Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om FLX på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om FLX.
Kampanj
För att väcka nyfikenhet för kvalitetsfilm och locka tillbaka publiken till biograferna arrangerar Stockholms filmfestival ett marathon, där vinnaren är den som klarar av att se flest timmar film under ett dygn. Eventet är ett samarbete mellan Stockholms internationella filmfestival och reklambyrån King.
Nyheter
UPPDATERAD. En person anklagar produktionsbolaget FLX för bristande rutiner kring coronaprovtagning i samband med inspelningen av en Amazon Originals-serie, i ett tips till IVO. Men enligt produktionsbolaget kommer uppgifterna från en person som saknar insyn.
Tävling
Daniel Hallbergs framgångar är många. Men att ha regisserat en Grand Prix-vinnande kampanj känns lite extra. Här berättar han om spelet bakom filmen, scenerna som klipptes bort, Skarsgårds köttreaktion och hur de prankade folk att tro att de åt människokött.
Kampanj
Oscar Zia har många bollar i luften, nu dyker han upp i Granngårdens nya programserie ”Väx upp för fan” där tittaren får följa Oscar Zia i jakten på ett mer jordnära liv. Bakom idé och koncept står Granngårdens huvudbyrå Chiffer.
Kampanj
Den 24 april öppnar Gröna lund för säsongen, den 27 mars är det premiär för nöjesparkens reklamkampanj som i år har en nyhuvudrollsinnehavare – en utomjording. I reklamfilmerna får vi följa utomjordingens dag på tivolit.
Nyheter
Drygt ett år har gått sedan Bonnier köpte in sig i Felix Herngrens produktionsbolag FLX. Nu vittnar en färsk årsredovisning om hur mycket mediekoncernen betalat – och Felix Herngren ser ut att kammar hem storkovan i affären, skriver Breakit.
Makro
Coronakrisen har drastiskt ritat om i produktionsbolagens scheman, som i vissa fall fått bokningarna att rasa med 50 procent. Resumé har pratat med BRF, Bacon, Giants & Toys och FLX om hur de tar sig igenom krisen. ”Håller det på i upp till åtta månader kommer det att vara förödande för branschen”, säger Martin Ronström, managing director och exekutiv producent, B-Reel Films.
Reklam
Hemköp har hämtat hem det kreativa ägandeskapet som tidigare låg hos Åkestam Holst till sin nystartade inhousebyrå, som sjösatts med hjälp av Cogs Creative. I dag påbörjar Hemköp nästa kapitel med kommunikationskonceptet "Från en matälskare till en annan", framtaget för alla kanaler.
Folk på väg
Den mångfaldigt prisbelönte copywritern Johan Holmström är den senaste delägaren att lämna Forsman & Bodenfors. Hans sorti från byrån kommer efter nio år. Nu kommer han att frilansa, bland annat genom skriva manus för produktionsbolaget FLX.
Helgintervjuer
Hon var stjärnan i Sveriges kanske mest kultförklarade tonårsdrama. Nu regisserar Alexandra Dahlström fiktion på egna ben och reklamfilmer för FLX. För Resumé berättar hon om värdet med att stå vid rodret – och varför kvinnors gemenskap är ett återkommande motiv i hennes verk.
TV
Gänget bakom Solsidan ska göra en ny komediserie åt TV4. Regissör är Felix Herngren som driver produktionsbolaget FLX. - Vi är fascinerade av det som händer när tre generationer ska dela hushåll under semestern. Det är en källa till både kärlek och konflikter som jag tror att många kan känna igen sig i. Det ska bli jättekul att gräva extra djupt i semestertider, sommaridyll och jobbiga grannar, säger Felix Herngren.
TV
45 år gammal bröt Christer Garell upp med allt. Han lämnade det bekväma reklamlivet och flyttade till Vancouver för att skriva långfilmsmanus. Två år senare kom han tillbaka till Sverige – pank och utan bostad. Nu är han aktuell med serien Boy Machine som har premiär på TV4 nästa helg.
Media
En 80-åring körde på en vakt som spärrade av inspelningsplatsen till Hundraåringen, Twitter-grundaren skiter fullständigt i att Instagram nu är större än mikrobloggen och ett företag i Jönköping fälls för könsdiskriminerande reklam. Läs fler nyheter i Morgonsvepet.
Helgintervjuer
Ylva Axell bildade succébolaget FLX tillsammans med Felix Herngren. Men efter alla framgångar, bland annat med Solsidan och mängder av hyllade reklamfilmer, hoppade hon av. – Jag bestämde mig för att ägna mig åt mina tre barn och leva ett liv där inte jobbet, telefonen och dator var närvarande 24 timmar om dygnet, säger säger Ylva Axell som nu är tillbaka – som chef för prisade produktionsbolaget Bacons nystartade verksamhet i Sverige.
TV
TV4:s storsatsning ”Welcome to Sweden” blev så sågad att huvudrollsinnehavaren Greg Poehler började näthata TVdags recensent Kjell Häglund. Nu ska serien räddas av nya manusförfattare – rutinerade Ulf Kvensler, Great Works-grundaren David Sundin samt Bente Danielsson. Det skriver TVdags.
