Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Forsman & Bodenfors på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Forsman & Bodenfors.
Byråer
Forsman & Bodenfors stänger böckerna för 2022 med en omsättning som ökar med tre procent och en byråintäkt som minskar med tre procent för hela koncernen. Rörelseresultatet faller med nästan 27 miljoner och byråintäkten minskar med tio miljoner.
Kampanj
Frank kultur, kärlek, bakelser. Häagen-Dazs nya kampanj sätter strålkastarljuset på fransk elegans och de nya smakerna som utvecklats tillsammans med Pierre Hermé. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.
Reklam
Resumé har kartlagt vilka som fått flest guldägg genom tiderna. 13 kreatörer hamnar på topp sju. På delad femteplats står Martin Ringqvist, Leon Nordin och Kurt Lundkvist med 16 guldägg vardera.
Månadens idé
Juryn utsåg tre relativt olika vinnare i Månadens Idé, efter lång överläggning vann Forsman & Bodenfors ”The Shuffle Ticket”. Konsertbiljetter till ett relativt lågt pris, till ett okänt evenemang.
Byråer
På kort tid har Forsman & Bodenfors tappat tunga uppdragsgivare och meriterade medarbetare. Nu presenterar byrån en rad förändringar. Det rör sig om en drös nya kunder, expansion till Storbritannien och en ny organisation.
Reklam
Efter varsel, kundtapp och partners som slutat står det klart att fem mycket meriterade medarbetare lämnar F&B, däribland medgrundaren Jonas Enghage. Nu lyfts intern kritik kring hur ledningen har hanterat varslen.
Reklam
Hur unik är en idé? Frågan är central i Guldägget – vars jury även i år väljer att utesluta hyllade bidrag på grund av de har varit för lika tidigare idéer.
– Ibland är likheterna mellan kampanjer helt oavsiktliga – ibland inte, säger ordförande Johan Pihl.
Byråer
Efter kundtapp och varsel kommer nu en ny våg av avhopp på Forsman & Bodenfors. En rad erfarna kreatörer, projektledare och chefer har lämnat byrån de senaste månaderna. De senaste namnen är två stjärnkreatörer med Grand Prix i Cannes Lions på meritlisan.
Byråer
Kampanjerna har blivit belönade, men de senaste åren allt färre. Forsman & Bodenfors relation med Volvo präglas av en viss skepsis, enligt källor till Resumé. Resumé benar ut vad som har hänt med det en gång så framgångsrika samarbetet.
Månadens design
Coldplay, Lollapalooza, First aid kit eller Depeche mode? Med Shuffle ticket vet du inte vem du kommer se, bara att en konsertupplevelse väntar. Forsman & Bodenfors tar hem den första omgången av Månadens design tack vare den skrapbara konsertbiljetten, skapad för Live Nation och Luger.
Strategi
Den ständiga kanaltillväxten och förändrade konsumentbeteenden driver fram nya lösningar. Här förklarar OMG, Åkestam Holst, Drum, Publicis Groupe, Nord DDB och Forsman & Bodenfors de senaste årens förändring av erbjudandet – och hur de behåller sin spets. ✓ Så gör det skillnad för affären. ✓ Riskkapitalet inte längre rädda för reklambranschen. ✓ ”Kan kombinera olika lösningar med samma insiktsplatta”.
Byråval
Ett av Sveriges största reklamkonton ska inom kort presentera Åkestam Holst som ny reklambyråpartner, enligt Resumés källor. Därmed bryter de med Forsman & Bodenfors efter sju års samarbete. Flera av Sveriges största byråer har varit med i processen.
Kampanj
Konsertarrangörerna Live Nation och Luger släpper tillsammans en ny typ av biljett – en skrapbiljett som ger en slumpmässig konsertupplevelse. Bakom idén ligger Forsman & Bodenfors.
Byråval
Lyxhotellkedjan Mandarin Oriental väljer Forsman & Bodenfors som huvudbyrå efter att ha samlat varumärke, social design, prestationsmarknadsföring och medietjänster inom Stagwell-gruppen, som Forsman & Bodenfors är en del av. Mediebyråpartner blir Assembly.
Byråval
Forsman & Bodenfors ska utveckla ett strategiskt kommunikationskoncept för varumärket nästa år. Bakom Apoteas satsning på mer varumärkesbyggande kommunikation ligger råd från en ”Mr. X”, berättar Pär Svärdson.
Tävling
Excellence Awards anordnas av tyska Quadriga och belönar kommunikationsinsatser baserat på strategi, innovation och kreativitet, genomförande och resultat och effekt. I den senaste upplagan belönas bland annat Gullers grupp och Wenderfalck.
