Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Film på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Film.
Media
I kortfilmen ”Vem vill vara din vän när du tappat glansen” spelar Håkan Hellström tränare till Mezzi, Zlaatan, Ronaldå och två Bæckhams."Han har pushat oss att våga göra en film som ingen artist av hans storlek skulle våga göra".
Helgintervjuer
Efter två guldpalmer i Cannes står Ruben Östlund på toppen. Han om någon vet att nästa steg i mediedramaturgin är att många kommer försöka knuffa ner honom. I snart åtta år har 500 Stockholms pr-konsult Johanna Strand hjälpt stjärnregissören hitta pr-grepp som sticker ut och forma en ny mediebild. För Resumé berättar duon om: ✓ Kritiken mot filmindustrin: ”Metoderna funkar inte”. ✓ Kommunikationsstrategin. ✓ ”Kul när folk blir upprörda över spoilergrejen”. ✓ Hur reklambranschen lärde honom att pitcha.
Kampanj
För att väcka nyfikenhet för kvalitetsfilm och locka tillbaka publiken till biograferna arrangerar Stockholms filmfestival ett marathon, där vinnaren är den som klarar av att se flest timmar film under ett dygn. Eventet är ett samarbete mellan Stockholms internationella filmfestival och reklambyrån King.
Guide
Filmproduktionerna ska vara snabba och billiga – och samtidigt fler till antalet. En ekvation som inte är helt enkel att lösa. I en do-it-yourself-guide berättar Volts byråproducent Fabian Mannheimer om hur man kan göra för att lyckas med själva filminspelningen.
Guide
Filmproduktionerna ska vara snabba och billiga – och samtidigt fler till antalet. En ekvation som inte är helt enkel att lösa. I en do-it-yourself-guide berättar Volts byråproducent Fabian Mannheimer om hur man kan göra för att vara kostnadseffektiv.
Resumé insikt
När folket själva får välja sin favoritreklam är en sak tydlig: många av kampanjerna som får högst poäng kommer aldrig någonsin att vinna Guldägg. Inga krusiduller – här dominerar svenskhet, enkla budskap och julreklam. Vi listar folkets mest gillade reklam under 2019 och jämför det med den som vinner reklampriser.
Resumé insikt
Byråer plöjer ner stora resurser på att göra casefilmer till tävlingar av olika slag. Detta till ingen nytta, visar det sig. När Resumé Insikt går igenom alla inskickade bidrag till Månadens kampanj i år syns det tydligt: poängskillnaden är högst marginell mellan de med casefilm och de utan.
Nyheter
Saatchi & Saatchis creative director Gustav Egerstedts reklamprojekt fick nobben. Det blev en kortdokumentär i stället, filmad med smartphone. "Skyll er själva om ingen kommer" har premiär på en festival i Denver om två veckor.
Reklam
I ett experiment fick fem personer med hektiska yrken spendera tre dygn på en ö i Dalsland. Visit Sweden och Turistrådet Västsveriges initiativ The 72 Hour Cabin har redan fått internationellt genomslag. Nu lanseras en dokumentär och en kampanj kring studien.
Media
SVT väljer att presentera källor efter kritiken mot "Kvinnorna på Fröken Frimans tid", fejknyheterna låg inte bakom valet av Donald Trump visar ny studie och så gynnar Google de egna produkterna i sökningar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.