Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Guldägget på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Guldägget.
Tävling
Mitt under valrörelsens brus behövde Malmö stad på ett kostnadseffektivt sätt få ut sin uppmaning till invånarna om att rösta. Det resulterade i "Unwrap Democracy", som nu ger BBDO Nordics ett guldägg i kategorin förpackningsdesign.
Reklam
Resumés nedräkning bland Sveriges mest guldäggsbelönade kreatörer fortsätter med art directorn Lars Hall, grundare av legendariska Hall & Cederqvist samt mannen bakom några av våra mest ikoniska logotyper.
Resumé insikt
”Det mesta kan man ju göra till en tävling, om man så vill. En liten krydda i livet. Men jag hatar att förlora. Jag är inte bra på det. Inte alls. Så nu när vi närmar oss reklam-SM vill jag därför ta tillfället i akt och slå ett slag för alla oss dåliga förlorare.”, skriver Resumé Insikts krönikör Stephanie Moradi inför Guldägget.
Reklam
Resumé har kartlagt vilka som fått flest guldägg genom tiderna. 13 kreatörer hamnar på topp sju. På delad femteplats står Martin Ringqvist, Leon Nordin och Kurt Lundkvist med 16 guldägg vardera.
Reklam
Resumé har kartlagt vilka som fått flest Guldägg genom tiderna. 13 kreatörer hamnar på topp sju. På delad sjätteplats finner vi Per-Henry Richter och Johan Sten med 14 Guldägg och ett Platinaägg vardera.
Resumé insikt
Ängslig diskussion i ankdammen eller en fråga om reklamens förtroende? Samtalet kring den unika kreativa idén och gränsen för likhet med tidigare kampanjer engagerar när Resumé låter erfarna branschprofiler säga sitt. ”Om vi börjar tulla på gränserna, urholkar vi branschens moral”, säger Christina Knight. ”Det inte är en tävling i unikhet utan i kreativitet”, säger Petra Seiler Albrektson.
Reklam
Hur unik är en idé? Frågan är central i Guldägget – vars jury även i år väljer att utesluta hyllade bidrag på grund av de har varit för lika tidigare idéer.
– Ibland är likheterna mellan kampanjer helt oavsiktliga – ibland inte, säger ordförande Johan Pihl.
Tävling
Vad är det värt att vinna Guldskrift? Ganska mycket visar årets kampanj där tidigare vinnare står redo att sälja sina statyetter – om du är beredd att betala priset de menar att just deras gyllene G är värt.
Reklam
Reklam bedöms i bästa fall på reklamtävlingar. Men det är sällan som den utsätts för riktig kritik. Därför bad vi film- och tv-kritikern Johan Croneman att titta på guldäggsvinnare genom åren.
Rapporter
När Moodscores analyserar den emotionella påverkan som uppmäts i reklam är Guldäggsvinnare på lägre sidan av spektrat. Enligt Fredrik Wallner, medgrundare på Moodscores, kan det i den kommande lågkonjunkturen bli viktigt att bredda paletten. ”Kommer bli viktigt för varumärken att krama ur budgeten och få emotionell påverkan.”
Nyheter
Det finns fynd – och så finns det fynd. När David Lind fick syn på ett skimrande ägg från 2003 på Pantbankens auktion slog han till direkt. Men vad gjorde Lunarstorms gamla Guldäggsplakett där? Resumé ger sig ut på äggjakt.
Helgintervjuer
En vitamininjektion tycks ha landat i Forsman & Bodenfors. Efter uppköpet av MDC Partners 2016 hamnade reklambyrån i en kreativ svacka som kanske fick ett slut vid Guldägget för några veckor sedan. I en lång intervju med Resumé berättar den globala vd:n Toby Southgate om:
✓ Varför MDC Partners var mer dåliga än bra för byrån.
✓ Att samgåendet med KBS var ett misstag.
✓ Varför byrån gått från 700 till 450 medarbetare globalt sedan 2018.
✓ Hur de ska ersätta förlorad talang.
✓ Vägen framåt – både globalt och lokalt.
Reklam
En tågresa bort från drömmar om gyllene ägg finns mottagarna av svensk reklam.
Resumés redaktion gav sig ut i Sverige för att ta reda på hur de som bor i våra hemorter påverkas av de enheter som vunnit i Guldägget 2022.
Här är resultatet.
Opinion
Att stirra sig blind på mätetalen utan att sätta dem i en större kontext ger inte mycket. Att däremot jobba analysdrivet är här för att stanna, vilket många kreatörer måste tugga i sig. Det skriver Viktor Lingslunde på Sthlm strat lab som var med och jobbade på guldäggs-belönade ”Straight outta Tampere”
Tävling
Resume har pratat med årets Kycklingstipendiater, Noah Bramme och Andreas Karlsson (Åkestam Holst), Viktoria Hultman som grundat och är creative director på Gammastudion och Oatlys art director Julius Tuvenvall.
