp kritik mot e-handelsraketen Na-kd och deras arbetsmiljö. Men uppståndelsen behöver inte nödvändigtvis få långvariga effekter på bolaget, enligt två experter som Resumé pratat med. ”Varumärket behöver inte ta så mycket stryk som man kan tro”, säger Emma Blom, grundare till byrån Social Industries.
Resumé insikt
Bojkott efter bojkott. Annonsörer har upprepade gånger gått samman och strypt sina annonspengar, med det uttalande syftet att verka för en positiv förändring av plattformsjättarna. Nu senast gick SJ och Oatly ut med att de pausade sin annonsering på Facebook som protest mot hur plattformen hanterar hat och rasism.
Men vad betyder egentligen bojkotterna? Har de potential att få en reell inverkan eller handlar det endast om att positionera varumärket som en aktör som tar samhällsansvar?
Resumé insikt
Turbulens, skandaler och anklagelser om skadlig påverkan på demokratin. Det har varit fyra tuffa år för techjättarna, särskilt Facebook, sedan det amerikanska presidentvalet 2016. När vi tar ett samlat grepp om Facebooks försök att reparera sitt varumärke får krishanteringen kritik. Men vad spelar det för roll när plattformen bara fortsätter öka – både i annonsintäkter och användare?
Varumärke
När SAS la upp sin kampanj borde de varit redo för kritik. Att de dessutom valde att ta ner filmen gav kritikerna rätt och fick de som gillade budskapet att bli upprörda, det menar krishanteringsexperterna Frida Blom och Emma Blom.
Nyheter
Det senaste halvåret har vi på Resumé Insikt försökt bli virala i sociala medier, med blandad framgång. Viralskoleläraren Emma Blom är gäst i veckans podcast för att recensera hur det gått och inte minst för att tipsa om hur andra företag kan göra succé online.
Resumé insikt
Att som företag göra succé i sociala medier är lättare sagt än gjort. I ett halvår har vi levt, sovit och andats Facebook, Instagram och Linkedin – för affärens skull. Gamla sanningar har kastats omkull och vi har brottats med formuleringar, skapat videos och rådfrågat experter. Här är vad vi lärt oss, sammanfattat i Viralskolan.
Nyheter
Den massiva kritiken mot Facebooks hantering av desinformation har gjort att techjätten stramat åt sitt regelverk för annonser. Det innebär att allt fler ord klassas som "politiska" – vilket ställer till det för vissa annonsörer. Ett av bolagen som får det allt svårare att annonsera på plattformen är eljätten Fortum.
Opinion
Social Industriec sociala medier-expert och tidigare vd Emma Blom sammanfattar sina intryck från årets Almedalsvecka. Och hon är trött på paneldeltagare som refererar till digitalisering som något som är på väg att hända.
Opinion
Att Facebook tar stora kliv mot att bli en mer privat plattform kommer innebära att varumärken tvingas ställa om sina sociala medier-strategier. Ordentligt. Det skriver Emma Blom, business developer på Social Industries.
Media
GDPR, egen agendasättande journalistik och mjuka värden som hårdvaluta. Det kommer prägla det kommande året enligt Social Industries vd Emma Blom, Expressens redaktionschef Magnus Alselind och Åkestam Holsts copywriter Daniel Vaccino.
Helgintervjuer
Emma Blom är byrå-vd:n som hjälper varumärken att förstå den nya tiden. För Resumé berättar hon om hur man hanterar kritikstormar i sociala medier, varför reklambyråer är överbetalda och om att tvingas överprestera för att ta sig fram som kvinna.
Webb
Facebooks förändringar handlar om att optimera möjligheterna för kommersiella företag att marknadsföra sig via Facebook, vilket i sig är grunden till Facebooks fortsatta överlevnad, skriver Emma Blom, managing director på Patchwork Sweden, i en debattartikel.