Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Filmstaden på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Filmstaden.
Resumé insikt
”Vi har inget alternativ”.
Så säger IAB:s vd Kenneth Danielsson om att annonsörer måste gå konsumentens upplevelse av dålig reklam till mötes.
Branschexperterna skriver under på en reklamtrötthet som hotar effekten.
Resumé insikt
Lågkonjunktur, krig och post-pandemi. Kriserna avlöser varandra och det enda som är säkert är att konsumenternas beteende är osäkert. Resumé har i en stor enkät låtit 16 marknadschefer berätta om sina största utmaningar i höst, hur de tänker tackla dem, hur de tror att kundernas beteende kommer att förändras och vilka nya krav det rådande läget ställer på byråerna. ”Våra samarbetspartners måste ta ansvar för de mycket tuffa tider vi upplever – det är en dealbreaker för oss”, säger Tove Virding, marknadschef på Stronger. Läs hennes – och 15 andra tungviktares – analys här nedan.
Nyheter
Att det blåste upp till storm kring Filmstadens godisförbud var det få som missade i veckan. Nu släpper analysföretaget Meltwater siffror som visar att vindarna uppnådde orkanstyrka på Twitter. ”Människor är chockade”, säger Frida Fors Wallsbeck på analysföretaget.
PR
När Filmstaden i veckan förbjöd besökare att ta med sig sitt eget godis till bion rasade människor på sociala medier. Sen rasade kolumnisterna på landets tidningar. Nu förklarar landets främsta krishanterare vad som gick fel – och vad Filmstaden borde ha gjort.
Morgonsvepet
Den kinesiska plattformen har blivit annonsörernas bästa kompis, Filmstadens godisförbud sågas som ”total pr-katastrof” och Elon Musk tar INTE plats i Twitters styrelse. Det och mer i morgonsvepet.
Media
Medan biograferna till stor del har varit stängda har spelplanen för filmindustrin ritats om. För Filmstaden har en egen streamingplattform aldrig varit en diskussion. Enligt marknadschefen Carolin Högmyr är det i stället kommunikationen som ska lyfta fram det unika i upplevelsen: ”Vi behöver bli ännu bättre på att paketera vad det innebär att gå på bio”.