Tävling
I ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige” tog Visit Sweden och Forsman & Bodefors hjälp av strandsatta turister i Sverige. Resultatet blev en guidebok som ska hjälpa svenskarna att upptäcka vår egen bakgård.
Tävling
Priset för årets bästa art direction går till Anton Bolin och Joel Ekestrand på Nord DDB.
De tar pris för McDonald's utomhuskampanj vid nattklubbar: ”Första beställningen efter sista beställningen”.
Tävling
Trots mängder av vinstchanser vågar ingen av vd:arna på Sveriges största reklambyråer ha några vidare Guldäggs-förväntningar. ”Jag tror det blir ett jämnt år med många olika vinnare från många olika byråer. Det är bra för tävlingen i stort, mer spänning och en bredare uppslutning.” säger Forsman & Bodenfors vd Leif Sorte.
Nyheter
Varannan Havre, Mystery Sniper och Sea Level Re-boot har goda vinstchanser i kväll tror flera av kreatörerna som Resumé har pratat med. ”Det är ingen rocket science att den där stöveln sitter mitt i prick hos godhetsmaffian”, säger Familjens creative director Johan Helander.
Resumé insikt
✓ Så presterar Sverige i internationella tävlingar. ✓ Byråerna med bäst guldäggstrend. ✓ Reklamtävlingars kärlek till syftesdrivet – griper inte tag om konsumenten.
✓ ”Jag saknar mer okonventionella idéer.”
Reklam
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Resumé insikt
Det blev bara två nominerade bidrag i Guldäggets ljud-kategori och inga för mer traditionella radioannonser. Resumé Insikt har hört med tre rutinerade produktionsbolag om ljud- och radioreklamen som alla är överens om att nivån på radiokampanjer sjunkit. De är även eniga i vad som är förklaringen.
Kampanj
David Borg, grundare av Borg Owilli, krävde inledningsvis att stå med på kreddlistan för guldäggsfavoriten från Tretorn och Forsman & Bodenfors. ”Det är en allvarlig anklagelse som riktas mot oss som bolag när David Borg menar att hans opublicerade idé liknar vår kampanj Sea Level Re-Boot”, säger Tretorns vd Magnus Månsson. I dag har byrågrundaren dock släppt kravet.
Resumé insikt
Arbetsgrupperna blir bara större och större, det visar Resumés genomgång av 380 kampanjer 2011-2022. ✓ Siffrorna år för år. ✓Förklaringen ✓ Pressen från kunderna: ”Har blivit lite av en sjuka”. ✓ Forskning visar svagheter och styrkor med stora team.
Reklam
Guldäggsnomineringarna har lett till flera diskussioner om likheter med kreativa förlagor. Resumé pratar med tidigare juryordföranden Malin von Werder, Nord DDB:s Hanna Stenwall som är kategoriordförande i integrerat samt en av branschens mest erfarna kreatörer Christina Knight för att försöka reda ut gränsen mellan plagiat och inspiration. Hur bör branschen hantera frågan framåt?
Tävling
Inspiration eller rentav plagiat? Enligt Resumés uppgifter har juryn i Guldägget haft fler diskussioner om likheter med kreativa förlagor än vanligt vilket har gjort att minst två kampanjer valts bort. Vi har pratat med tävlingens juryordförande Sophia Lindholm för att reda ut gränsdragningarna: ”En idé som har gjorts tidigare, på ett för likt sätt, ska inte kunna vinna”.
Kampanj
Prylar med en tryckt varningskylt över Magnus Jakobssons ansikte och Memmo-hälsningar från kändisar: ”Han är kanske den som betytt allra mest för min karriär”, säger Simon Lublin som ligger bakom årets inbjudan till Guldskrift.
Rapporter
Det är inte reklamen som prisas av Guldäggets jury som påverkar konsumenten mest emotionellt, det visar mätningar från det svenska startup-företaget Moodscores som undersöker hur reklamfilmer får oss att känna.
Helgintervjuer
”Vi ska erövra den kreativa toppositionen i Sverige”. Johan Eghammer såg att Forsman & Bodenfors höll på att bli som ett vanligt företag. Nu ska allt handla om kreativitet. För Resumé berättar han om svårigheterna att vara chef i USA, karriärens största kris, skrotade planer på samgående med CPB och de interna diskussionerna som föregick vd-skiftet.
Tävling
”När jag var ny i branschen var det mest betryggande när folk jag såg upp till berättade att de fortfarande har massa ångest och ofta inte riktigt visste vad de höll på med.” säger Ingos Guldblicks-vinnare Max Hultberg.
Tävling
Vintern 2020 väckte Ingos utomhusannonser för Burger King en och annan trött resenär i kollektivtrafiken. Närbilderna på den mögliga hamburgaren lämnade få oberörda och nu vinner kampanjen guldägg i utomhuskategorin.
Tävling
Lagom till jul släppte Cancerfonden en ny känslosam reklamfilm i samarbete med reklambyrån King. Nu vinner skildringen av vad som händer med en stark far- och sonrelation efter ett cancerbesked guldägg i kategorin längre filmer.