Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Guldägget 2013 på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Guldägget 2013.
Reklam
I torsdags vann King ett Guldägg och ett Silverägg med kampanjen "Miljonär direkt på skrapet" för Triss. Nu visar det sig att det finns en amerikansk förlaga med samma idé bakom. Men cd Frank Hollingworth tycker inte att det rör sig om ett plagiat.
Helgintervjuer
2010 tog Lina Thomsgård initiativ till Rättviseförmedlingen. Tre år senare står hon tårögd på Guldäggscenen. För henne är Titanägget ett bevis på att Reklamsverige tar hennes hjärtefrågor på allvar. Men det är fortfarande en lång väg kvar.
– Branschen är alldeles för homogen, säger hon till Resumé.
Reklam
Forsman & Bodenfors kniper återigen flest nomineringar i Guldägget. Men till skillnad mot i fjol kommer de sannolikt inte att avsluta kvällen som storsegrare. Tvärtom vittnar 2013-års utvalda kampanjer om att vi kommer få se en större spridning av guldäggen än 2012.
Reklam
DDB:s Creative Director Magnus Jakobsson har vunnit 5 Guldägg, 13 Silverägg och även Guldäggs-utmärkelsen Guldskrift.
För Resumé berättar han om den sköna vinnarkänslan, sin största guldäggsbesvikelse och sina favoritkampanjer i kväll.
Reklam
Det var några år sedan reklamlegendaren Bosse Rönnberg, 68, var på Guldäggsgalan.
– Min karriär har tagit slut, jag tar bara lite småjobb. Sedan har jag inte gjort något som varit med på länge. Var sak har sin tid, säger Bosse Rönnberg som har två favoriter i årets film-kategori: IQ och Head & Shoulders.
Reklam
Formgivaren Margaretha Ekstrand-Almér går i år på sin trettiosjätte Guldäggsgala. Trots att mycket har förbättras är hon inte säker på att idéerna har blivit vassare:
– Reklamen kändes mer kreativ förr om åren. Det kanske är mossigt att säga, haha!
Helgintervjuer
En artikel på Resume.se fick henne att lämna jobbet som eventchef på Veckans Affärer och gå till Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, som Tävlingsansvarig för för tre år sedan.
– Mina vänner utanför branschen undrar vad jag gör resten av året, säger Guldäggsgeneralen Maja Siösteen. De tror ju att Guldägget bara är en gala kring påsk. Men det här är ett jobb som räcker hela året.
Reklam
Medieprofilen Erik Haag och ex-stjärncopyn Lotta Lundgren blir även i år konferencierduo på Guldäggsgalan.
– När Erik och Lotta hörde av sig i höstas med engagemang och roliga idéer inför årets gala kunde vi inte annat än att tacka ja. Såklart vill vi bjuda på samma programledarsuccé i år igen, säger Maja Siösteen, tävlingsansvarig Guldägget.
Reklam
Om kreatörerna hyllas för sina mästerverk är det produktionsledarna som står i bakgrunden om möjliggör dem att ske. I senaste avsnittet av Guldäggspodden möter vi Annika Molnár (TBWA), Andreas Hallgren (Lowe Brindfors) och Anna Wallin (Youme).
Reklam
I det sjätte avsnittet av Guldäggspodden träffar Sara Haag Åkestam Holsts vd Göran Åkestam och Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg. Här berättar det om vilken typ av arbetsplats de varit med om att skapa, det svåraste i att vara reklambyrå-vd och om Åkestam Holst övertagande av Ikea efter 16 år med Forsman & Bodenfors.
Reklam
I dag lanserade Komm sin årliga kampanj för guldägget i samarbete med Forsman & Bodenfors – Guldäggspodden. För Resumé berättar premiäravsnittets gäster Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson om sin medverkan och varför podcasten är viktig.
Reklam
Guldäggspodden är årets Guldäggskampanj från Komm och Forsman & Bodenfors. Sara Haag leder podden och bjuder in branschpersonligheter för samtal om reklam och kommunikation. Först ut är Magnus Jakobsson från DDB och Hedvig Hagwall Bruckner från King.