Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Fredrik Jerlov på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Fredrik Jerlov.
Opinion
Scream-strategen Fredrik Jerlov vet att han är naiv men kan inte undgå att tänka på kommunikationens möjligheter att bidra till samhällsförändring. ”Jag har själv påverkat politiker genom reklam rörande allt från mer resurser till kultur – till mer jämställdhet – till mer liberalism – till mer kollektivtrafik”.
Opinion
”Vi behöver göra mer och bättre reklam för reklam. Vi måste förklara att reklam handlar om investeringar, inte utgifter. Vi måste visa hur kreativitet utgör hävstången som flerdubblar ROI. Vi måste finna alternativen till det kortsiktiga och konverteringsdrivna och uppträda som det vi faktiskt är”, skriver Scream Göteborgs strateg Fredrik Jerlov i en krönika.
Opinion
Med det ökade behovet av strategier som baseras på data blir det med mediebyrån som kunden formulerar sin brief i framtiden. Och det är inte alls dåliga nyheter för reklambyrån, skriver reklammannen Fredrik Jerlov som efter några månader på Scream blivit än mer övertygad om reklambyråernas viktigaste konkurrensfördel.
Opinion
Fredrik Jerlov gör sig redo för en återträff med kollegerna på reklambyrån som bar hans namn och minns en arbetsplats där folk arbetade för mycket, med bristande processer och godtycklig lönesättning. ”Det var en annan tid och vi var förstås inte ensamma”.
Opinion
Copywritern och byrågrundaren Fredrik Jerlov vill nyansera Björn Rietz senaste krönika som handlar om att han minns när han själv var ”gammal och sur” i sina yngre dagar. ”Lika bra, möjligen ännu bättre, är att minnas också när vi var unga. Hur vi såg på de äldre då hjälper oss att se oss själva nu”, skriver Fredrik Jerlov.
Ledarskap
När Fredrik Jerlov grundade reklambyrån Truth var ambitionen att göra allting annorlunda från dag ett. Tio år senare delar byråveteranen med sig av sina lärdomar av misslyckandet: ””I efterhand var det mycket vi kunde gjort annorlunda”.
Opinion
Tvisten mellan Nord DDB och Forsman & Bodenfors sätter fokus på branschens fåfänga. Kanske är det dags att anamma en inställning om att starka idéer kan köpas, säljas och återanvändas? Det skriver Fredrik Jerlov, konsult på Rud Pedersen och tidigare vd för reklambyrån Jerlov.
Opinion
"Tekniken gör livet lättare för konsumenten, men marknadsföraren måste finna en modern strategi för differentiering. Den finns inte i läroboken. Mer sannolikt i ett partiprogram" skriver Fredrik Jerlov, tidigare vd på reklambyrån Jerlov.
Opinion
Är göteborgsreklamaren mer av en lagspelare än sin Stockholmsbaserade motsvarighet? Och spelar kulturskillnader mellan de två städerna någon roll? "Ingen vill se en skillnad. Men den finns där." skriver Göteborgaren och tidigare byrå-vd:n Fredrik Jerlov.
Reklam
Nystartade Truth är i rekryteringstagen.
Under tre dagar kommer man att ”speed-dejta” ett 70-tal potentiella medarbetare. – med minst sagt varierande bakgrund.
– Vi har träffat präster och brandmän, säger Fredrik Jerlov, en av Truths grundare, till Resume.se.