Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Guldägget 2015 på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Guldägget 2015.
Reklam
Inför Guldägget har en anonym grupp lanserat en motkampanj till "Vem får synas i svensk reklam?". Undersökningen "Vem får jobba i svensk reklam?" visar hur homogen den svenska reklambranschen är. Gruppen kritiserar dessutom Guldäggskampanjen för att befästa normer i stället för att bryta dem.
Reklam
I dag började årets normkritiska Guldäggskampanj "Vem får synas i svensk reklam?" som sätter fokus på representation. Fotoutställningen på Hötorgets tunnelbanestation och annonserna visar upp människor som vi oftast inte brukar se i reklam.
– Man måste bereda plats för flera, säger Komms vd Jessica Bjurström till Resumé.
Reklam
Inför årets Guldäggsgala har Komm satsat på att bredda tävlingen och satsningen har gått hem. Sammanlagt 20 procent av årets 1000 inskickade Guldäggsbidrag kommer från byråer som aldrig tidigare varit med i tävlingen. Flest bidrag, 118 stycken, återfinns i designkategorin.
Reklam
"Guldägget ska premiera nytänkande, men belönar traditionellt tänkande vad gäller media". Det skriver Doe Blomberg Gottbergs creative director Fredrik Blomberg i en debattartikel på Resumé. Han vill istället se en tävling där alla Sveriges kommunikationsidéer samlas på ett bord.
Reklam
På fredag är det deadline för inskickade bidrag till årets Guldäggsgala. En av de mest populära kategorierna i år verkar vara en helg ny: Onlinefilm.
– Det är ett kvitto på att den behövs i Guldägget, säger Maja Siösteen, projektledare för Guldägget på KOMM.