Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Foodora på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Foodora.
Resumé insikt
På fem år har 20 digitala bolag ökat sina investeringar i tv och utomhus med 49 procent. Samtidigt finns det de som avstår helt, visar siffror från Kantar Sifo. ”Många stirrar sig blinda på digital marknadsförings påstådda förmågor”, säger Foodoras marknadsdirektör Mika Messa. ✓ Så rustar bolag som Foodora, Meds och Lyko i traditionella medier ✓ Här är miljardbolagen som avstår helt ✓Stora diskrepansen mellan konkurrenterna
Strategi
Resebolagen har drabbats hårdast av pandemin. Utkörningstjänster som Foodora och Bolt Food tillhör en av de branscher som gynnats mest. Slopade restriktioner innebär nya utmaningar för de båda. Vi har tagit ett snack med dessa aktörer för att ta reda på hur de tänker inför omställningen – och hur de ska få ut så mycket pang för pengarna som möjligt givet fortsatt åtstramade reklaminvesteringsbudgetar.
Opinion
”Jag hoppas vi kan mota olle i grind för att undvika en fördummande algoritmbaserad syn på måltider och inte försumma den allmänbildande och socialt stimulerande krogmiljön”, skriver frilanscopywritern och skribenten Marcus Ekemar med anledning av den stegrande hemkörningstrenden under pandemin.
Resumé insikt
Lyko, Kungliga Operan, Foodora, Blocket, Polestar och Unionen är varumärken som gjort avtryck med sin marknadsföring. Vi har tagit reda på hur finalisterna i Årets Marknadsavdelning arbetar för att skapa framgång internt och externt.
Kampanj
Foodoras nya samarbete med racerstjärnan Mikaela Åhlin-Kottylinsky ska främja jämställdhet i tech-branschen. Under året kommer hon att leverera mat åt Foodoras kunder. ”Jag ser gärna fler samarbeten där vi lyfter fram framstående kvinnor”, säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.
Medieval
Efterfrågan på hemkörningstjänster ökar, för bolag som Foodora och Mathem är marknadsföring en fråga om balans orostider. – All kommunikation ses över löpande, säger Foodoras marknadschef Mika Messa till Resumé.
Varumärke
I höst har Delivery Hero valt att avveckla två varumärken och flyttat in verksamheterna i Foodora. För Resumé berättar marknadschefen Mika Messa om strategin som fått bolaget att välja bort den största aktören Onlinepizza.