Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Hanna Riberdahl på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Hanna Riberdahl.
Resumé insikt
Mer än hälften av alla bidrag som skickas in till några av Sveriges mest prestigefyllda tävlingar nomineras, visar Resumés tävlingskartläggning, som sträcker sig över de senaste sju åren. Ett problem för trovärdighet och integritet menar kritikerna, men arrangörerna ser inget problem med den generösa utdelningen.
Reklam
Stockholm kan bli först ut i landet med ett förbud mot fossilreklam. Klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) ser det som ett naturligt steg på vägen mot höjda klimatambitioner. Men vad som är att betrakta som fossilreklam är oklart. Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, ser potentiella problem med gränsdragningen. ”Det skulle kunna få en större påverkan ur ett konkurrensrättsligt perspektiv”, säger hon.
Nyheter
För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar.
Tävling
Stockholm media award är en av Sveriges största medietävlingar. Nu står det klart vem som blir Årets branschpersonlighet i Stockholm Media award 2022. Prisutdelning sker i samband med Stockholm media week, som just nu pågår på Space arena i Stockholm.
Reklam
Andelen som är mycket negativt inställda till reklam ligger återigen på en toppnotering. Det visar Sveriges annonsörers och Novus nya rapport. Enligt Hanna Riberdahl, vd på Sveriges annonsörer, blir återigen sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet tydligt.
Resumé insikt
Samarbete och utbildning. Så kan branschorganisationernas ansträngning sammanfattas för att rå bot på ad fraud: ”Vi tror att det behövs en större kunskap och kännedom om ad fraud problematiken”, säger Hanna Riberdahl på Sveriges Annonsörer.
Podcast
Marknadscheferna på Sveriges största annonsörer blir i snitt kvar 2,5 år innan de går vidare till nästa jobb. Ett problem för marknadsföringen i stort, menar många. Enligt Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, är det många marknadschefer som upplever bristande förståelse från övrig ledning och därför söker sig vidare.
Rapporter
Var tredje svensk kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast sju procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
Resumé insikt
Det kryllar av hypegrupper i sociala medier, vars syfte är att använda engagemang som valuta för att få detsamma tillbaka. De annonsörer vi talar med om fenomenet är kritiska och lyfter risken att köpa ”grisen i säcken”. Influencernätverket Beatly går mot strömmen och menar att det är bra att det går att lura algoritmerna.
Resumé insikt
Alla typer av managers – oavsett om prefixet är content, SoMe, pr, CSR eller programmatic – plockar fram siffror som visar på just deras verksamhets framgång. Det leder lätt till suboptimering. Så hur ska marknadschefen botanisera i den djungel som det innebär att välja rätt KPI:er? Det är inte bara knäckfrågan för att få bang for the bucks utan också för att företagsledningen ska förstå: Ja, marknadsföring är viktigt för att driva affärsvärde.
Resumé insikt
Det går inte att lita på rabatterna. Vår granskning i förra veckan visade till exempel att Elgiganten höjt snarare än sänkt priset på en dator som märktes med Black Friday. Samtidigt växer readagar som fenomen och ansvarsfrågan bollas runt mellan de olika aktörerna. Vad gäller egentligen i readjungeln? ”Delar av lagen skulle behöva ses över i den nya kontext som finns”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Morgonsvepet
Reklamtröttheten bland svenska fortsätter att öka, Facebook larmar om rysk påverkanskampanj och AT&T överväger försäljning av reklambolag. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Byråer
Pitcharbete ska arvoderas per timme, enligt branschorganisationernas rekommendationer. Men en enkät från Resumé vittnar om en annan verklighet: inte en enda byrå svarar att de vanligtvis får betalt enligt rekommendationerna. Statistiken vittnar om tusentals oavlönade timmar, där byrån i bästa fall får en symbolisk summa.
Rapporter
Det är ännu svårt att överblicka hur coronaviruset kommer drabba den svenska reklambranschen, men flera undersökningar ger en indikation om att en dyster utveckling väntar. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att 66 procent av annonsörerna redan har dragit ner sina medieinvesteringar – varav hälften kraftigt.
Reklam
Allt fler svenskar är negativt inställda till reklam, det visar siffror från både Novus och Kantar Sifo. Samtidigt pumpas allt mer pengar in i de digitala kanalerna. Resumé har tagit reda på hur de två kurvorna korrelerar.
Resumé insikt
Reklamtröttheten är ett av de allvarligaste hoten mot marknadsföringen just nu. Flera av de experter vi pratat med om annonshaveriet är ense om att de återkommande annonsbudskapen på Facebook spär på den.
Byråer
Bonzai är motståndare till dagens kreativa pitcher och anser att den traditionella byråvalsprocessen är förlegad. Med en ny typ av matchningstjänst vill de modernisera marknaden. Men Bonzais affärsmodell – som bland annat baseras på en kickback på förmedlade uppdrag – får nu kritik från flera håll i branschen.
Reklam
Enligt en färsk undersökning från Sveriges Annonsörer har andelen negativa till reklam ökat från 44 till 59 procent på bara fem år. Enligt den nytillträdde vd:n Hanna Riberdahl kommer problemet blir organisationens huvudfokus framöver.
Podcast
Tunga bolag som Kindred, IKEA, ICA och Kicks står utan marknadschef – en konsekvens av att det råder silly season på posten just nu. Vad betyder det för varumärket? För organisationen? För effekten? Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl gästar Resumé Insikts podcast.
Nyheter
Citroëns Henrik Zielfelt är en av de svenska marknadschefer som suttit absolut längst på i sin roll. För Resumé berättar han om hur kraven på marknadschefen skärps under de senaste 17 åren – och varför han inte kommer sakna att jobba i ett stort internationellt bolag.
Opinion
Ett förbud mot spelreklam skulle hota såväl yttrandefriheten som intäkterna för redan pressade mediebolag. Därför borde Spelbranschen införa självreglering och inrätta en Spelombudsman för att undvika lagstiftning, skriver Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.
Nyheter
Som ny vd på Sveriges Annonsörer ser Hanna Riberdahl det som sin största uppgift att förtydliga medlemsnyttan. Dessutom vill hon sätta ytterligare fokus på mätbarhet och transparens. "Det ska kännas självklart att vara medlem i Sveriges Annonsörer", säger hon.