Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Granskning på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Granskning.
Resumé insikt
Med hjälp av aggressiv influencer marketing har bolag som Lyft, Volt och Zyn gjort ”vitt snus” till en livsstilsprodukt bland unga. Resumé Insikts kartläggning visar hur många barn som nås av budskapen – trots att snusbolagens egen överenskommelse förbjuder det. På bara några år har andelen högstadietjejer som snusar sjudubblats och bolagen har fått kraftig kritik för sin marknadsföring. Men snart kommer lagen som sätter stopp för allt.
Resumé insikt
Okända varumärken till skyhöga priser. Värdet på skönhetsboxar som Glossybox slår i taket, men produkterna kan vara rent bedrägeri. Resumé går till botten med vad det är man egentligen överraskas med i brevlådan varje månad. Frågan är: Luras kunderna att tro att de får exklusiva produkter? ✔️ Dermatologen: ”Du hittar bättre produkter för 100 kronor på Apoteket” ✔️ Entreprenören som handlar i bulk från Alibaba ✔️ Massanmälningar till Konsumentverket.
Resumé insikt
Med hjälp av upptrissade priser på billiga produkter höjer bolag som Glossybox och Goodiebox värdet på sina boxar, något som kan bryta mot marknadsföringslagen. Själva menar de att de inte gjort något fel och att kunderna är nöjda.
Resumé insikt
En plats högt upp på Sustainable Brand Index-listan är en fjäder i hatten för många bolag. Men det är inte alla som lyckas. Hos bolag som profilerat sig inom hållbarhet är bara en av tre hållbarhetschefer utbildade i ämnet. En vanlig väg till positionen är en karriär inom kommunikation och marknadsföring, visar Resumés och Aktuell Hållbarhets kartläggning.
Podcast
Rickard Lyko, vd på skönhetsjätten Lyko, säger i vår podd att deras tidigare betygsmetoder kan ha varit vilseledande. Han berättar också om att de fick erfara nättroll, om krishanteringen på LinkedIn och varför de måste fortsätta testa för att inte bli en ”rädd organisation.”
Sociala medier
I så kallade hypegrupper på Facebook utbyter medlemmarna följare, likes och kommentarer för att driva upp engagemanget på sina konton i sociala medier. Något som de annonsörer Resumé Insikt varit i kontakt med är kritiska till. Nu säger Facebook att upplägget bryter mot bolagets regler.
Resumé insikt
Social media queens, The hype house och Like 4 like. Det är några av de otaliga grupper som syftar till att boosta engagemang, följare och lajks i sociala medier. Genom att vädja om tillväxt kan algoritmer, personer och varumärken manipuleras att tro att ett konto är mer populärt än vad det egentligen är. I värsta fall lägger annonsörerna pengar på luftslott. Vi berättar om de okända hypegrupperna, där de största vi hittar har en kvarts miljon medlemmar.
Resumé insikt
Det finns bara en enda dom som behandlar influencer marketing. Besluten hos Reklamombudsmannen är fler, men där slipper influencern sanktioner. Det gör att till exempel Isabella Löwengrip fällts tio gånger utan att förändra sitt beteende. Med få statuerande exempel – hur ska problemen då någonsin kunna lösas?
Resumé insikt
Endast en annonsmärkte Resumé Insikts stjärt – trots att vi betalat pengar för publicering. Vi kontaktar fyra jurister för att ta reda på om reklammärkning krävs eller inte. Men ingen av dem kan ge ett tydligt svar. Hur ska då influencers och annonsörer veta vad som är rätt och riktigt?
Nyheter
Enligt uppgifter till Resumé kan så mycket som 10-15 procent av vissa mediebyråers intäkter komma från dolda kickbacks hämtade från mediebudgetar. Detta trots att uppläggen bryter mot branschorganisationernas stadgar. "Det finns i princip ingen som är ren", berättar en källa.
Nyheter
I princip över en natt ökade Aftonbladets tv-siffror med 300 procent. Hur är det möjligt? Resumé Insikt grottade ner sig i siffror och hittade en berättelse om hur nya spelare och autostarter förändrat spelreglerna för mätsystemen.
Resumé insikt
50 procent kan gå till influencernätverken vid samarbeten. Influencers och pr-byråer ifrågasätter nu om arvodena är rimliga. Resumé Insikt kartlägger branschen och finner en ilska mot nätverken. – Jag förespråkar att influencers ska lämna nätverken, säger en profil.
Media
UPPDATERAD. Det blåser kring pensionskoncernen Allra efter Svenska Dagbladets granskning. Längs hela vägen vägrar företrädarna att träffa tidningens reportrar. I dag gick bolagets vd ut i en helsidesannons i konkurrenttidningen Dagens Industri och bemötte kritiken.
Media
När nyheten om Mehmet Kaplan slog ner i svensk media förra veckan hade Oskar Jönsson och Kjell Lundström på SVT granskat den tidigare bostadsministern i över tre månaders tid. Reportrarna kände sig lite uppgivna, men ångrar ändå inte att de höll inne med materialet.