Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Facebook annonsering på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Facebook annonsering.
Resumé insikt
I Facebook Ads Manager kan partierna rikta sina annonser. Vissa är självklara – att Miljöpartiet vänder sig till klimatintresserade och att Liberalerna riktar annonser mot skolan. Men listan rymmer också en hel del överraskningar. ✓ Vänsterpartiet säger nej till vinprovning ✓ Moderaterna satsar på aktier och lyxbilar ✓ Experten tror partierna skulle kunna göra bättre ifrån sig: ”Annonseringen är ganska basic.”
Medieval
I USA ser man annonspriser som stiger med 30, 40, till och med 70 procent. I Sverige har mediebyråerna märkt en tendens av ökande annonspriser – och trenden ser ut att fortsätta, samtidigt som effektiviteten blir lägre. ”Vi som annonsörer har under en längre tid blivit bortskämda av de algoritmer som erbjudits. Vi kan inte längre förlita oss på att dom erbjuder samma effekt som tidigare”, säger Screams sociala medier-ansvariga.
Nyheter
När aktionsgruppen Global witness skapade jobbannonser på Facebook visades de nästan enbart för män eller kvinnor baserat på vad som är ett stereotypiskt manligt eller kvinnligt yrke. ”Direkt sexistiskt”, säger Naomi Hirst på Global Witness.
Medieval
Varumärken som vill nå ut till sina kunder under pandemin stöter på problem från Facebooks AI. Det menar företrädare i branschen som nu undviker att annonsera på plattformen i rädsla för att bannlysas. ”Det finns en jätterisk att göra det,” säger Alexis Barnekow, vd på Chatflights.