Strategi
Enligt en färsk studie från System1 finns det stor anledning för varumärken att våga hålla i sin kommunikation lite längre. Resultatet visar nämligen att kampanjeffekten inte avtar med tiden. ”Chansen att få till något så uttjatat att det skapar en negativ effekt är i stort sett omöjligt”, säger Nils Andersson Wimby, head of creative and media på If.
Kampanj
Craft och Forsman & Bodenfors lanserar en tjock bok om löpning, med tips från experter. Men tipsen är enklare än vad man kanske tror. ”Efter att ha varit i branschen i över 40 år har vi öst in allt vi lärt oss om hur man blir en bra löpare i den här boken,” berättar Crafts head of brand Niklas Moberg.
Resumé insikt
Vilka äger Sveriges byråer anno 2022? Vilka har slukats upp eller gjort gemensamma satsningar? Och hur går affärerna efter uppköpen – egentligen? Resumé Insikt har sammanställt en nätverkskarta med över 30 storägare i den svenska byråbranschen.
Kampanj
Stora Enso väljer Forsman & Bodenfors som sin nya kreativa byrå för deras träprodukter för byggnation. I deras första kampanj tar de sig an Europas skolbrist samtidigt som de lanserar sitt nya varumärke Sylva by Stora Enso – ett nytt koncept för att få byggindustrin mer hållbar.
Byråval
Forsman & Bodenfors tappar Västtrafik efter 14 års samarbete. Uppdraget som ny reklambyråpartner går till BBDO Nordics som lade sig lägst i pris av alla anbudsgivare.
Byråer
Det behövs egentligen inga fler reklambyråer, konstaterar Adam Ulvegärde och André Brink. Ändå lanserar de Ape_CC, systerbyrå till New Land. Med duons bakgrund på Forsman & Bodenfors och Universal, samt inspiration från produktionsbolagens affärsupplägg, hoppas de skapa mer agila och effektiva kreativa processer.
Byråer
I Forsman & Bodenfors kampanj för Peas of Heaven kunde konsumenten beställa hem frön. Nu visar sig greppet vara snarlikt Mischiefs kampanj för Alphafoods som lanserades mer än ett år tidigare. ”Det visuella och namnen är störigt lika”, säger F&B:s ad Karl Risenfors.
Media
Inför helgen uppmärksammar Resumé Passion labs grundare Niklas Turner Olovzons spänningsroman Isberg, Forsman & Bodenfors podd och integrationsprojekt samt Ocean Outdoors podcast om kreativ utomhusreklam.
Kampanj
Med en ny global kampanj vill Electrolux inspirera konsumenter att hitta nya sätt att behålla sina kläder längre. Som en del av kampanjen har vitvarujätten samarbetat med designduon Rave Review, och tagit fram en kollektion tillverkade av kasserade plagg.
Resumé insikt
Vem vinner och vem försvinner? Resumé Insikts årliga jättekartläggning av 200 byråers bokslut visar på en hel del oväntade vändningar:
✓ Reklambyråerna: Så mycket har F&B krympt sen 2018
✓ Pr-byråerna: Jätteras för Prime, Kekst CNC och Rud Pedersen
✓ Contentbyråerna: Starka år för jättarna
✓ Designbyråerna: Grow rasar trots breddat erbjudande
✓ Digitalbyråerna: Storbyråernas revansch
✓ Eventbyråerna: Full fart framåt
✓ Pandemins slägga mot de mindre byråerna
✓ Byråerna som växte mest 2021
✓ Vinnarna och förlorarna i alla byrånischer
✓ Interaktiva tabeller – jämför själv.
Nyheter
Forsman & Bodenfors första kreativa byrån i världen som belönas för jämställd lönesättning. Byrågruppen har inga löneskillnader på kontoren runtom i världen och får därför en certifiering av Fair pay workplace.
Byråer
Forsman & Bodenfors kampanj ”Cards of Qatar” för Blankspot sätter ljuset på de migrantarbetare som fått sätta livet till i byggnationerna inför fotbolls-VM. Men redan 2017 tävlade tre Berghs-studenter i den internationella reklamtävlingen Young Ones med en mycket snarlik kampanj, kallad ”The red-carded rights”.
Krönika film
Trots att mobilen är huvudkanal och där reklamfilmsberättandet utvecklas prisar vi som jury de traditionella TV-spottarna. Frågan är varför. Det skriver vikarierande juryordförande Pontus Thorén, copywriter på Forsman & Bodenfors.
Kampanj
Västtrafik en ny digital tjänst som visar vilken badplats i Västra Götaland som har bäst väder – och hur man tar sig dit med kollektivtrafiken. Forsman & Bodenfors ligger bakom kampanjen.