Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Familjen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Familjen.
Kampanj
Sveriges Biografer vill göra biobesök till en del av friskvårdsbidraget – och lanserade en kampanj tillsammans med Familjen: ”Vi på Sveriges biografer anser att hälsobegreppet behöver vidgas”, säger Helena Eklund, marknadschef på Filmstaden.
Resumé insikt
Humoristiska filmer som porträtterade en problemfri bild av lån fick rött kort. Ett halvår efter Konsumentverkets krav på förändring har Sambla, Lendo, Zmarta och skruvat om marknadsföringen. ✓ Varumärket som trycker gasen i botten. ✓ Bröt med reklambyrån efter kritiken: ”Är en organisation i förändring” ✓ Bytte koncept – behöll ”Lendo Leif”.
Månadens print
Höga bensinpriser och sitta fast i en kö när man helst vill vara någon annanstans. Igenkänningen är stark i Familjens kampanj för SL: ”De flesta på kontoret öste på med egna hat-situationer.”
Nyheter
Med hjälp av AI-tjänsten Midjourney har Familjens kommunikationschef Karin Hamberg Stén skapat ett 80-talets Paris fyllt av svampar. Vad som började i ett hobbyprojekt ska under våren ställas ut på galleri. ”Det lite obehagliga i bilder som ligger nära verkligheten är mycket mer spännande än något man ser är genererat från en dator” säger hon.
Kampanj
I sin senaste kampanj vill SL utmana idén att bilen skulle vara det smidigaste sättet att resa i vardagen. Tillsammans med Familjen Sthlm har man tagit fram en kampanj som ska få bilister att tänka till både en och två gånger.
Kampanj
I höstens kampanj tillsammans med Familjen vinklar Folktandvården perspektivet inifrån och ut. Inifrån munnen alltså. Kampanjen är filmad från munnens insida för att belysa allt som våra tänder går igenom på daglig basis.
Kampanj
Många arbetsgivare känner sig osäkra att anställa långtidsarbetslösa. Arbetsförmedlingen erbjuder därför ekonomiskt stöd som förenklar anställningen. Ersättningen nystartsjobb har för somliga blivit en solskenshistoria, vilket Arbetsförmedlingen vill lyfta i sitt senaste kommunikationskoncept ”Hitta rätt”.
Kampanj
Den Irländska och amerikanska traditionen Halloween inträffar enligt tradition alltid den 31 oktober, i dag alltså. I slutet av 90-talet började en del butiker i Sverige att uppmärksamma högtiden, som har kommit bli en av de största helgdagarna för konsumtion.
Tävling
Stövlar, nummer, captchas och mystiska snipers. När Resumé frågar svenska kreatörer om hur vi kommer att prestera i Cannes Lions 2022 sätts hoppet till en rad uppmärksammade kampanjer från året som gått.
Strategi
Med skattebetalare som finansiärer och myndighetsuppdrag att uppfylla finns det risk att den offentliga sektorns kommunikation blir både slätstruken och torr. Men när Resumé frågar kreatörer med erfarenheten av den typen av jobb kommer en annan bild upp. ”Det gäller att vara kreativ inom de begränsningar som finns. Men personligen så gör den boxen mig mer kreativ”, säger Lia Merkel på Familjen.
Byråval
Med riskkapital i ryggen har Lovisebergs Råsaft målet att expandera utanför Sveriges gränser under 2022. Nu väljer varumärket väljer att anlita Familjen för att utveckla identitet och kommunikation. Ett första resultatet av samarbetet kommer att rulla ut under hösten.
Reklam
En tågresa bort från drömmar om gyllene ägg finns mottagarna av svensk reklam.
Resumés redaktion gav sig ut i Sverige för att ta reda på hur de som bor i våra hemorter påverkas av de enheter som vunnit i Guldägget 2022.
Här är resultatet.
Byråer
Pandemin har som bekant tvingat oss in i nya vanor – både hemma och på jobbet. Nu berättar ett gäng kreatörer och strateger om vilka punkter som är avgörande för att ett flexibelt arbetssätt ska fungera framåt.
”Jag har nästan känt mig lite övervakad hittills”, säger en kreatör som vill vara anonym.
Byråer
Med kommunikationsintensiva kunder i Kia och Region Stockholm växte Familjens byråintäkt med 21,6 procent till över 50 miljoner kronor förra året. Samtidigt ökade byrån vinsten med 42 procent. ”Många av våra kunder har valt att fortsätta satsa”, säger vd:n Sofia Austern Björkman.
Reklam
Knapp tid har lett till att Region Stockholm, Vårdguiden 1177 och Familjen valt bort ljudet för majoriteten av reklamfilmerna som visas online och i tv, trots att flera studier visar att ljudlös film leder till sämre effekt. ”Kan vi kapa processen med så lite som en dag har vi vunnit mycket”, säger Region Stockholms kommunikationsdirektör Katarina Winell.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Resumé insikt
Efter ett år med kreativitet i karantän – med distansarbete, sinande finanser, förändrade processer och osäkra kunder – börjar vi se ljuset i tunneln. Men finns det anledning att oroa sig för att kreatörens förändrade förutsättningar kommer påverka nivån på den lovprisade svenska kreativiteten?
”All kreativitet har runnit ur mig”, säger Martin Ringqvist, creative director på Oatly, om hur han känner sig efter en vanlig dag av Teams-möten.
Han får medhåll av branschkollegorna som också tipsar om hur de trots allt hittar kreativiteten i en exceptionell tid.
Byråer
Medan coronapandemin har fått många annonsörer att dra i handbromsen har behovet av information från det offentliga Sverige varit exceptionellt högt. Resumé har gått igenom fakturorna från byråerna som guidat ett Sverige mitt i en pandemi.
Kampanj
Tillsammans med byrån Familjen trissar Kia upp stämningen inför lanseringen av kampanjen för Kia Sorento Plug-In Hybrid. Nu har bilmärket släppt en teaserkampanj som hintar om ett samarbete med Mando Diao och en helt nyskriven låt.
Kampanj
I veckan får 15 000 ungdomar hem Mönstringshandboken i brevlådan. Boken är en nyhet från Rekryteringsmyndigheten och ska informera om värnplikten samt berätta hur mönstringen går till – återigen har myndighetens byrå Familjen tagit hjälp av AR.
Månadens film
Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks ”The Tower” tar i överlägsen stil hem senaste omgången av Månadens film. På andraplats kom King och Clas Ohlson medan bronsplatsen kneps av Familjen och Stockholm och Vatten och Avfall.
Media
Krisande TV4-programmet Så mycket bättre har tappat en miljon tittare sedan premiären då Ola Salo hade sin dag. Krisplanen är nu att ge mer tv-tid till Carola. Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson hyllar leksaksjätten Toys R Us julkatalog eftersom man vänder på stereotypa bilder av pojkar och flickor. Tv-kocken Per Morberg tjänar 14 miljoner kronor mer än tvåan på listan över landets tv-kockar Leif Mannerström. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Reklam
Daniel Vaccino och Joakim Khoury är regissörduon bakom Familjens nya musikvideo. Duon som till vardags jobbar på reklambyrån DDB med kunder som Försvarsmakten, Bonniers Konsthall och Zoegas berättar om idéen bakom musikvideon för Resumé.
Reklam
Sveriges Annonsörer har valt Familjen som ny byrå efter en pitch.
– Kompetensen inom webben och sociala medier är en stor tillgång för oss som till stor del kommunicerar med våra medlemmar och andra intressenter via webbplatsen, säger Elisabeth Thörnsten, informationsansvarig på Sveriges Annonsörer.