Reklam
Finnair vill få svenskarna att flyga den rakaste vägen till Asien och använder komikern André Wickström från "Solsidan" och skådespelaren Nicklas Engdahl från "Återträffen" för ändamålet. Teem ligger bakom själva konceptet och idén, medan FLX-regissören Måns Herngren har producerat reklamfilmerna.
Helgintervjuer
I nästan hela sitt yrkesverksamma liv har FLX:s reklamfilmschef Cornelia Opitz jobbar med humor och reklam. För Resumé berättar hon om vad som kännetecknar en bra reklamfilm, bristen på kvinnor i branschen och hur det kändes att växa upp med öknamnet Lopp-Luella.
Media
Felix Herngrens bolag, FLX, fick in förre Jarowskij-vd:n Pontus Edgren, Lowe Brindfors förre cd, Niclas Carlsson, och Bonnier Growth Media som nya delägare för cirka ett år sedan. Räkenskaperna för FLX Tvåpunktnoll och FLX tv AB visar nu att man har full vind i seglen. FLX Holdingbolaget Stockholm Showrunners delar ut 5,2 miljoner kronor till aktieägarna.
Reklam
Micke Lindgren blir ny reklamfilmsregissör på Felix Herngrens bolag FLX. Han ligger bakom framgångar som ”Tingeling”, ”Kontoret säsong 2” och ”Bögarnas Fel” med Grotesco-gänget. Han har redan gjort Coop-filmer ihop med Forsman & Bodenfors.
PR
Småländska Elitfönster är samarbetspartner i filmatiseringen av Jonas Jonassons succéroman ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Filmen är regisserad av Felix Herngren och har premiär på juldagen. Filmen produceras av Nice FLX.
TV
Dallas-stjärnan Patrick Duffy är i Stockholm för inspelningarna av TV4:s kommande internationella humorserie ”Welcome to Sweden”. – Jag hoppas att det ska bli riktigt bra, det är en riktigt, riktigt välgjord serie, säger han till Expressen.
Media
Swedishness-sketchen för Eurovision har nått stora framgångar på Youtube. Klippet har i skrivande stund nära 900 000 klick.
– Förutom vinnarlåten är det väl det mest spelade klippet från Eurovision, säger Pontus Edgren, vd på FLX som står bakom sketchen.
Media
Den franska filmdistributören StudioCanal har köpt filmrättigheterna för Jonas Jonassons roman ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. FLX och Nice Drama producerar filmen och avtalet omfattar Frankrike, Storbritannien och Australien.
Media
Produktionsbolaget FLX har knutit till sig toppnamnen Michael Storåkers och Ulrika Saxon till styrelsen för att öka trycket. FLX vd Pontus Edgren menar att affärsklimatet för produktionsbolag är extra gynnsamt just nu: – Branschen är i större förändring än någonsin. Antalet potentiella köpare och samarbetspartners är fler än vad vi är vana vid i en traditonellt sett köparens marknad, med alltifrån globala aktörer som Netflix och Amazon till svenska United Screens och kvällspressens webb-TV satsningar, säger han.
Media
Grundaren av Storåkers, Michael Storåkers, numera vd för Bukowskis går in som ordförande i Felix Herngrens produktionsbolag FLX Tvåpunktnoll. Vd:n för Bonnier Growth Media, Ulrika Saxon, går in som ledamot i bolaget. TV4-gruppens tidigare ordförande Torsten Larsson lämnar styrelsen.
TV
Felix Herngrens produktionsbolag FLX har fått i uppdrag av SVT att producera humor till Eurovision Song Contest i Malmö. Herngren tar hjälp av bland annat Fredrik Lindström för att visa svenskarnas särdrag för 100 miljoner tittare. Aktuella namn för inspelningen är även Henrik Schyffert, Anna Blomberg, Måns Möller, Rebecka Teper och Björn Gustafsson.
Reklam
Igår, onsdag, stod det klart att Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren och Lowe Brindfors före detta cd, Niclas Carlsson, går till Felix Herngrens produktionsbolag FLX. Niclas Carlsson ligger bakom stora reklamsuccér och nu berättar han varför han valde att lämna reklambranschen efter nära 20 år där.
Media
UPPDATERAD Felix Herngrens produktionsbolag, FLX, tar in Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren som ny vd. Lowe Brindfors fd cd Niclas Carlsson får rollen som kreativ producent. Tillsammans med Bonnierägda Nordic Broadcasting blir de nya delägare i bolaget: – Som kreatör tycker man att det är kul att växla mellan olika former. Så nu breddar vi verksamheten och skapar egna affärsområden för att kunna locka de allra bästa kreatörerna, säger Pontus Edgren.
Media
Gustaf Åkerblom har inte träffat sin flickvän sedan i somras. Inför hennes födelsedag kontaktade han Fredrik Reinfeldts stab för att se i fall de kunde överlämna ett paket. "En skitbra grej", svarade statsministern som i går levererade paketet till flickvännen. I dag får händelsen uppmärksamhet i både Expressen och Aftonbladet. – Det var inte min intention att det skulle bli så här stor uppståndelse. Det var Moderaterna som tog tillfället i akt, säger Gustaf Åkerblom till Resumé.
Reklam
Värvad – av sin lillebror. Nu berättar Måns Herngren om hur det blir att jobba med Felix på produktionsbolaget FLX. – Felix är fantastiskt duktig på det han gör och jag är väldigt stolt över honom, säger Måns Herngren till Resume.se.