Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Greenpeace på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Greenpeace.
Kampanj
Greenpeace och Gustav Martner kampanjade för att få Preem och BMW uteslutna ut Sveriges annonsörer. Som vapen använde de organisationens eget regelverk – vilket inte fungerade: ”De underminerar förtroendet för hållbarhetskommunikation.”
Nyheter
År 2007 vann Gustav Martner guld på Cannes Lions för en kampanj med Volkswagen. 2015 avslöjades Dieselgate, 2019 började Gustav jobba på Greenpeace. Under gårdagen stormade han scenen på Cannes för att lämna tillbaka sitt pris – och kräva förbättring av branschen.
Morgonsvepet
Greenpeace och New Weather Institute har räknat ut hur koldioxidutsläpp påverkas av reklam. Dessutom lanserar Meta fler sätt för kreatörer att tjäna pengar på Reels, och Amazon stämmer fejkrecensenter.
Reklam
Under de senaste veckorna har Greenpeace, Världsnaturfonden och flera andra organisationer kampanjar för ett förbud mot fossil reklam. Den marknadsliberala tankesmedjan Timbros miljö- och klimatansvarige Ellen Gustafsson, menar att ett eventuellt förbud skulle vara kontraproduktivt.
Kampanj
EU måste förbjuda all fossil reklam och sponsring. 26 miljöorganisationer från Europa ställer sig bakom kampanjen, bland annat Greenpeace, och uppmanar EU-kommissionen att lyssna på medborgarna.
Morgonsvepet
Greenpeace kräver att Konsumentverket delar ut fler bötesstraff för greenwashing, Googles adtech-övertag kan begränsas i Australien och Tiktok fortsätter utveckla shoppingfunktionen på plattformen. Läs om detta i onsdagens morgonsvep.
Reklam
Dags att skrota fossilreklam, tycker Greenpeace. Därför tog man helt enkelt över en reklamskylt från Finnair i centrala Helsingfors, och hängde ut en skylt med sitt budskap över reklamen - tillsammans med sin egen personal.
Opinion
”Försäljningschefer, marknadsavdelningar, inhousebyråer, reklambransch och lagstiftare ta sitt ansvar”, skriver Gustav Martner, ansvarig för Reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace i Sverige, i en debattartikel mot konsumtionen under Black Friday.
Resumé insikt
Sverigedemokraterna lanserar tv-kanalen Riks, Youtube har börjat med reklam i små kanaler och Greenpeace uppmanar till bojkott mot vad de kallar ”hycklande” företag på Black Friday. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Varumärke
Preem menar att beslutet inte har någonting med den medieuppståndelse som varit kring Preemraff. Siffror från Yougov visar dock att varumärket tappat både bland allmänheten och hos de nuvarande kunderna.
Podcast
Resumé Insikt har i en granskning kunnat visa på att barn exponeras för direkt oetisk – och potentiellt olaglig – reklam på sociala medier. I Resumé Insikts podcast rasar digitalexperten Gustav Martner mot plattformsjättarna, som han menar vägrar ta sitt ansvar för att lösa problemet.
Kampanj
Referensgruppen har sagt sitt. Greenpeace och Visit Östergötland går vidare i ”Call to Swedish Creatives” och får utrymme på 2000 digitala utomhusytor. ”Vi hoppade och studsade här på kontoret”, säger Anna Sjövall Hallin på byrån Markus.
Kampanj
För några veckor sedan anmälde Greenpeace oljejätten Preem till KO för vilseledande marknadsföring. I veckan har organisationen demonstrerat mot den reklam de anklagar för greenwashing utanför flera av kedjans bensinmackar, bland annat i Lysekil.
Reklam
Åtta miljoner kronor – så mycket har Preem lagt på marknadsföring i samband med att de sökt tillstånd om att expandera raffinaderiet i Lysekil, enligt Greenpeace som nu anmält dem både till KO och RO. ”De försöker förstärka ett konfliknarrativ”, säger Gustav Martner, kreativ chef för Greenpeace i Norden.
Morgonsvepet
Greenpeace anklagar Preem för greenwashing och anmäler till KO, Mark Zuckerberg får kritik av medborgarrättsorganisationer och debatterade podden Della Q får en uppföljare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Helgintervjuer
Gustav Martner lämnade reklamen för Greenpeace och kämpar med att göra nytta med medlemmarnas månadsbidrag. ”Det kan kännas svinjobbigt … på riktigt. Och det är inget som jag någonsin kände när jag jobbade med reklam eftersom de flesta kunderna ändå gjorde miljonvinster och skatteplanerade.”
Resumé insikt
UPPDATERAD. I ett tungt informationsflöde av coronarelaterade grejer finns det de som väljer att släppa kampanjer som inte alls tar avstamp i krisen. Varför då och vad ser de egentligen för effekt? Går det att tränga igenom ett solitt coronabrus? Vi frågade sju kommunikationsköpare som precis haft kampanjlansering.
Kampanj
Helen Mirren, Bella Ramsey från Game of Thrones och David Harbour från Stranger Things lånar ut sina röster till kortfilmen Sköldpaddsresan. Filmen är framtagen av Wallace och Gromit-skaparna Aardman studios.
Media
Journalisten Dawit Isaak har suttit fängslad i tretton år idag och nu ska hans texter översättas, populära text-tv fyller 40 och politik delas mer än gulliga katter, enligt en ny rapport. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Reklam
I går kritiserade Greenpeace Vattenfalls reklamkampanj i Tyskland som marknadsför fördelarna med brunkol. Kampanjen går tvärtemot den miljömedvetna linjen för statliga energibolaget i Sverige. Sent i går beslutade Vattenfall att dra tillbaka kampanjen.
PR
Tidigt i våras gick Greenpeace ut med en kampanj mot Cloetta med budskapet "Gör det rätta – gör slut med Cloetta". Efter påtryckningar från miljöorganisationen och konsumenter har chokladföretaget stoppat inköp av palmolja med kopplingar till regnskogsskövling.
PR
Lagom till kärlekens dag lanserar Greenpeace ett relationstest med Cloetta. Där kan man välja att ta en paus från Cloettas varumärken med anledning av att palmoljan i chokladen kan påverka regnskogskövlingen.
– De måste skärpa till sig, säger Erika Bjureby på Greenpeace.
Media
F1-ledningen har lyckats få Youtube att plocka bort ett klipp där Greenpeace använda fjärrstyrda banderoller med texten Savethearctic.org i samband med Formel 1:s Grand Prix-utdelning i Belgien under söndagen. Greenpeace hävdar att videon hann få 220 000 klipp på 36 timmar innan den plockades bort.
Reklam
Svenska DJ:en och producenten Adrian Lux har donerat sin hit Teenage Crime till en reklamfilm för Greenpeace i Australien. Filmen tar upp problemet med nedskräpning av plastflaskor på landets stränder och att Coca Cola på juridisk nivå har försökt stoppa arbetet mot nedsmutsningen.
Reklam
Idag annonserar Greenpeace med en översvämmad svensk flagga i samarbete med Garbergs. Annonsen är skrämmande lik en printkampanj för Världsnaturfonden signerad den sydafrikanska reklambyrån Ryan Reed. Arbetsgruppen hävdar man inte kände till att det gjorts tidigare.
Reklam
I samband med nationaldagen den 6:e juni går Greenpeace ut med en annons för att väcka uppmärksamhet om höjningen av havsnivån. Upplägget byggrr på att det gula korset i Sveriges flagga har översvämmats. Garbergs ligger bakom annonsen, vilket är den första i ett så kallat pro bono (gratis)-uppdrag åt Greenpeace.